Context en input

Wat zijn belangrijke input en contextfactoren waar we rekening mee moeten houden?

Decreten en regelgeving

sla link op in klembord

Kopieer

Je organiseert je school binnen een wettelijk kader. Dit kader maakt dus deel uit van de context waarin je school maakt.

Eigen leerlingenaantallen

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingenaantallen vind je in je eigen administratie, DataWijzer of via Dataloep. Je directie kan deze resultaten bekomen via Mijn Onderwijs.

Leerlingenkenmerken

sla link op in klembord

Kopieer

Via DataWijzer en Dataloep in Mijn Onderwijs beschikt de directie over informatie over leerlingenkenmerken zoals de kansarmoede index (OKI), nationaliteiten, woonplaats,...

Kenmerken en verwachtingen van ouders

sla link op in klembord

Kopieer

Met een bevraging (bijvoorbeeld bij inschrijving) kun je meer informatie verkrijgen over de kenmerken en verwachtingen van ouders.

(Werkings)middelen

sla link op in klembord

Kopieer

In je eigen administratie, DataWijzer of Dataloep vind je meer informatie over het aantal lestijden en werkingsmiddelen.

Lerarenkenmerken

sla link op in klembord

Kopieer

In je eigen administratie, DataWijzer of Dataloep vind je meer informatie over personeelsaantallen en personeelskenmerken (bv. verhouding m/v, leeftijdspiramide, ...)

Werking en samenstelling schoolbestuur

sla link op in klembord

Kopieer

Informatie over de samenstelling en werking van het schoolbestuur kun je bevragen bij het schoolbestuur. Er bestaat ook een zelfevaulatieinstrument voor schoolbesturen, "sterk schoolbestuur".

Infrastructuur en toegankelijkheid school

sla link op in klembord

Kopieer

Via gerichte bevragingen, observaties, of het raadplegen van (bouw)plannen en andere documenten krijg je zicht op de beschikbaarheid van materialen en de toegankelijkheid voor andersvaliden.

Reputatie van de school

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt het netwerk van de school bevragen (stageplaatsen, GIP, buurt, oudervereniging) om een scherper zicht te krijgen op de reputatie van de school.

Omgeving school

sla link op in klembord

Kopieer

Welke faciliteiten zijn er in de buurt van de school? De verkeersveiligheid en andere elementen van de omgeving kun je observeren, bevragen aan leerlingen en ouders of nagaan in statistieken van de gemeente of buurt (zie gemeenterapporten).

Netwerk van de school: sociale kaart

sla link op in klembord

Kopieer

Welke organisaties en instellingen zijn er in de buurt van de school? Met welke organisaties zie je potentiële samenwerkingsverbanden? Voor het buitengewoon onderwijs kun je kijken naar MFC's en andere scholen voor gewoon onderwijs in je buurt.

Leerlingenpopulatie omliggende scholen

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt in gesprek gaan met omliggende scholen om de populatie te vergelijken. Je kunt je leerlingenaantallen en leerlingenkenmerken (OKI waarden) vergelijken met specifieke andere scholen in je buurt (zie cijfers agodi).

Mobiliteit en aantrekkingskracht

sla link op in klembord

Kopieer

Informatie over je recruteringsgebied (waar komen onze leerlingen vandaan?) vind je in je eigen administratie of in Dataloep (via Mijn Onderwijs). Op de website 'naar school in Vlaanderen' kun je ook terugvinden waar er nog vrije plaatsen zijn binnen je recruteringsgebied. 
Voor het buitengewoon onderwijs kun je specifieker kijken naar het aandeel leerlingen binnen en buiten je vervoersregio's.

Buurt en regio

sla link op in klembord

Kopieer

Er bestaan verschillende statistieken over de regio en buurt waarin je school gelegen is. Deze gegevens krijg je via het LOP of kun je raadplegen in de gemeenterapporten. Ook provincies maken rapporten aan.

Spreiding van het aanbod

sla link op in klembord

Kopieer

Voor het buitengewoon basisonderwijs bestaat er een kaart met de spreiding van het aanbod over verschillende types onderwijs.

Samenstelling pedagogische eenheden (buo)

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe verdelen we onze klassen? Welke visie zit hierachter? Per leeftijd, per type. Deze informatie vind je in de DataWijzer. Kijk ook eens naar beleidsplannen en documenten van het schoolbestuur.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio