18
Veelhoekenspel
"We maakten een veelhoekenspel omdat we merkten daat de kennis van de eigenschappen nog niet echt goed was. Spelenderwijs oefenden we deze kennis." vertellen juf Nathalie en juf Stephanie van het vierde leerjaar van VBS Meerlaar in Vorst.
Podcast voor en door onderwijsliefhebbers
Het Genkse basisonderwijs van scholengemeenschap De Speling krijgt er een nieuw digitaal platform bij: een podcastreeks waarin leerkrachten, directies,mensen met een passie voor onderwijs uit de hele stad hun kennis en ervaringen delen. Onder de noemer “SpelingerWijs” kunnen luisteraars inspirerende verhalen, praktische tips en vernieuwende ideeën ontdekken.
Parate kennis in het rekenbeleid
In VBS Meerlaar in Meerlaar stak het schoolteam de koppen bij elkaar om afspraken te maken rond de parate kennis van de leerlingen. Ze hadden een duidelijk doel voor ogen. "Onze leerlingen moeten weer sterke rekenaars worden." Daarvoor moeten we meer bewust inzetten op automatiseren. Zo zetten ze samen een stap in het rekenbeleid van de school. Juf Lize maakte er een helder overzicht van.
Getal van de dag
Elke dag schrijft juf Marianne van De Link Buizegem in Edegem voor de aanvang van de lessen een getal op het bord. Elke leerling bedenkt er een passende rekenoefening bij. De zelfbedachte oefeningen komen op het bord. Het vraagt anders denken van de leerlingen. Ze ontdekken dat er niet één juiste uitkomst maar vele goede antwoorden zijn. Op korte tijd heeft iedereen al even gerekend.
Meetkunde in het thema verkeer
In basisschool VBS Groot-Vorst in Laakdal ligt de focus op wiskunde. Met de doelen van meetkunde in de focus ging juf Kaat met haar oudste kleuters op verkenning tijdens het thema verkeer.
Hoera voor het ruitjesschrift
In basisschool Windekind in Vorselaar toont juf Eline van het vijfde leerjaar trots hoe haar cognitief sterk functionerende leerlingen aan de slag gaan met wiskundige uitdagingen. Niet op de invulbladen van de werkmap. Wel op ruitjespapier. Dat is al een uitdaging op zich.
Ik kan al tot 1000!
'Ik kan al tot 1000!' In het derde leerjaar is het de trots van elke leerling. Bij juf Debbie van basisschool De Wegwijzer in Antwerpen ervaren ze hoeveel 1000 wel is.
Pop-upwinkel als uitdaging
Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van nul en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.
Een katapult maken
De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.
Jij krijgt mijn vraag
In basisschool De Wingerd in Reet ontdekten ze de kracht van de 100 denkvragen die wiskundig denken stimuleren. Hoe ze het gebruik van die vragen willen borgen, vertelt directeur Veronik.
Wie is wie?
Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.
Onrust in de getallenfabriek
In basisschool Heilige Familie in Schoten kwam een bijzondere brief toe. De getallen roepen om hulp en daarbij kunnen de leerlingen helpen. Dat is het begin van een Grote Rekendag met de hele school.
Betekenisvolle instap in de wiskundeles
Juf Kathy uit De Kinderberg te Bierbeek zorgt voor een betekenisvolle instap bij elke wiskundeles. Deze is gekoppeld aan het WO-thema of de actualiteit. Het voorbeeld dat hier voorgesteld wordt, past in het thema van wereldhandel, transport, duurzaamheid, eerlijke handel, gezonde voeding, ...Via deze insteek kwamen de leerlingen in contact met volumeberekening.
Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften
De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.
Uit Fors editie december 2022
Uit Fors editie december 2022
Een doelenbord in de klas
'Ik ben nu meer gefocust op het doel van de les', vertelt juf Nora van het zesde leerjaar van basisschool De Wegwijzer uit Antwerpen. Ze gebruikt het doelenbord, net zoals haar collega's, bij elke les wiskunde. Het is een schoolafspraak om het doelgericht werken te versterken.
Logisch en algoritmisch denken met behulp van app-prototyping
In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.
Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen
In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.
Uit Fors editie maart 2021
Uit Fors editie maart 2021
Kraken om te schaken
In klas 4B van meester Thomas van VBS De Weg-wijzer in Dessel staat een groot schaakbord de hele dag schaak-klaar. Het staat er als uitdaging voor elke sterke denker…