Differentiëren is durven kiezen

Je kunt differentiatie hanteren om verschillen te waarderen (divergente differentiatie), of om verschillen tussen leerlingen te verkleinen (convergente differentiatie). Beide keuzes zijn valabel.

In beide gevallen wil je doelen verschillend bereiken. In het eerste geval zijn het de doelen zelf die verschillend zijn, in het tweede geval streef je naar dezelfde doelen, maar is de weg per leerling verschillend.

Door binnen onderwijs te differentiëren, leg je misschien de nadruk op verschillen tussen leerlingen. Een school leert leerlingen echter ook om samen op te trekken en samen te leren. Goed onderwijs houdt sowieso rekening met beide: met verschillen tussen leerlingen en met wat hen samenhoudt. Beide invalshoeken zijn van belang en net daarom kan er spanning tussen de realisatie van beide ontstaan. We botsen hier op mogelijke grenzen van differentiatie. Ze hebben te maken met maatschappelijke en ethische keuzes.

Door de toenemende diversiteit in de samenleving is het belangrijk dat je aandacht hebt voor alle leerlingen die fundamenteel gelijk zijn. Ze zijn gelijk in hun hoedanigheid als leerling en als mens.

De katholieke dialoogschool als ontmoetingsplaats en als samenleving van de toekomst vraagt dan ook niet enkel om verschillen ernstig te nemen, maar ook om op een verbindende manier te leren omgaan met verschillen. Want hoe verschillend kinderen ook zijn, ze zijn altijd veel meer gelijkend dan verschillend. Jouw houding en instelling is hier van belang. Geïnspireerd differentiëren: verschillend én samen leren.

Soorten differentiatie

sla link op in klembord

Kopieer

In de brede betekenis van het woord betekent differentiatie de maatregelen die je neemt om met verschillen van leerlingen om te gaan.

Externe differentiatie

sla link op in klembord

Kopieer

Een voorbeeld van externe differentiatie vind je in de inrichting van de nieuwe eerste graad in jouw school. We belichten ze aan de hand van de uitleg bij onderstaand schema.

Een eerste vorm van differentiatie gebeurde reeds bij de overgang van het basisonderwijs naar de eerste graad. De leerlingen komen ofwel in 1A of in 1B terecht. De algemene vorming is structureel niet gedifferentieerd, de doelen van de vorming zijn voor iedereen van de A-stroom en de B-stroom gelijk.

De uren die in het schema groen staan aangeduid, vormen externe differentiatiemomenten in het curriculum van elke leerling. Leerlingen moeten een keuze kunnen maken. Ze moeten ook remediëring aangeboden krijgen.

Hoe organiseer je dit?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe je dit alles organiseert, is de keuze van de school en het lerarenteam. Je kunt kiezen voor een uitbreiding van lesuren die je aan een bepaald vak besteedt. Die uitbreiding kan verschillend zijn per klas. De ene klas krijgt meer lesuren wiskunde, de andere meer uren Latijn of lichamelijke opvoeding.
  • Je kunt ook kiezen voor lesuren waarbij leerlingen op maat ondersteund worden. De keuze om het op de ene, de andere of nog een derde manier te doen, leidt tot externe differentiatie. Verschillende leerlingen volgen immers een verschillend curriculum.
  • Basisopties in het tweede jaar zijn even goed externe differentiatievormen. Niet elke leerling volgt immers dezelfde basisoptie. Leerlingen kiezen in het tweede jaar één of meerdere basisopties waarin ze bijzondere doelen en inhouden realiseren.
  • Mogelijk eindigt hier het verhaal van de externe differentiatie in de eerste graad. Mogelijk ook niet. Binnen eenzelfde curriculum kunnen leerlingen immers nog verdeeld worden in klassen. Sommige scholen kiezen voor eerder homogene klassen die verschillen van niveau. Ook dat is dan een vorm van externe differentiatie.
  • Vanaf de tweede graad zijn verschillen tussen studierichtingen de belangrijkste vorm van externe differentiatie. Studierichtingen resulteren onder verschillende studiedomeinen, ze zijn inhoudelijk sterk gedifferentieerd. Ze hebben daarenboven ook een andere finaliteit. Ze richten zich naar doorstroom, arbeidsmarkt of een combinatie van beide. Leerlingen die kiezen voor een bepaalde studierichting vormen vanzelfsprekend niet altijd een homogene groep. Ook binnen extern gedifferentieerde groepen is verdere differentiatie mogelijk en vaak ook nodig.

Binnenklasdifferentiatie

sla link op in klembord

Kopieer

De diversiteit binnen onze klasgroepen is vrij groot en dan hebben we het niet enkel over de niveauverschillen, maar evengoed over interesses, culturele en sociale achtergrond, leervoorkeuren, tempo, affectieve en cognitieve vaardigheden van onze leerlingen. Een leraar die zijn leerlingen kent, kan zijn lessen zo ontwerpen dat ze toegankelijk zijn voor zo veel mogelijk verschillende leerlingen uit zijn klas. Onze nieuwe leerplannen bieden verschillende mogelijkheden om te differentiëren. We trachten hier een eerste antwoord te geven op vragen als: welke verschillen tussen leerlingen zetten je aan tot differentiatie? Hoe spelen we in op die verschillen tijdens het ontwerpen van onze lessen? Hoe kun je als leraar lesinhouden toegankelijk maken voor zo veel mogelijk leerlingen? Hoe kun je zo veel mogelijk leerlingen motiveren en de kans geven om hun leerstrategieën doelgericht bij te sturen om vanuit hun niveau verder te groeien?

Om deze vragen te beantwoorden moet je een zo goed mogelijk beeld hebben van de leerling. Diversiteit is een gegevenheid in elke klas, maar niet elk verschil tussen leerlingen is even relevant voor het leren van een leerling. Hoe kunnen die verschillen aanleiding geven tot differentiatie en benut worden voor goed onderwijs? In onderstaande schema’s willen we een antwoord geven zonder volledigheid na te streven.

Bron: Binnenklasdifferentiatie (Castelein et al., 2015)

Contact

Riet Berben
pedagogisch begeleider
      0474 64 72 01
      Raf Boelen
      pedagogisch begeleider
          Dominique Hoorelbeke
          pedagogisch begeleider
              0496 24 73 28
              Sven Osier
              pedagogisch begeleider
                  0473 25 02 07
                  Tania Van Passen
                  pedagogisch begeleider
                      0479 57 69 88
                      Elisabeth Vanhole
                      pedagogisch begeleider
                          +32472695855
                          Anneke Werelds
                          pedagogisch begeleider
                              0479 95 36 53
                              ×
                              Kijkt als...
                              Niveau
                              Regio