Wat is de evaluatiebox?

Waarvoor dient de evaluatiebox en wat vind je erin terug?

De evaluatiebox

sla link op in klembord

Kopieer

We vinden het belangrijk om breed te evalueren. De evaluatiebox ondersteunt je hierbij. De verzamelde evaluatie-instrumenten helpen jou en je collega's om de volledige ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen om van daaruit de harmonische ontwikkeling van je leerlingen te stimuleren en hun leerproces te ondersteunen. We geven je kansen om te werken aan een doelgericht evaluatiebeleid en om de evaluatiebox gericht in te zetten voor jullie interne kwaliteitsontwikkeling. Op die manier komen jullie tegemoet aan de verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs zoals opgenomen in het referentiekader voor Onderwijskwaliteit.

De evaluatiebox verzamelt instrumenten om te evalueren in de basisschool en bestaat uit twee boxen:

  • de box met inspirerende evaluatie-instrumenten om breed te evalueren;
  • de box met evaluatie-instrumenten om gestandaardiseerd te evalueren.

Breed evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

In de eerste box vind je een waaier aan evaluatie-instrumenten om sterktes en zwaktes, talenten en mogelijkheden van de leerlingen te bekijken vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende momenten, met verschillende soorten instrumenten en in verschillende situaties. Deze instrumenten zijn voor alle referentieperiodes en bieden je inspiratie bij het kijken naar en het in kaart brengen van de volledige ontwikkeling van de leerlingen. Deze box zet jou en je collega's aan tot interne kwaliteitsontwikkeling via de reflectie op je eigen handelen.

Op onze themapagina leerlingen evalueren in het basisonderwijs kan je meer lezen over de visie op breed evaluatie, het vormgeven van een evaluatiebeleid, het gedifferentieerd evalueren, rapporteren, leerlingen volgen enz. Ook de regelgeving vind je er terug.

In deze box vind je evaluatie-instrumenten die kunnen inspireren bij het uitwerken van brede evaluatiepraktijken. Je vindt er dus geen kant-en-klare instrumenten. Wel kan je de voorgestelde instrumenten aanpassen op basis van jouw focus en zo je eigen evaluatie-instrumenten vormgeven.

Gebruik de filters om gericht te zoeken:

  • ontwikkelveld
  • ontwikkelthema
  • generiek doel
  • manier van afnemen
  • ontwikkelleeftijd

Gestandaardiseerd evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

De evaluatie-instrumenten in de tweede box dienen om gestandaardiseerd te evalueren. Gestandaardiseerde meetinstrumenten bevatten specifieke instructies in verband met afname en scoring die ervoor zorgen dat de test volgens een bepaald protocol wordt uitgevoerd. Op die manier zijn de resultaten vergelijkbaar.

Proeven van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

sla link op in klembord

Kopieer

Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwikkelt zelf een aantal gestandaardiseerde proeven. De afname en scoring van deze proeven gebeurt op een gestandaardiseerde manier. Wanneer je zo'n proef afneemt bij je leerlingen, ontvangen jij en je school resultaten op school- en groepsniveau. Op die manier krijgen jullie de kans om je te vergelijken met het niveau in Vlaanderen, en het niveau van je referentiegroep. Jullie kunnen met deze data aan de slag gaan in het kader van jullie interne kwaliteitsontwikkeling. Waarin zijn we sterk en moeten we borgen en waaraan moeten we werken?

Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de gestandaardiseerde proeven voor verschillende referentieperiodes is het leerplan. Dit kunnen zowel schriftelijke als praktische proeven zijn.

Proeven van elders

sla link op in klembord

Kopieer

In deze box geven we ook toelichting bij een aantal gestandaardiseerde of genormeerde proeven van elders die je kan gebruiken voor individuele leerlingevaluatie. Bedoeling van deze evaluatie-instrumenten is om de leerlingen te vergelijken met een normgroep.

Gevalideerde toetsen aan het einde van het basisonderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

In het decreet basisonderwijs lees je dat vanaf het schooljaar 2025-2026 de deelname aan de Vlaamse toetsen aan het einde van het gewoon lager onderwijs de verplichte afname van een gevalideerde toets voor ten minste drie leergebieden, vervangt.

Contact

Marijke De Meyst
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?