Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Op 1 oktober startte de nieuwe raamovereenkomst telefonie van DOKO. Zowel VOIP-telefonie als mobiele telefonie zijn inbegrepen. De firma Tadicom Europe bv zal deze raamovereenkomst uitvoeren.
Er wordt heel vaak gesproken over goede communicatie onder collega’s en daarbuiten, maar verrassend weinig over wat dit betekent voor het meest bekende middel dat we hiertoe gebruiken. Omgaan met e-mails en weten hoe je e-mails opstelt, zijn onontbeerlijke vaardigheden die we in deze digitale training de aandacht geven die ze verdienen. Kies uit een basis- of verdiepende sessie.
Marc heeft al 40 jaar ervaring in diagnosticeren en begeleiden van kinderen. Dit schooljaar geeft hij drie digitale vormingen:5/11: “Ik kan het niet zo fijn!”. Fijnmotorische moeilijkheden en faalangst25/11: “Wie schrijft die blijft!” Dus het schrijven moet blijven9/12: “Ik zie het anders!” Omgaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen.
In de nieuwsbrief van 5 september kondigden we het afscheid van Lieve Caluwaerts en Stefan De Weerdt aan, beiden lid van de directiecommissie secundair onderwijs.
In de nieuwsbrief van 5 september kondigden we het afscheid van Myriam Devriendt aan, lid van de directiecommissie secundair onderwijs.
In drie digitale sessies heb je ideeën om goed te connecteren met leerlingen maar ook je ruimte als leraren terug in te nemen. Je leert gesprekstechnieken maar je kiest ook een concrete actie die je kunt inzetten voor jouw klas. Schrijf je nog snel in voor basis- of secundair onderwijs. De vorming start reeds in het eerste trimester.
Bednet wordt dit jaar 20 jaar en viert dat met een evenement op vrijdag 8 november 2024. Je krijgt die dag de kans anderen te ontmoeten die zich inzetten voor Bednet of deel uitmaken van het netwerk rond een ziek kind (onderwijs, beleid, medische wereld ...). Laat je inspireren door getuigenissen van gebruikers, fascinerende sprekers en boeiende panelgesprekken.
Coprant vzw organiseert op maandag 25 november 2024 voor de 17de keer de Welzijnsdag voor het onderwijs . Deze vindt plaats in het CNO, Boogkeers 5 in Antwerpen. De Welzijnsdag is een opleidingsdag over diverse aspecten van welzijn op het werk en is tevens een ‘opleidingsdag’ voor preventieadviseurs, directies, technisch adviseurs (coördinators), leden CPBW, internaatbeheerders …
Ook voor het schooljaar 2024-2025 kunnen gastleraren ingezet worden in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, in het deeltijds beroepssecundair onderwijs, in het volwassenenonderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gastleraar 1 (de vroegere voordrachtgever) ZONDER en gastleraar 2 MET dienstverleningsovereenkomst. Op de PRO-site werd het thema Gastleraren toegevoegd.
Ben je leraar in de kleuterschool of lagere school? Geïnteresseerd in een individugerichte nascholing of in een individueel leerpad? Bekijk dan snel ons hele aanbod.
Maandag kreeg je een feedbackdashboard met de resultaten van de Vlaamse toetsen. Heb je vragen over ons begeleidingsaanbod hierbij? Of vragen hoe je hiermee aan de slag kunt gaan? We maakten een overzicht van veel gestelde vragen op onze PRO. pagina rond de Vlaamse toetsen.
Wil je je meer verdiepen in het Frans voor het basisonderwijs? We organiseren drie lerende netwerken:Lerend netwerk Frans: communicatief aan de slag met je methodeLerend netwerk Frans: een nieuwe methode kiezenLerend netwerk deelnemers stage Vichy
De nieuwe oproep is gericht op alle Vlaamse onderwijsinstellingen, internaten en CLB’s uit het vrij en officieel gesubsidieerd niet-hoger onderwijs die voldoen aan de geldende rationalisatie- en programmatienormen met gebouwen gelegen op het grondgebied van het Vlaams Gewest.
Het model van het arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van het basis- en secundair onderwijs werd aangepast aan de nieuwe regelgeving over hulp bij activiteiten van het dagelijks leven en de bekwame helper. Artikel 11 van het arbeidsreglement werd in overleg met de vakorganisaties uitgewerkt.
Het model van het arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel in de onderwijsinternaten werd aangepast aan de nieuwe regelgeving over hulp bij activiteiten van het dagelijks leven en de bekwame helper. Artikel 8 van het arbeidsreglement werd in overleg met de vakorganisaties uitgewerkt.
In de vorige nieuwsbrief kon je lezen dat de voorwaarden om beroep te kunnen doen op de versnelde subsidieprocedure energie gewijzigd zijn met ingang vanaf 15 oktober. Naar aanleiding van een aantal signalen van jullie leek het ons goed om daar nog een verduidelijking bij te geven.
Voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 kunnen gastleraren ingezet worden in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, in de centra van het deeltijds beroepssecundair onderwijs, in de centra van het volwassenenonderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gastleraar 1 (de vroegere voordrachtgever) ZONDER dienstverleningsovereenkomst en gastleraar 2 MET dienstverleningsovereenkomst.NB In het deeltijds kunstonderwijs kunnen alleen gastleraren 1 aangesteld worden.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2024.
Wat is nu echt gastvrijheid voor een camping? Veel campingeigenaren zijn juist in dit vak gestapt omdat ze er voldoening uithalen om gasten een topvakantie te geven. Maar hoe gasten gastvrijheid beleven, is in de afgelopen jaren veranderd. Weet jij wat jouw campinggasten verwachten? Waarmee je ze kunt verrassen? Voor leerlingen van Onthaal & Recreatie kan dit document van Toerisme Vlaanderen nuttug zijn
Samenwerking draait om de interacties van teamleden onderling. Het weerspiegelt de cultuur van de school. In de ideale wereld is dat een professionele schoolcultuur waarbij de richting van de school duidelijk is en waar de neuzen van de teamleden in dezelfde richting staan. De interacties zijn effectief en functioneel.
De volledige lijst van toeristische regio's in Vlaanderen volgens Toerisme Vlaanderen.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sport-Sportbegeiding (D/A-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sportwetenschappen (D-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
School van de toekomst, leraar van de toekomst - een blik op de toekomst
Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden
Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken.De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
30 van 25578