Hoe aan de slag met de evaluatiebox en een geschikt evaluatie-instrument kiezen?
De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode.
De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling.
Bij de keuze van een
evaluatie-instrument is het belangrijk om een aantal elementen na te gaan:
Net zoals bij het ontwerpen van onderwijsarrangementen, is de keuze voor een bepaalde evaluatieprocedure afhankelijk van de focus die je vooropstelt.
Daarbij stel je jezelf drie kernvragen:
De leerling, het leerplan én de context zijn dus bepalend voor het evaluatie-arrangement dat je voor ogen hebt. Dat arrangement kan op zichzelf staan, of een deel vormen van een breder onderwijsarrangement.
Ook na het doorlopen van de evaluatieprocedure is het zinvol om na te gaan in welke mate deze procedure tegemoet kwam aan de vooropgestelde focus.
Gericht gebruiken
Gebruik evaluatie-instrumenten gericht. Denk vooraf na voor wie en wanneer ze een meerwaarde betekenen. Voor de ene leerling is het zinvol om een doel te evalueren, voor de andere leerling is dit misschien overbodig. 'Meer' staat niet gelijk aan 'beter'. Doordacht gebruik met duidelijke doelen is dat wel.