Uit het werkveld

Filter

Leeftijd
2
2
18
18

Wie is wie?

Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.

Onrust in de getallenfabriek

In basisschool Heilige Familie in Schoten kwam een bijzondere brief toe. De getallen roepen om hulp en daarbij kunnen de leerlingen helpen. Dat is het begin van een Grote Rekendag met de hele school.

Betekenisvolle instap in de wiskundeles

Juf Kathy uit De Kinderberg te Bierbeek zorgt voor een betekenisvolle instap bij elke wiskundeles. Deze is gekoppeld aan het WO-thema of de actualiteit. Het voorbeeld dat hier voorgesteld wordt, past in het thema van wereldhandel, transport, duurzaamheid, eerlijke handel, gezonde voeding, ...Via deze insteek kwamen de leerlingen in contact met volumeberekening.

Vormen en verkeer

Focus op wiskundig denken in elk thema bij de jongste kleuters? Geen probleem voor juf Annemie in VBS Groot-Vorst. Ze moest niet ver zoeken naar wiskundige kansen in het thema verkeer. De jaarlijkse verkeersweek kreeg een make-over met vormen in allerlei soorten en maten. Het werd voor de jongste kleuters een ontdekkingstocht met kijken, voelen en vormen.

Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften

De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.Uit Fors editie december 2022​

Een doelenbord in de klas

'Ik ben nu meer gefocust op het doel van de les', vertelt juf Nora van het zesde leerjaar van basisschool De Wegwijzer uit Antwerpen. Ze gebruikt het doelenbord, net zoals haar collega's, bij elke les wiskunde. Het is een schoolafspraak om het doelgericht werken te versterken.

Logisch en algoritmisch denken met behulp van app-prototyping

In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.

Dagelijkse kost

Alle leerlingen van de Wegwijzer in Antwerpen krijgen een portie dagelijkse kost. Niet van Jeroen Meus maar wel van de juf. De leraren schotelen er hun leerlingen wiskundige kost voor als start van de dag. Of hoe een rekenroutine zorgt voor wiskundeplezier en leereffect!

Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen

In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.Uit Fors editie maart 2021

Cognitief sterke leerlingen in het eerste leerjaar?

Wat zijn ze nog klein, de leerlingen uit het eerste leerjaar... We willen hen graag bij élke stap in hun leerproces begeleiden. En toch, ook als je hen zelfstandig aan het werk laat gaan, ontstaan er mooie leerkansen. VBS Weg-wijzer in Dessel daagt  de cognitief sterke leerlingen niet enkel leerstofinhoudelijk maar ook op het vlak van executieve functies en zelfredzaamheid uit.

Outdoor learning én intergenerationeel leren

Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.

Automatiseren met de Leitner-box

Basisschool De Weg-wijzer in Dessel is met de Leitner box gestart nadat ze met de ganse school besloten hebben om meer in te zetten op automatiseren bij wiskunde. In het tweede leerjaar merkten ze namelijk dat veel kinderen de plus en min oefeningen tot 20 nog niet geautomatiseerd hadden en daardoor moeilijkheden kregen bij de uitbreiding tot 100. Dus gingen we met de Leitner-box aan de slag.

Naar Meetjesland in Groot-Vorst

"Dit doen we volgend schooljaar weer", besloot de juf na de leeruitstap naar Meetjesland. Geen verre busreis maar een meet-rijke projectweek in en om de eigen school. Meten en metend rekenen was een gezamenlijke focus voor de jongste kleuters tot en met het zesde leerjaar. "Ik ben trots", vertelt directeur Sigrid Boogers van VBS Groot-Vorst in Laakdal bij de terugblik op Meetjesland. Grote betrokkenheid en veel leerwinst was de eerste reflectie na Meetjesland.

Van ontwerp tot zwembad

Toen een viertal vierjarige kleuters van kleuterschool Altena in Kontich bezig waren met een zwembad-ontwerp op een groot karton, ging juf Tineke er op haar knieën bij zitten. Ze dook mee in het exploreren en beleven. Wat een prachtig zandbak-zwembad werd dat!

Kraken om te schaken

In klas 4B van meester Thomas van VBS De Weg-wijzer in Dessel staat een groot schaakbord de hele dag schaak-klaar. Het staat er als uitdaging voor elke sterke denker…
×
Kijkt als...
Niveau
Regio