- DataWijzer en Dataloep: de kracht van elke databron.De school krijgt steeds meer data ter beschikking en wordt ook geconfronteerd met steeds meer publieke data over de school. De DataWijzer van de onderwijsinspectie heeft voor een groot deel overlappende informatie dan Dataloep. Toch bieden beide tools hun specifieke voordelen en beperkingen. We exploreren hoe je aan de slag kan gaan om beide tools mekaar te laten versterken.Meerdere dataOp locatie
- Verdieping DataWijzerJe hebt de eerste stappen met de verkenning van de DataWijzer achter de rug, maar blijft met veel vragen over hoe je deze tool gericht kan inzetten in de zoektocht naar knipperlichten. We besteden veel aandacht aan betekenisgeving van de aangeboden data en voorzien tijd om actief met de eigen schooldata aan de slag te gaan.Meerdere dataOp locatie
- De vernieuwde DataWijzer van de onderwijsinspectie: kennismakingIn de loop van 2024-25 heeft de onderwijsinspectie de DataWijzer geactualiseerd. De informatie is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar de dashboards zijn erg gewijzigd. Het is belangrijk om tijdig knipperlichten te detecteren om het beleid van de school datageïnformeerd te versterken.22 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot in de scholenSommige scholen blijken aanzienlijk meer kwetsbare leerlingen aan te trekken, wat zich vertaalt in minder stabiliteit. Dit kan een negatieve impact op het imago hebben. Het publiek maken van data over scholen kan dit nog versterken. Hoe maken we als schoolbestuur een plan om de scholen zo te versterken dat de stabiliteit van de schoolkeuzes kan groeien? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?19 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk GOK-plan met impact tot op de klasvloerGOK-leerlingen blijken gemiddeld veel minder goed te presteren, wat een impact heeft op de stabiliteit en het ambitieniveau van klasgroepen met veel GOK-leerlingen. Hoe maken we als GOK-team een plan om de onderwijsleerpraktijk zo te versterken dat krachtig wordt ingespeeld op de ondersteuningsnoden van alle leerlingen, in het bijzonder de GOK-leerlingen? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?21 april 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: praktijkonderzoek voor GOKDe sociale afkomst van leerlingen bepaalt nog te vaak de school- en studiekeuze, de slaagkansen en de studieresultaten van leerlingen. Het huidige Vlaamse onderwijssysteem slaagt er onvoldoende in om de sociale ongelijkheid weg te werken ondanks de vele inspanningen en investeringen. Het is belangrijk om gelijke ambitieuze verwachtingen te koesteren voor élke leerling. Dit blijkt vooral voor leerlingen die aantikken op OKI-kernmerken een groot probleem. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. Vooral voor GOK-leerlingen blijkt deze monitoring bijzonder belangrijk zodat ook zij meer kans maken om in een passende studierichting terecht te komen zodanig dat ook deze leerlingen kansen krijgen om hun capaciteiten te ontwikkelen. We stellen alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.20 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Onderzoek vals positief/vals negatiefEen goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond. Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?13 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: een goede studiekeuze makenDoet de databistro knipperlichten afgaan waaruit blijkt dat leerlingen het moeilijk hebben om een goede studiekeuze te maken? In deze compacte sessie krijg je evidence based inzicht in wat werkt om leerlingen hierin te laten bijleren en zie je kansen om die inzichten te vertalen naar concrete actiepunten voor jouw schoolteam.10 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Optimaliseren van het zorgcontinuüm binnen de onderwijsleerpraktijkLeerlingen die de leerdoelen niet behalen, vragen bijkomende maatregelen binnen of buiten de onderwijsleerpraktijk. Om doelgericht te kunnen handelen en de impact van maatregelen systematisch op te volgen, is het nodig om deze leerlingen tijding in het vizier te krijgen.Databistro hanteert een voorstel om op elke klassenraad voor elke leerling een duidelijk beeld te vormen waarmee het lerarenteam aan de slag kan om datageïnformeerd en dus krachtig in te spelen op de ondersteuningsnoden. Vanaf dit schooljaar kan je deze systematiek binnen de klassenraadmodule van Smartschool ingeven en opvolgen.13 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Wat is kwaliteitsvol onderwijs in een sterke school?Hoe kan je het denken en handelen op school richting geven vanuit een krachtige visie op leren en onderwijzen? Hoe wordt een ‘sterke school’ zichtbaar in de feiten? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om hun leerimpact via de onderwijsleerpraktijk te verhogen?24 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijk ambitieniveau in elke studierichtingHet proces van analyse van de resultaten en collectieve betekenisgeving blijkt soms een moeilijk te nemen hindernis. In deze sessie exploreren we op beleidsniveau de resultaten van de draaitabellen in Excel of rechtstreeks via de visuals binnen Smartschool Analytics. Wanneer zijn de resultaten geruststellend, wanneer vormen ze eerder een knipperlicht?6 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: technische ondersteuning bij het praktijkonderzoekBij de opstart van een onderzoek op school, botsen we vaak op problemen bij het opzetten van de dataset. Databistro kiest voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek dat volledig ofwel binnen Smartschool Analytics ofwel via één exportbestand in Excel kan worden uitgevoerd. In deze sessie bieden we de technische ondersteuning bij de dataverzameling.Meerdere dataOp locatie en online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Het voorgestructureerd praktijkonderzoekOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.2 oktober 2025Online
- Basisvorming bouwen aan kwaliteit op je school soAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren.Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. Je krijgt tijd en ruimte om vanuit de algemene kaders in te zoomen op jouw eigen casus.Het gehele traject bestaat uit drie sessies met - tussen sessie 2 en 3 - een brugmoment waarin je reflecteert en uitwisselt over wat je hebt toegepast.Meerdere dataOp locatie
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: dataconsult 1In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een proces zoals dat van de databistro gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken hoe we het proces zo levend mogelijk maken/houden.Meerdere dataOnline
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: lessen met effect - effectieve didactiekVanuit de Databistro worden misschien een aantal knipperlichten zichtbaar. Om de onderwijsleerpraktijk te versterken kan je inzetten op effectieve didactiek. In deze webinar maken we kennis met de visual ‘Lessen met effect’, duiken we in de wereld van sterke didactische praktijken en zoeken manieren om de impact op het leren te verhogen in de richting van succes voor élke leerling.22 januari 2026Online
- BOUWEN AAN KWALITEIT op je internaat: versterken van je beleidsvoerend vermogenTijdens dit initiatief ontdek je wat precies bedoeld wordt met het begrip 'beleidsvoerend vermogen'. Samen met collega's reflecteer je over hoe er optimaal kan tegemoet gekomen worden aan de pijlers van beleidsvoerend vermogen in functie van internaatontwikkeling. Je ontdekt een aantal helpende instrumenten en werkwijzen om het beleidsvoerend vermogen van je team in kaart te brengen.12 december 2025Brussel
- Databistro 25-26: What’s in it for me?Een sterke analyse van leerlingenstromen op een school draagt bij tot succesvolle onderwijsloopbanen. De Databistro begint in september aan zijn vijfde cyclus en mikt op verdere stappen om impact te hebben tot op de klasvloer.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Duik in Data: keuzeworkshops rond Vlaamse toetsen, IDP, DataWijzer, LVSAls schoolleider, beleidsmedewerker of leraar krijg je steeds meer toegang tot heel wat databronnen die bedoeld zijn om de kwaliteitsontwikkeling op je school te ondersteunen. Dit brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Op deze dag willen we met verschillende vragen en noden aan de slag: Wil je weten welke bronnen er allemaal zijn? Wil je meer informatie over een specifieke databron? Wil je je team meer betrekken bij het betekenis geven aan resultaten? Of wil je even tijd om voor je eigen school met data aan de slag te gaan? Dan is deze dag misschien iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online