Inhoud

Inhoud van de bouwsteen welbevinden

sla link op in klembord

Kopieer

In deze bouwsteen gaan we dieper in op hoe je in je school het welbevinden van de leerlingen kan bevorderen en hoe je een schoolbreed beleid kan voeren. We baseren ons daarvoor op recente nationale en internationale literatuur. Waar nodig leggen we linken met andere delen in dit vademecum, zoals het fundament verbindend schoolklimaat, de bouwsteen gezondheid op school of onze visie op gedrag.

We hebben deze bouwsteen ingedeeld in een aantal rubrieken.

  • In de rubriek ‘Wat is welbevinden?’ lees je dat welbevinden een aspect is van gezondheid. Je vindt er een definitie van welbevinden en informatie over de vier dimensies van welbevinden. Daarnaast verduidelijken we aan welbevinden verwante begrippen en voegen we enkele relevante cijfers toe over welbevinden bij kinderen en jongeren.
  • In de rubriek ‘Schoolbrede aanpak en plannmatig werken aan welbevinden bespreken we enkele aspecten die belangrijk zijn om schoolbreed aan welbevinden te werken.
  • In de rubriek ‘Vragenlijsten om het welbevinden van leerlingen in kaart te brengenvind je een overzicht van vragenlijsten waarmee je objectieve data kunt verzamelen over het welbevinden van leerlingen.

In de daaropvolgende rubrieken gaan we dieper in op enkele thema’s, die we selecteerden op basisbehoeften en prioriteiten in scholen en instellingen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, en op basis van wetenschappelijke inzichten:

Tot slot staan we stil bij het versterken van de mentale gezondheid. We ronden af met een lijst van psychosociale problemen waarmee jongeren vaak te maken krijgen. We gaan er op deze PRO.-themapagina niet dieper op in, maar verwijzen naar geschikte en inspirerende bronnen.

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?