Onze recente behoeftebevraging heeft ons geleerd dat het een hele uitdaging blijft om bij alle leerlingen leerwinst te realiseren. Deze ondersteuningsnood verrast ons niet – integendeel, ze bevestigt wat we in onze dagelijkse werking zien en horen. Ook Leerpunt maakt van differentiatie een speerpunt in haar kennisagenda.
Maar hoe breng je theorie in praktijk? Hoe vertaal je inzichten over differentiatie naar jouw klas- of schoolcontext? Hoe geef je handen en voeten aan evidence-informed werken, zodat het duurzaam wordt ingebed? Onze pedagogisch begeleiders zetten je graag concreet op weg.
We hebben in onze begeleidingen, in de leerplannen en op onze PRO.-pagina ‘Differentiatie in het secundair onderwijs’ heel wat recente wetenschappelijke inzichten doorvertaald naar de concrete klas- en schoolpraktijk.
Naast het ontwikkelen van materialen, begeleiden we je schoolteam graag bij het vormgeven aan een duurzame schoolaanpak tot op de klasvloer. Dat kan via initiatieven waarin differentiatie centraal staat of nauw verweven is met de (vak)inhoud. We zijn in volle voorbereiding van ons professionaliseringsaanbod van volgend schooljaar maar zetten graag nog een traject van dit schooljaar in het voetlicht: haalbaar differentiëren in brede basiszorg. In dit traject – bestaande uit minstens drie sessies – bereiden we sleutelfiguren op jouw school voor om een leergemeenschap op te starten rond differentiatie. Je werkt samen met collega’s aan:
Op de leerplanpagina’s vind je bij een aantal leerplannen inspirerend materiaal om te differentiëren vanuit concrete leerplandoelen. We breiden dat aanbod de komende maanden uit. Blijf je graag op de hoogte van de aanpassingen die voor jou vak relevant zijn, schrijf je dan in voor de leerplannennieuwsbrief.
Je kan er vanop aan dat we in elk vakinhoudelijk traject en netwerk differentiëren een prominente plaats geven en dat we je blijven ondersteunen om de meest recente wetenschappelijke inzichten duurzaam door te vertalen naar de klaspraktijk. Wil je meer weten? Surf naar onze PRO.-site of spreek je verbindingspersoon of (vak-) begeleider aan.