Remediëren is een essentieel onderdeel van gedifferentieerd en goed onderwijs en biedt gerichte ondersteuning wanneer een leraar merkt dat een leerling moeilijkheden ondervindt bij bepaalde leerinhouden. Het stelt de leraar in staat om doelgerichte stappen te zetten om deze leerhindernissen te overbruggen. Daarbij wordt altijd vertrokken vanuit de leerplandoelen en de sterktes van de leerling, zodat de aanpak nauw aansluit bij de specifieke behoeften van de leerling.
Zo maakt remediëren binnen de brede basiszorg het mogelijk om onderwijs te bieden dat afgestemd is op de specifieke behoeften van de leerling, wat hen in staat stelt om optimaal te leren en zich verder te groeien. Remediëren richt zich best niet enkel op leerinhouden maar ook op de manier waarop de leerling zijn leren in handen neemt. Door remediëren toe te passen, kan de leraar niet alleen het leerproces effectiever begeleiden, maar ook het welbevinden en de motivatie van de leerling versterken.
Het uiteindelijke doel van remediëren is om elke leerling, ongeacht de hindernissen die hij tegenkomt, optimale groeikansen te bieden. Remediëring kan verschillende vormen aannemen, zoals verlengde instructie, extra oefen- en leermomenten of extra ondersteuning.
We noteren de verschillende stappen om doelgericht en systematisch te remediëren. Bij elke stap krijg je pedagogisch-didactische tips.Deze stappen kan je inzetten met één enkele leerling, maar evengoed met een groep leerlingen.
In fase 1 van de verhoogde zorg (continuüm van zorg) voorzie je extra ondersteuning voor leerlingen voor wie de brede basiszorg niet (meer) of slechts gedeeltelijk volstaat om aan hun onderwijsbehoeften tegemoet te komen. Overgaan naar fase 1 betekent niet dat je de maatregelen uit fase 0 overboord gooit. Die blijven gewoon gelden. Ook voor leerlingen met leervertraging, stimuleer je de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en creëer je een veilig pedagogisch klimaat, waar fouten kansen worden om uit te leren. Een klasklimaat waarin anders-zijn als een meerwaarde wordt beschouwd, biedt kansen aan wie speciale aandacht vraagt.
Als je ondervindt dat de ontwikkeling van een leerling niet vlot, ondanks het creëren van een krachtige leeromgeving, stem je schoolintern af met collega's. Je gaat na welke stappen je kan zetten om deze leerlingen te remediëren en het ontwikkelingsproces te stimuleren.
De verschillende stappen van de M-cirkel kunnen helpen om dat denkproces te structureren en de remediëring vorm te geven afgestemd op jouw onderwijscontext. Het is niet de bedoeling dat je het instrument als een keurslijf gebruikt of dat het voor administratieve planlast zorgt. Als je iets noteert dan doe je dat omdat systematiek en transparantie de begeleiding van de leerling en de ondersteuning van de leraar ten goede komen. Het is nuttig dat elke betrokken leraar zich kan informeren over hoe je de betrokken leerling ondersteunt en dat de manier van werken en de afspraken voor iedereen duidelijk zijn. Je noteert alleen wat echt nodig is ('need to know, not nice to know') in het leerlingvolgsysteem. In de klassenraad stemmen betrokken leraren de remediëring van een leerling op elkaar af.