Inzetten op schoolaanwezigheid

Schoolaanwezigheid is belangrijk

sla link op in klembord

Kopieer

Het bevorderen van schoolaanwezigheid is essentieel voor het succes van leerlingen. Een hoge aanwezigheid draagt bij aan betere leerresultaten, de sociale ontwikkeling en een positieve schoolervaring.

Als leerlingen afwezig zijn, dan kan dat gelegitimeerd zijn (de leerling heeft een geldige reden, zoals ziekte), of niet gelegitimeerd (ongeoorloofd verzuim, dus zonder geldige reden, zoals spijbelen).

  • Gelegitimeerd
    • Ziekte (lichamelijk/psychisch), ongeval, begrijpelijke familiale of religieuze keuze
    • Schooluitsluiting: de jongere wordt door de school geschorst/uitgeschreven met medeweten van de ouder(s).
  • Niet gelegitimeerd
    • Spijbelen: de jongere is afwezig, meestal zonder medeweten van de ouder(s).
      -> kindgemotiveerd
    • Schoolonthouding: de jongere is afwezig, onder impuls van en/of met medeweten van de ouder(s).
      -> oudergemotiveerde afwezigheid
    • School drop-out: vroegtijdig schoolverlaten, wanneer nog geen diploma behaald is.
      Risico: NEET = not in education, employment or training. -> kindgemotiveerd
    • Schoolweigering: de jongere is meestal gewettigd afwezig met medeweten van de ouder(s). Deze jongeren willen wel naar school maar het lukt hun niet. Angst-gebaseerd absenteïsme.
      > kindgemotiveerd.

Het is interessant om voldoende breed en systematisch naar de redenen voor afwezigheid te kijken en de vaststellingen te analyseren. Zo kunnen leerlingen om medische redenen afwezig zijn (denk aan ziekte of tandartsbezoek), maar het kan ook gaan om redenen in de context van de school (bijvoorbeeld de ziekte van een leraar) of om praktische aspecten (zoals problemen met het leerlingenvervoer). De analyse geeft je een duidelijker beeld van de redenen van afwezigheid. Dat helpt bij het vroegtijdig herkennen en aanpakken van de onderliggende oorzaken van verzuim.

Schoolaanwezigheid bevorderen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans dat leerlingen op school zijn vergroot als je inzet op een verbindend schoolklimaat, goed onderwijs/krachtige leeromgeving en een beleid rond welbevinden.

Daarnaast zet je in op volgende elementen; schoolbrede aanpak, betrokkenheid van ouders, datageïnformeerd werken, ondersteuning bij afwezigheid van de zieke leerling, pijlers voor een gedragen aanpak, samen tegen schooluitval.

Schoolbrede aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Een effectieve aanpak vereist de betrokkenheid van het hele schoolteam, ouders en samenwerking met CLB en andere relevante partners. Kearney & Graczyk (2020) bieden met hun multidimensional, multi-tiered system of supports model (MTSS-model) een gestructureerde en systematische aanpak. Het model onderscheidt drie niveaus van ondersteuning:

  • Universele activiteiten: voor alle leerlingen, gericht op het verbeteren van het pedagogisch klimaat op school voor alle leerlingen.
  • Gerichte activiteiten en ondersteuning met focus op het terugdringen van verzuim, zoals een faalangstreductietraining: voor leerlingen of groepjes leerlingen die risico lopen op frequente afwezigheid.
  • Intensieve interventies gericht op het helpen van individuele leerlingen: voor leerlingen die chronisch afwezig zijn.

Betrokkenheid van ouders

sla link op in klembord

Kopieer

Ouders spelen een essentiële rol in het bevorderen van schoolaanwezigheid. Hun betrokkenheid en steun zijn vaak bepalend voor het leer- en leefklimaat van hun kind. Door als school regelmatig en laagdrempelig te communiceren met ouders over zowel de aanwezigheid als de algemene ontwikkeling van hun kind, ontstaat er een vertrouwensrelatie die cruciaal is voor vroegtijdige signalering van problemen. Deze communicatie maakt het mogelijk om beginnende signalen van motivatieverlies, psychosociale zorgen of andere drempels tijdig op te merken. In open dialoog kunnen school en ouders dan samen zoeken naar gepaste ondersteuning of oplossingen, eventueel in samenwerking met het CLB of andere partners. Zo wordt afwezigheid niet enkel opgevolgd, maar ook actief aangepakt binnen een bredere context van verbondenheid, zorg en gedeelde verantwoordelijkheid.

