Sociaal-emotioneel leren (SEL) is een essentieel onderdeel van kwaliteitsvol onderwijs. Het versterkt niet alleen het welbevinden van leerlingen, maar bevordert ook hun leerprestaties, sociale relaties en mentale gezondheid. SEL is het proces waarbij leerlingen vaardigheden ontwikkelen op het vlak van zelfbewustzijn, zelfregulatie, sociale verbondenheid, empathie en verantwoorde besluitvorming.
Onderzoek toont aan dat systematische SEL-programma’s:
Zie SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Leerlingen herkennen hun emoties, gedachten en sterktes, en begrijpen hoe deze hun gedrag beïnvloeden.
Leerlingen leren hun impulsen en emoties reguleren, doelgericht werken en omgaan met stress.
Leerlingen tonen empathie, respecteren verschillen en herkennen sociale normen en dynamieken.
Communicatie, samenwerking, actief luisteren en conflictoplossing vormen hier de kern.
Leerlingen maken ethische, constructieve keuzes met oog voor zichzelf en anderen.
Voor een visueel overzicht en praktische voorbeelden, raadpleeg:
Leerpunt - Toolkit SEL in de klas.
Veel leerlingen ervaren stress door tijdsdruk en het gevoel van onvoldoende voorbereiding. Het verbeteren van studievaardigheden en het aanleren van effectief tijdbeheer kan stress verlichten:
Leerlingen kunnen vaak stress ervaren door te veel eisen die van hen worden verwacht, zowel op academisch als sociaal vlak. Het verminderen van prestatiedruk en het creëren van een ondersteunende leeromgeving kan stress verlagen:
Een gezonde levensstijl is essentieel voor het verminderen van stress. Leerlingen kunnen worden aangemoedigd om gezonde gewoonten te ontwikkelen, zoals:
Ouders kunnen een belangrijke rol spelen in het verminderen van stress bij hun kinderen:
Mindfulness en ademhalingsoefeningen helpen leerlingen om stress te verminderen door zich te concentreren op het moment en hun gedachten tot rust te brengen. Voorbeelden zijn: