Hoe groot is de leerwinst van onze leerlingen? Hoe presteren onze leerlingen t.o.v. een referentiegroep? Hoeveel leerlingen behalen de leerplandoelen?
De Vlaamse toetsen en de IDP-proeven geven je over verschillende ontwikkelingsdomeinen inzichten over de prestaties van je leerlingen in verhouding tot andere scholen met een gelijkaardig leerlingenpubliek. Deze toetsen werden ontwikkeld in functie van kwaliteitsontwikkeling.
Er bestaan ook gestandaardiseerde screeningsinstrumenten. In het kleuteronderwijs heb je bv. KOALA.
Verschillende instanties ontwikkelen gestandaardiseerde en genormeerde toetsen, o.a. AVI, SALTO, LVS-toetsen, TAL, TAL-K, CITO.
Verschillende instanties ontwikkelden gestandaardiseerde en genormeerde toetsen, o.a. diataal, ICT-DIA. Ook deelname aan (internationale) onderzoekens zoals PISA kunnen je inzicht vergroten.
Je brede evaluatie, zoals leerlingenwerk, portfolio, observaties etc. kunnen je inzichten geven in de ontwikkeling van je leerlingen. Inspiratie voor brede evaluatieinstrumenten vind je in de evaluatiebox basisonderwijs.
Een goed leerlingvolgsysteem kan je inzicht geven in de globale resultaten en ontwikkeling van je leerlingengroep.
Foutenanalyses geven je meer inzicht in de vooruitgang en de specifieke uitdaging van je leerlingen.
De leerlingvragenlijst het burgerschapskompas geeft je meer inzicht in onder meer de burgerschapsattitudes van je leerlingen.
In DataWijzer en Dataloep kun je algemene informatie vinden over de slaagcijfers in het hoger onderwijs. Je kunt ook een eigen bevraging maken bij oud-leerlingen indien je verfijndere informatie wenst.