Vragenlijsten om het welbevinden van leerlingen in kaart te brengen

Scholen willen graag objectieve data verzamelen over het welbevinden van leerlingen. Soms is dat gewoon om de vinger aan de pols te houden, soms is het om het effect van bepaalde acties in kaart te brengen, soms zijn er nog heel andere redenen voor.

Er zijn verschillende methodieken om deze objectieve data te verzamelen. Dat kan bijvoorbeeld via observaties of leerlingengesprekken. Bij leerlingen vanaf het vierde leerjaar zijn ook vragenlijsten een optie.

Hierna vind je een overzicht van mogelijke vragenlijsten die je hiervoor kunt gebruiken. Het zijn vragenlijsten die in de eerste plaats bedoeld zijn om op groepsniveau (klas of school) zicht te krijgen op het globale welbevinden van leerlingen in deze groep. Het gaat dus niet om een diagnostiek van problemen van welbevinden bij individuele leerlingen. Daarvoor zijn andere methodieken dan vragenlijsten beter geschikt.

Enkele aanbevelingen alvorens je een keuze maakt uit deze lijst:

  • Het in kaart brengen van het welbevinden van je leerlingen verbetert het welbevinden niet. Als er geen ruimte is om met de resultaten aan de slag te gaan, doe je dit beter niet.
  • Het cyclische karakter van het ‘in kaart brengen’ van welbevinden is belangrijk. Iedereen kan wel eens een keertje minder goed in zijn vel zitten. Meet en volg het welbevinden daarom op verschillende momenten om een zo goed mogelijk beeld te verkrijgen. Je neemt een vragenlijst dus best regelmatig af.

Overzicht van bruikbare vragenlijsten

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder vind je een overzicht van vragenlijsten die naar onze inschatting voldoen aan de criteria van validiteit, betrouwbaarheid en bruikbaarheid. Uiteraard werkt de ene vragenlijst beter in de ene situatie dan de andere, afhankelijk van je leerlingenpubliek en van het doel waarmee je deze data wil verzamelen.

  • Appwel
    Dit is een vaak gebruikte en gebruiksvriendelijke tool ontwikkeld door hogeschool PXL. We formuleren er wel een voorbehoud bij inzake de privacy van leerlingen: de tool nodigt immers leerlingen uit om veel van zichzelf bloot te geven, en het is niet in elke school helemaal duidelijk wie deze data allemaal kan inkijken. Daarnaast genereer je met deze tool heel veel data (ook over het welbevinden van individuele leerlingen), die niet altijd opgevolgd kunnen worden. 
    Doelgroep: leerlingen van het lager en het secundair onderwijs. 
  • Burgerschapskompas 
    Het burgerschapskompas is een digitale vragenlijst. Het is interessant voor elke school die een zicht wil krijgen op burgerschapsvorming in de school. Het is dus breder dan enkel een welbevindenbevraging.
    Doelgroep: Leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs en uit het secundair onderwijs.
  • Gezond leven? Check het even!
    Dit is de vragenlijst die CLB's hanteren voor leerlingen in het derde jaar secundair onderwijs, maar kan ook bij andere leeftijden in het secundair onderwijs worden ingezet. 
  • Vragenlijst COOL 
    Goede vragenlijst die oorspronkelijk werd ontwikkeld in het kader van het Nederlandse Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen. De vragenlijst bevat 24 heldere items (aparte vragenlijst voor basisonderwijs (p. 2) en secundair onderwijs (p. 3) die peilen naar welbevinden, motivatie en zelfvertrouwen. 
    Doelgroep: leerlingen van 5 tot 8 jaar.
  • Zelfevaluatie in basisscholen - Praktijkboek - Walter Andries. blz. 28
    Dit praktijkboek uit 2009 bevat de vragenlijst van een tevredenheidsonderzoek met 9 vragen. Hoewel intussen meer dan een decennium oud, zijn de vragen nog steeds zeer relevant.
    Doelgroep: leerlingen vanaf het derde leerjaar basisonderwijs.  
  • Klascement
    Op Klascement vind je heel veel kant-en-klare vragenlijsten rond het welbevinden van leerlingen. Onder meer deze vragenlijsten lijken ons goede voorbeelden:
    • Welbevinden op school, gedeeld door Anke Mathijs, een vragenblaadje voor erg jonge leerlingen. 
    • Vragenlijst welbevinden leerlingen, gedeeld door Gudrun Breesch - een erg lange vragenlijst (en dus mogelijk wat in te korten naar eigen noden) met veel goede vragen. 
    • Vragenlijst ter voorbereiding van een kindcontact, gedeeld door Dorien Berkers. Het is een blaadje met enkel smileys, bruikbaar voor jonge leerlingen. Hoewel origineel bedoeld als voorbereiding voor kindcontacten, denken we dat dit ruimer kan worden ingezet.
  • Educheck 
    Scholen die de vragenlijstentool van Smartschool (Educheck) hanteren, kunnen ook volgende vragenlijsten overwegen. Het voordeel van beide vragenlijsten is dat ze met slechts 8 vragen erg kort zijn, maar toch gebaseerd op wetenschappelijke inzichten: 
    • Goede sociale relaties tussen leerlingen
    • Schools welbevinden van leerlingen   

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?