Hoe zorgt het schoolteam voor onderwijskwaliteit? Hoe organiseren we ons?
Wat is onze gezamelijke identiteit als school? Wie willen we zijn en wat willen we uitstralen? Hoe verbinden we ons tot de katholieke dialoogschool? De identiteitsonderzoeken van de KU Leuven geven je meer informatie over schoolidentiteit en bevat verschillende bevragingen voor het personeel, ouders en leerlingen.
In het doorlichtingsverslag vind je informatie over het schoolbeleid en de kwaliteitsontwikkeling op school.
Er bestaan gestandaardiseerde bevragingen om het beleidsvoerend vermogen van je team in kaart te brengen. Je kunt ook een gestructureerde werkvorm (bv. het Johari venster, een SWOT-analyse) gebruiken om samen te reflecteren.
Een TRIS-zelfevaluatie geeft je op een interactieve manier meer inzicht in je schoolwerking.
Wat zijn prioriteiten op school? Hoe werken jullie hieraan? Je pedagogisch project, schoolwerkplan, meerjarenplan, professionaliseringsplan, verslagen van je directieteam.... bevatten waardevolle informatie over verschillende aspecten van je schoolbeleid en kwaliteitsontwikkeling.
Specifieke documenten en informatie over datagebruik en praktijkonderzoek laten zien hoe jullie informatie gebruiken om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren.
Met het zelfevaluatie-instrument 'sterk schoolbestuur' kun je reflecteren over het beleidsvoerend vermogen van een school.
Aan de hand van gesprekken en observaties kun je je een beeld vormen van de schoolwerking en cultuur. Wat zijn kritische gebeurtenissen op school? Hoe gaan mensen met elkaar om? Ervaringen van leerlingen, leraren bevragen over specifieke thema’s, functioneringsgesprekken …