Datageïnformeerd werken

sla link op in klembord

Kopieer

Het systematisch verzamelen, analyseren en gebruiken van data rond schoolaanwezigheid stelt scholen in staat om doelgericht en effectief te handelen. Dit begint bij een nauwkeurige registratie van afwezigheden, inclusief de aard ervan (gewettigd, ongewettigd, te laat komen ...). Door deze gegevens op klas-, leerjaar- en schoolniveau te analyseren, kunnen patronen worden blootgelegd, zoals herhaalde afwezigheid op bepaalde dagen, pieken bij specifieke leerlingen of verschillen tussen groepen.

Op basis van deze inzichten kunnen scholen gerichte acties en preventieve strategieën ontwikkelen, bijvoorbeeld het inzetten van extra ondersteuning voor risicoleerlingen, het versterken van oudercommunicatie of het aanpassen van het schoolaanbod. Ook stelt datageïnformeerd werken scholen in staat om het effect van hun maatregelen te evalueren: nemen de afwezigheden af? Worden bepaalde leerlingen beter bereikt?

Daarnaast helpt het gebruik van data om het team te sensibiliseren, beleidskeuzes te onderbouwen én om samen met externe partners (zoals het CLB) op een gedeelde, transparante basis te werken. Data worden zo geen controle-instrument, maar een bron van gedeeld inzicht en een aanzet tot constructieve dialoog en actie.

Ondersteuning bij afwezigheid van zieke leerling

sla link op in klembord

Kopieer

De MAZL-aanpak (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen) is een effectieve methode om ziekteverzuim aan te pakken.

De principes van de Nederlandse MAZL-aanpak (Multi-dimensionele Aanpak van Ziekgemelde Leerlingen) werden naar de Vlaamse context ‘vertaald’ onder de noemer SAMEN voor Schoolaanwezigheid. Deze aanpak sluit aan bij het concept van verbindend schoolklimaat en welbevinden op school en het gedeelde engagement van school, ouders, leerlingen en partners.

SAMEN: vijf pijlers voor een gedragen aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

S - Signaleren
Een accurate en consequente registratie van afwezigheden vormt de basis. We registreren dagelijks en analyseren patronen via ons leerlingendossier. Bepaalde signalen (frequent ziekteverzuim, regelmatig te laat komen, terugkerende korte afwezigheden, dixit-attesten (een attest dat alleen op de verklaring van de patiënt gebaseerd is en niet op vaststellingen van de behandelende arts) ...) activeren intern overleg. Door vroeg te signaleren, kunnen we sneller ondersteunen.

A - Analyseren
 We gaan in dialoog met de leerling en ouders om onderliggende oorzaken van de afwezigheid te begrijpen. Dit gebeurt op een open, niet-oordelende manier. Waar nodig wordt het CLB betrokken. We bekijken de situatie vanuit verschillende invalshoeken: gezondheid, welzijn, motivatie, gezin, schoolervaring ...

M - Motiveren
Samen zoeken we naar haalbare doelen: wat heeft de leerling nodig om (opnieuw) regelmatig naar school te komen? We maken afspraken die motiveren, realistisch zijn en inspelen op de sterktes en wensen van de leerling. Indien nodig wordt een opbouwtraject of gedeeltelijke herinschakeling voorzien.

E - Empoweren
Ouders en leerlingen zijn volwaardige partners. We versterken hun rol en betrokkenheid in het proces. We gebruiken verbindende communicatie en zetten in op herstel waar relaties of vertrouwen onder druk staan. De leerling wordt gezien als actor van zijn of haar traject, niet als object van zorg.

N - Netwerken
We werken structureel samen met het CLB en, indien nodig, externe hulpverleners. Ook intern wordt expertise gedeeld: zorgcoördinator, klasleraren, leerlingenbegeleiding en directie vormen een lerend team. We organiseren overleg, intervisie en gezamenlijke reflectie om onze aanpak te blijven verbeteren.

Samen tegen schooluitval

sla link op in klembord

Kopieer

Een hele rijke bron met materialen en inzichten vind je op de website.

Je vindt er informatie over risicofactoren, beschermende factoren, specifieke doelgroepen, interactie leerling-context, netwerkgericht werken en warme overdracht.

Bronnen

Schoolweigering

sla link op in klembord

Kopieer

Schoolweigering, ook wel bekend als schoolfobie of schoolangst, is een ernstig probleem waarbij een leerling herhaaldelijk en langdurig weigert om naar school te gaan zonder duidelijke reden. Dit gedrag kan verschillende vormen aannemen, zoals volledig weigeren om naar school te gaan, frequent te laat komen, veelvuldig ziekmelden of zelfs weglopen van school.

Het is belangrijk om schoolweigering niet te verwarren met spijbelen. Schoolweigering vraagt een specifieke aanpak. Het fundamentele onderscheid tussen schoolweigering en spijbelen zit in de emotionele onrust bij (de gedachte van) het naar school (moeten) gaan.

