Algemene informatie over de schoolwerking, zoals afspraken in het schoolreglement, de uren, beslissing tot samenstelling van de klassen, zijn een belangrijke factor in de organisatie van de leef- en leeromgeving.
In welke mate maken we werk van een krachtige leeromgeving? Er bestaan verschillende kijkwijzers om verschillende aspecten van instructie en didactiek te observeren, bv. de instrumenten van CEGO.
Hoe wordt de beschikbare ruimte gebruikt? Welk effect heeft dit op gedrag? Belemmeren verschillende activiteiten elkaar? Is er voor elk type leerling een aanbod?
De uitgebreide versie van het burgerschapskompas bevat vragen over de integratie van burgerschap in de klas- en schoolactiviteiten.
Laat leerlingen een foto nemen van hun favoriete plek op school. Zo kun je de schoolomgeving door hun ogen zien.
Welke succesverhalen delen collega's met elkaar? Wat loopt goed? En waarom? Het bespreken en borgen van wat goed loopt is een belangrijke pijler van kwaliteitsontwikkeling.
Bij specifieke ingrepen in de vormgeving (bv. time outwerking, schoolbibliotheek, huiswerkklassen, snoezelruimte) kan het zinvol zijn om hierrond specifiek informatie bij te houden, bv. hoeveel leerlingen maken hier gebruik van, motivatie,... Dit kan je helpen deze werken te evalueren.
Ook collegiale visitatie en hospitatie kan je ertoe aanzetten om nieuwe dingen te ontdekken. Alternatieven zijn korte wandelingen, het samen bespreken van materialen, voorbereidingen, etc.
Het kan relevant zijn om te observeren of er voldoende materialen zijn, of de ruimte aangepast is. (bv. bij het leesbeleid kan het relevant zijn om de verschillende boekenhoeken, schoolbibliotheek te observeren: Is het aanbod aantrekkelijk, ...)? Wordt aan de minimale materiële vereisten voldaan?
Hoe wordt er omgegaan met conflicten in de klas en op school? Wordt er HERGO ingezet? Wordt er ingezet op herstel en verbinding?
Feedback tijdens een rondleiding van een nieuwkomer laten je de schoolomgeving door een andere bril zien.