Je zal betere resultaten bereiken als je planmatig te werk gaat, je ook focust op effecten op de lange termijn en zorgt voor draagvlak op alle niveaus van de school (Looman et al. 2014; O’Toole & Darlington, 2021; Van Zundert, 2017). Een schoolbrede aanpak zal op termijn problemen helpen voorkomen en het welbevinden van alle leerlingen verbeteren. Die aanpak integreer je binnen je visie en pedagogisch project.
In hun rapport over Welbevinden op School, suggereren het Trimbos-instituut en Pharos dat scholen best een combinatie maken van initiatieven, acties en maatregelen die samen zorgen voor een kwalitatief goede schoolomgeving. De activiteiten en interventies vinden plaats op meerdere niveaus in en om de school en versterken elkaar. De niveaus die ze vermelden zijn: de leerling, het schoolteam, het klassenklimaat en groepsdynamiek, veilig en inclusief schoolklimaat, thuisomgeving en wijk, gemeente, externe zorgpartners en online.
Met je beleid bepaal je acties, initiatieven en maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een veilig en inclusief schoolklimaat, het ondersteunen van welbevinden, leerlingenparticipatie, welbevinden van het schoolteam en professionalisering.
Op vlak van educatie besteed je in de lessen structureel aandacht aan welbevinden. Het gaat om educatie over sociaal-emotionele ontwikkeling, erkende universele interventies voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het integreren van relevante activiteiten in alle aspecten van het onderwijs.
Signaleer eventuele problemen tijdig en zorg voor een passend aanbod voor leerlingen die dat nodig hebben. Breng de ontwikkeling van alle leerlingen in kaart en signaleer wie risico loopt op een lager sociaal, emotioneel en mentaal welbevinden. Heb aandacht voor groepen die leven of opgroeien in kwetsbare situaties en/of met risico op het ontwikkelen van bepaalde problematiek. Doe tot slot een hulpaanbod of biedt ondersteuning binnen de school.