Dit deel is gebaseerd op Angst voor de schoolpoort (Ameye, G., et al., 2019).

Kenmerken van schoolweigering

sla link op in klembord

Kopieer

Berg (1996) geeft volgende criteria van schoolweigering:

  • de leerling blijft thuis met medeweten van de ouders, die vaak niet weten hoe ze moeten reageren.
  • ernstig antisociaal gedrag ontbreekt. In tegenstelling tot spijbelen, vertonen kinderen met schoolweigering geen antisociaal gedrag zoals liegen of weglopen zonder toestemming.
  • ouders doen aanzienlijke pogingen om hun kind op school te krijgen.
  • er is emotionele onrust bij het vooruitzicht naar school te moeten gaan:
    • klachten zoals angst, buikpijn, hoofdpijn en misselijkheid
    • schuldgevoel en neerslachtigheid.

Inschatten of het over schoolweigering gaat

sla link op in klembord

Kopieer

Het document ‘inschatting maken - assessment’ helpt je om de klachten bij schoolweigering te herkennen.

Vijf aandachtspunten:

  • Breng het verloop van de afwezigheden in kaart (frequentie, duur …) en krijg zicht op de historiek van het schoollopen (schoolveranderingen, academische mogelijkheden, leerproblemen, problemen met specifieke vakken of leraren, pestverleden …)
  • Tracht een zicht te krijgen op de familiale context. Hoe is de familiale situatie? Zijn er recente (ingrijpende) gebeurtenissen binnen de familiale context? Belastende factoren (ziekte van een ouder, de brussen …)? …
  • Breng de klachten van de leerling in kaart. Denk aan:
    • medische historiek
    • lichamelijke klachten
    • problemen bij het naar school gaan (bijvoorbeeld volledig overstuur zijn bij (zelfs denken aan) het naar school gaan, vertrekken maar niet aankomen op school, overdreven afhankelijkheid (bijvoorbeeld van een ouder), verdere afbouw van sociale contacten, hobby’s, toegenomen gelatenheid, zich afsluiten …), problemen op school of met schoolse taken …
  • Wees je bewust van in stand houdende factoren, zoals fysieke problemen, de ‘ziektewinst’, ongerustheid (angst) in de omgeving.
  • Breng krachten en mogelijkheden in kaart (wat zijn de sterktes/krachten bij de jongere, de context en de school?

Gevolgen van schoolweigering

sla link op in klembord

Kopieer

Direct voelbare gevolgen zijn achterstand in hun leerproces, vroegtijdige schooluitval en problemen binnen het gezin en verminderde sociale contacten, wat kan leiden tot sociaal isolement en verhoogde angst om naar school te gaan.

Op lange termijn gaat het over de ontwikkeling van sociale problemen, een verhoogd risico op een psychiatrische problematiek en risico voor geestelijke gezondheidsproblemen in de late adolescentie en de volwassenheid.

Schoolweigering is een belangrijk signaal en risico voor de ontwikkeling van verdere psychologische of psychiatrische problemen.

Aanpak van schoolweigering

sla link op in klembord

Kopieer

Als school zet je in op preventieve maatregelen, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg.

De preventieve maatregelen

sla link op in klembord

Kopieer

Positieve, sensitieve en responsieve basishouding

sla link op in klembord

Kopieer

Het is essentieel om schoolweigering vroegtijdig te herkennen en in te grijpen. Het gaat om het vermogen om signalen van jongeren op te vangen en belangstelling te tonen voor de jongere, te luisteren, te kijken en te voelen vanuit een positieve intentie en daarnaar te handelen.

Maak werk van een beleid op welbevinden

sla link op in klembord

Kopieer

Als jongeren zich goed voelen op school dan heeft dat een positief effect op hun mentale gezondheid en hun prestaties. Het is een buffer tegen schooluitval. Zet dus in op een fijn schoolklimaat.

Zet in op communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Zorg ervoor dat je bereikbaar en aanspreekbaar bent. Installeer een cultuur van samenwerking. Leef je in in het perspectief van de ander. Erken de ervaring van de andere. Weet dat misverstanden onvermijdelijk zijn.

Zeg:

  • dat je gemerkt hebt dat de leerling er vaak niet is
  • dat je je zorgen maakt
  • dat je wilt weten of de jongere hierover iets wilt vertellen.

Wees eerlijk en transparant over wat je met vertrouwelijke informatie zult doen.

Communiceer verbindend

sla link op in klembord

Kopieer

Verhoogde zorg

sla link op in klembord

Kopieer

Signalen opmerken

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijke signalen van schoolweigering:

  • Na een vakantieperiode of weekend of ziekteperiode het herhaaldelijk moeilijk hebben om terug naar school te komen.
  • Tegenvallende cijfers, of dalende cijfers.
  • Groeiend aantal afwezigheden.
  • Schoolverandering(en) en/of zittenblijven.
  • (Korte) periodes van afwezigheid, misschien op vaste dagen of uren, ook al is de afwezigheid gewettigd.
  • Verandering in het gedrag van de jongere. Opvallend stiller dan gewoonlijk, of net niet.
  • Fysieke klachten op school waarbij de jongere soms vraagt om contact op te nemen met thuis.
  • Aarzeling, twijfels, blokkades … bij bepaalde vakken, leerkrachten, situaties (LO, presentaties).
  • Vaak te laat komen.
  • Afhaken op sociaal vlak (de klasgroep).

Vraag een overzicht op van de afwezigheden (ook de gewettigde afwezigheden) en contacteer de jongere en/of ouders vanuit jouw bezorgdheid.

Signalen bespreken met de jongere

sla link op in klembord

Kopieer

  • Spreek hem/haar aan op een discrete manier, en laat merken dat je bezorgd bent.
  • Geef erkenning aan de signalen en klachten.
  • Leg niet enkel de focus op wat niet of moeilijk gaat. Bekijk ook wat wél lukt, wat de jongere graag doet of goed kan.
  • Communiceer verbindend.
  • Als de jongere afwezig is, pols dan bij klasgenoten en collega’s.

Signalen bespreken met de ouders

sla link op in klembord

Kopieer

  • Informeer de jongere en betrek hem/haar er mogelijks bij.
  • Toon respect en belangstelling voor de beleving van de ouders (machteloosheid).
  • Stel vragen:
    • Wat kunnen we als school doen om jullie te helpen of te ondersteunen?
    • Met welke vragen zitten jullie?
    • Hoe verloopt een ochtend voordat de school start?
    • Wat loopt goed? Fijne momenten thuis? Waar loopt het moeilijk?
    • Wat doet hij/zij in zijn vrije tijd?
    • Op welke manier is de jongere nu met school bezig?
  • Aandachtspunten:
    • Via welke communicatiekanalen kunnen ouders aangeven dat het niet gaat?
    • Met wie kunnen ouders hierover communiceren?
    • Worden ouders ook gecontacteerd als alles goed loopt?
    • Welke impact kan een uitnodiging voor een gesprek hebben op de ouders?

Spreek af wie de spilfiguur is (= diegene die op ieder moment voeling heeft en houdt met de situatie én het aanspreekpunt is voor alle betrokkenen, bijvoorbeeld een leerkracht, titularis, leerlingbegeleider, CLB …).

Spreek af wie de regie in handen neemt, mensen samenbrengt, afspraken maakt, de mogelijkheden bewaakt (eventueel is dat de spilfiguur).

Betrek bij voorkeur het CLB erbij (o.a. om eventueel verbinding te maken met de hulpverlening).

Spreek af hoe de communicatie op een snelle en effectieve manier verloopt: gesprek, mail, smartschool, telefoon, sociale media …

Uitbreiding van zorg: externe hulp inschakelen

Leerlingen hebben vaak professionele hulp nodig, zoals van een psycholoog of kinderpsychiater, om de onderliggende angst te overwinnen en weer vertrouwen te krijgen in de schoolomgeving.

Door de kenmerken en oorzaken te begrijpen, kunnen ouders, leraren en professionals samenwerken om schoolweigering effectief aan te pakken en de schoolaanwezigheid te bevorderen.

Wanneer is externe hulp aangewezen?

  • De klachten zijn te overheersend
  • Er is een specifieke problematiek die een specifieke aanpak vergt
  • De gezinsdynamiek heeft een grote impact op de schoolweigering (en omgekeerd)
  • De communicatie komt niet op gang, er lijkt geen connectie mogelijk.
  • De jongere is te geïsoleerd (vooral op sociaal vlak), er is een probleem met dag/nacht ritme, het crisisgehalte is te hoog.
  • De jongere heeft hulp op lange termijn nodig.

Een multidisciplinaire benadering, waarbij zowel de school als geestelijke gezondheidsprofessionals betrokken zijn, kan helpen bij het identificeren van de oorzaken en het ontwikkelen van een passend behandelplan. Je brengt alle perspectieven samen en wisselt uit. Zo ontstaat begrip en afstemming tussen verschillende betrokkenen en wordt de uitwerking van de aanpak gemeenschappelijk gedragen.

Samen met de externe hulpverlening bespreek je of een volledige of gefaseerde terugkeer naar school mogelijk is. Deze stap zal goed voorbereid worden.

Als een school opstart nog niet aan de orde is, kun je de school thuis aanwezig maken, of kiezen voor een alternatief.

Bronnen

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?