Schoolbrede aanpak en planmatig werken aan welbevinden

Geïntegreerde aanpak op alle niveaus

sla link op in klembord

Kopieer

Je zal betere resultaten bereiken als je planmatig te werk gaat, je ook focust op effecten op de lange termijn en zorgt voor draagvlak op alle niveaus van de school (Looman et al. 2014; O’Toole & Darlington, 2021; Van Zundert, 2017). Een schoolbrede aanpak zal op termijn problemen helpen voorkomen en het welbevinden van alle leerlingen verbeteren. Die aanpak integreer je binnen je visie en pedagogisch project.

In hun rapport over Welbevinden op School, suggereren het Trimbos-instituut en Pharos dat scholen best een combinatie maken van initiatieven, acties en maatregelen die samen zorgen voor een kwalitatief goede schoolomgeving. De activiteiten en interventies vinden plaats op meerdere niveaus in en om de school en versterken elkaar. De niveaus die ze vermelden zijn: de leerling, het schoolteam, het klassenklimaat en groepsdynamiek, veilig en inclusief schoolklimaat, thuisomgeving en wijk, gemeente, externe zorgpartners en online.

Vier pijlers van een Gezonde School

sla link op in klembord

Kopieer

Beleid

sla link op in klembord

Kopieer

Met je beleid bepaal je acties, initiatieven en maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een veilig en inclusief schoolklimaat, het ondersteunen van welbevinden, leerlingenparticipatie, welbevinden van het schoolteam en professionalisering.

Omgeving

sla link op in klembord

Kopieer

  • Pas de fysieke en sociale omgeving van de leerling aan om welbevinden te stimuleren.
  • Werk samen met partners in en om de school. Aspecten hiervan zijn:
    • het pedagogisch klasklimaat en de groepsdynamiek;
    • de fysieke omgeving in en om de school(locatie);
    • partnerschap tussen ouders/verzorgers/belangrijke derden en school;
    • samenwerken met externe (zorg)partner;
    • het betrekken van en in contact staan met de gemeenschap om de school heen.

Educatie

sla link op in klembord

Kopieer

Op vlak van educatie besteed je in de lessen structureel aandacht aan welbevinden. Het gaat om educatie over sociaal-emotionele ontwikkeling, erkende universele interventies voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het integreren van relevante activiteiten in alle aspecten van het onderwijs.

Signaleren

sla link op in klembord

Kopieer

Signaleer eventuele problemen tijdig en zorg voor een passend aanbod voor leerlingen die dat nodig hebben. Breng de ontwikkeling van alle leerlingen in kaart en signaleer wie risico loopt op een lager sociaal, emotioneel en mentaal welbevinden. Heb aandacht voor groepen die leven of opgroeien in kwetsbare situaties en/of met risico op het ontwikkelen van bepaalde problematiek. Doe tot slot een hulpaanbod of biedt ondersteuning binnen de school.

Meer weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?