Kijkwijzer differentiatie

Deze kijkwijzer ondersteunt het reflecteren over hoe ingezet kan worden op differentiatie in de lespraktijk binnen de brede basiszorg. Hij inspireert leraren(teams)/vakgroepen om:

  • alle leerlingen maximale kansen te geven om te leren en zich te ontwikkelen in klasgroepen met grote diversiteit;
  • positief en planmatig om te gaan met verschillen.
Deze inspirerende kijkwijzer moedigt creatieve benaderingen aan om doordacht en haalbaar te differentiëren. Het doel is om een traject te doorlopen en een cultuur van samenwerking en innovatie binnen het lerarenteam of de vakgroep rond dit thema te bevorderen. Zo zal dit een blijvend effect tot op de klasvloer hebben.

Doelen van de kijkwijzer

sla link op in klembord

Kopieer

Deze kijkwijzer kan leraren(teams)/vakgroepen helpen om te erkennen wat er al is en elkaar uit te dagen om een stapje verder te gaan door:

  • inzicht te krijgen in hoe je positief, proactief en planmatig kunt werken om met verschillen binnen de klas om te gaan;
  • in je lesopbouw te vertrekken vanuit een focus waarbij de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften en mogelijkheden van leerlingen centraal staan en deze benut worden;
  • bewust didactische en haalbare keuzes te maken, die voor jou haalbaar zijn en die een positief effect hebben op het leren van alle leerlingen;
  • elkaar te inspireren door nieuwe benaderingen en lesideeën te verkennen en goede voorbeelden te delen;
  • te reflecteren op de leereffecten van jouw keuzes en bij te sturen waar nodig.

De voorzijde van de kijkwijzer

sla link op in klembord

Kopieer

Differentiatie is een breed begrip, waaraan verschillende betekenissen en definities
worden gegeven. De kijkwijzer steunt op de definitie van Castelein et al. (2015)

De achterzijde van de kijkwijzer

sla link op in klembord

Kopieer

Inspiratie en bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

 
  • Coussement, S. & Dejonckheere, P. (2024). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Stichting Leerpunt. Hertaling van Van den Bergh, L., Van Amerongen, M., Gunsch, R., Timmermans, M. & Timmermans, A. (2021). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. 
    https://leerpunt.be/leidraden/hoge-verwachtingen
  • De Smet, M., Bultheel, M., & Verachtert, P. (2024). Leidraad differentiatie: Samen naar de meet. Stichting Leerpunt. Vlaamse hertaling van Bosker, R., Durgut, F., Edzes, H., Jol, M., van Tuijl, C., & Van der Vegt, A. L. (2021). Leidraad differentiatie als sleutel voor gelijke kansen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.  https://leerpunt.be/leidraden/differentiatie-onderwijsachterstand-wegwerken 
 
  • Castelein, E., Coens, J., De Witte, K., Houben, A., Lauwers, W., Segers, J., Van den Branden, K. (2016). Binnenklasdifferentiatie. Een beroepshouding, geen recept. Praktijkgids voor leraren, student-leraren en lerarenopleiders. Leuven/Den Haag: Acco.
  • Coppieters, J. (2019). Effectieve feedback in het onderwijs. Acco.
  • Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer, K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven/Den Haag: Acco.
  • Goemans, A., Steegen, A., 2015. Differentiatie in de lessen Aardrijkskunde: een haalbare kaart! Technieken en methoden. Acco. 
  • Smets, W. (2017) Slim differentiëren, praktijkboek voor leerkrachten. De Boeck.
  • Struyven, K., Coubergs, C., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Ieders leer-kracht: binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Acco.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio