Evaluatie-instrumenten

Filter

Box
Afname
Decretale leergebieden
Ordeningskader Zill
Alle ontwikkelvelden

Observatievragen

Om te bepalen waar de leerling ergens staat in zijn muzische ontwikkeling bij elk ontwikkelthema kan observatie een makkelijk te hanteren evaluatievorm zijn.

Motivatiemeter

Met dit evaluatie-instrument meet je vooraf of de leerlingen gemotiveerd zijn voor de opdracht.

Hoe muzisch was je dag?

Na een fantastische dag vol kunst en creativiteit is het zinvol om even te reflecteren over het muzisch proces. Reflecteren betekent stilstaan bij wat er ontdekt, geleerd, gevoeld en gedaan is tijdens de activiteit. Het is tevens een manier om te leren en te groeien en om te weten te komen hoe het kind de muzische les heeft beleefd.

Fotoreflectie

De kleuters bespreken het muzisch proces aan de hand van foto's.

Checklist (observatiewijzer)

Observatie is de meest gebruikte manier om muzische doelen te evalueren. Handig hierbij is dat je evaluatiecriteria vooropstelt en meedeelt aan de leerlingen. Een formulier kan jou(en de leerlingen) hierbij helpen en houvast bieden.

Sterren geven

Sterren geven is een vorm van peer-evaluatie, bedoeld om mekaars uitvoeringen in groepen tijdens een toonmoment kritisch te beluisteren en om nuttige feedback te leren geven aan mekaar, rekening houdend met de gevoelens van de ander.

Tip Top

Je kan dit evaluatie-instrument inzetten als zelf- of peerevaluatie voor een opdracht in duo of kleine groep over meerdere lessen.

Begrippenwaaiers

Een aangepast jargon met woorden waar kinderen niet spontaan over beschikken maar dat belangrijk is om met een genuanceerd taalgebruik te kunnen beschouwen.

Aanvulzinnen

Door het aanbieden van aanvulzinnen geef je de kinderen een aanzet en wordt de drempel minder hoog. Het helpt kinderen bij het formuleren, je geeft hen ‘taal’. Het kan zowel mondeling als schriftelijk toegepast worden. Als leraar krijg je zicht op waar de leerling zichzelf plaatst en kan je bekijken of dit overeenstemt met jouw bevindingen.

Gestandaardiseerde proef na 4 jaar lager onderwijs: lichamelijke opvoeding

Met deze nieuwe gestandaardiseerde proef kan je enkele vaardigheden van lichamelijke opvoeding evalueren. Met deze opdrachten evalueren we de algemene balvaardigheid en de algemene bewegingsvaardigheid van de leerlingen. De leerlingen werken de opdrachtan in kleine groepjes af via een doorschuifsysteem. De leerlingen scoren elkaar. Deze scores worden achteraf in het online systeem ingevoerd.
 
Vanaf dinsdag 6 mei 2025 stellen we de online proeven en het bijbehorende materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 13 mei tot en met 26 mei 2025 kunnen de proeven afgenomen worden. 

Burgerschapskompas basisonderwijs

Een gestandaardiseerde leerlingvragenlijst die je meer inzicht verschaft in burgerschapsvorming op je school.

Gevalideerde toets einde bao: muzische vorming

Met deze gevalideerde toets worden enkele doelen uit het leergebied muzische vorming geëvalueerd. De leerlingen maken de toets individueel. De leraar beoordeelt achteraf de producten van de leerlingen aan de hand van een beoordelingswijzer en voert de beoordeling online in.
 
Vanaf woensdag 14 mei 2025 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 27 mei tot en met 16 juni 2025 kan de toets afgenomen worden.

Een EDO-project evalueren met een XL-lapbook

Onderwijsarrangementen over Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek, Inspirerend burgerschap en Educatie voor duurzame ontwikkeling zijn vaak projectmatig van aard. Tijdens de uitvoering van zo’n project kan je de desbetreffende leerinhouden en de ontwikkeling van de leerlingen daaromtrent visualiseren en opvolgen door gebruik te maken van een XL-lapbook en enkele bijbehorende tools.

30 van 106

×
Kijkt als...
Niveau
Regio