Waarborgen we toegang tot onderwijs voor elke lerende en stimuleren we de studievoortgang?
Op welk moment stromen onze leerlingen in? Zijn er nog veel leerlingen die later instromen? In hoeveel gevallen was onze school de eerste keuze? Vanuit welke regio trekken we leerlingen aan? Informatie vind je onder meer in Dataloep en DataWijzer via Mijn Onderwijs of kun je bevragen bij het inschrijvingsgesprek.
Welke kansarmoede-indicatoren en andere leernoden hebben onze leerlingen? Informatie over OKI-kenmerken vind je in Dataloep of DataWijzer. Je eigen administratie bevat recentere informatie. De BaSo-fiches bevatten ook heel wat informatie over de instroomkenmerken en noden van je leerlingen. Je kunt ook een (GOK-)bevraging doen bij inschrijving om specifiekere informatie te weten te komen.
In de DataWijzer vind je meer informatie over het aantal IAC's, in het IAC verslag vind je meer informatie over de leerling.
In welke mate past onze school de principes van Universal Design for Learning toe zodat alle leerlingen zo min mogelijk drempels ervaren? Observaties, gesprekken en bevragingen kunnen je meer info geven.
Hoeveel leerlingen hebben er achterstand? Hoeveel leerlingen blijven zitten? Wat is het effect van deze keuzes? Dataloep en DataWijzer geven je algemene informatie. In je eigen administratie kun je meer inzicht en detailinformatie krijgen.
Hebben we veel problematische afwezigheden? Cijfers over het aantal (problematische) afwezigheden vind je in Dataloep of DataWijzer. Je eigen administratie kan je meer diepte informatie en inzicht geven.
Van alle leerlingen die starten in het eerste jaar, hoeveel daarvan zitten er 5 jaar later op leeftijd in het zesde jaar? Dit percentage is de retentiviteit. Deze gegevens kun je terugvinden in de DataWijzer via Mijn Onderwijs.
Hoeveel onbetaalde facturen zijn er? In welke mate vragen we aankopen van ouders die niet strikt nodig zijn? Een goede oplijsting en feedback van ouders en leerlingen kan je hierin inzicht geven.
Hoe komen we tot adviezen en beslissingen op een klassenraad? Gebruiken we hierbij data? Observatie en verslagen kunnen inzicht geven in de kwaliteit van de bespreking en besluitvorming op een klassenraad.
Welke schoolloopbaanadviezen hebben we gegeven? In welke mate werden deze adviezen gevolgd? Wat is de impact van het al dan niet volgen van ons advies? Deze antwoorden vind je in je leerlingvolgsysteem of toepassingen zoals Smartschool.
Hoeveel A-, B- en C-attesten worden er afgeleverd? Is er een verschil met studierichting, jaar? Deze gegevens vind je in je eigen administratie, maar ook in Dataloep en DataWijzer.
Hoeveel leerlingen stromen vroegtijdig uit? Situeren de uitschrijvingen zich voor of na 1 februari? Wat is de reden die opgegeven werd bij uitschrijving? Welke feedback krijgen we van ouders als reden voor uitschrijving? Een deel van de informatie vind je in Dataloep en DataWijzer.
Voor het buitengewoon onderwijs kun je ook eens kijken naar het aandeel lesbijwoningen en het aandeel leerlingen dat de overstap maakt naar het gewoon onderwijs (zie ook DataWijzer of je schooleigen administratie).