Vormgeving onderwijsleerproces en leef- en leeromgeving

Afspraken, organisatie en werking school

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie over de schoolwerking, zoals afspraken in het schoolreglement, de uren, beslissing tot samenstelling van de klassen, zijn een belangrijke factor in de organisatie van de leef- en leeromgeving.

Observatie krachtige leeromgeving

sla link op in klembord

Kopieer

In welke mate maken we werk van een krachtige leeromgeving? Er bestaan verschillende kijkwijzers om verschillende aspecten van instructie en didactiek te observeren, bv. de instrumenten van CEGO.

Speelplaatsobservatie

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe wordt de beschikbare ruimte gebruikt? Welk effect heeft dit op gedrag? Belemmeren verschillende activiteiten elkaar? Is er voor elk type leerling een aanbod?

Burgerschapseducatie

sla link op in klembord

Kopieer

De uitgebreide versie van het burgerschapskompas bevat vragen over de integratie van burgerschap in de klas- en schoolactiviteiten.

Ervaring beleving schoolomgeving door leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

Laat leerlingen een foto nemen van hun favoriete plek op school. Zo kun je de schoolomgeving door hun ogen zien.

Good-practiceverhalen

sla link op in klembord

Kopieer

Welke succesverhalen delen collega's met elkaar? Wat loopt goed? En waarom? Het bespreken en borgen van wat goed loopt is een belangrijke pijler van kwaliteitsontwikkeling.

Collegiale visitatie

sla link op in klembord

Kopieer

Ook collegiale visitatie en hospitatie kan je ertoe aanzetten om nieuwe dingen te ontdekken. Alternatieven zijn korte wandelingen, het samen bespreken van materialen, voorbereidingen, etc.

Observatie aanwezigheid materialen en ruimte

sla link op in klembord

Kopieer

Het kan relevant zijn om te observeren of er voldoende materialen zijn, of de ruimte aangepast is. (bv. bij het leesbeleid kan het relevant zijn om de verschillende boekenhoeken, schoolbibliotheek te observeren: Is het aanbod aantrekkelijk, ...)? Wordt aan de minimale materiële vereisten voldaan?

Conflicten op school

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe wordt er omgegaan met conflicten in de klas en op school? Wordt er HERGO ingezet? Wordt er ingezet op herstel en verbinding?

Eerste indrukken externen of nieuwkomers

sla link op in klembord

Kopieer

Feedback tijdens een rondleiding van een nieuwkomer laten je de schoolomgeving door een andere bril zien.

Feedback van leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

Met klasgesprekken, in leerlingcontacten, leerlingenraden, kun je meer informatie krijgen over hoe leerlingen de leef- en leeromgeving ervaren en welke kansen en uitdagingen zij zien.

Contact

Jerissa de Bilde
pedagogisch begeleider
      02 507 07 94
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio