- Ameye, G., Biltris, A., De Nys, G., De Stercke, N., Van Drongelen, F. & Walleghem, P. (2019). Angst voor de schoolpoort. Gent, HOGENT.
- Andries, W. (2011). Zelfevaluatie in basisscholen. Praktijkboek. Garant.
- Berg, I. (1996). School avoidance, school phobia, and truancy. Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook, 2, 1104-1110.
- CASEL. (z.d.). What is the CASEL framework?.
- Centre ontarien de prévention des Agressions (COPA). (2013). Bullying prevention guide - Fostering Safe, Inclusive and Accepting Schools - A Resource for Parents and Schools’. Toronto: Centre ontarien de Prevention des Agressions
- Colpin, H. (2018). Welbevinden of prestaties? Een valse tegenstelling. Geraadpleegd op 10 november 2018.
- Delfos, M. (2000). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen 4 en 12 jaar. Uitgeverij SWP.
- De Nys, G., & Van Drongelen, F. (2022). Angst voor de schoolpoort – de hulpverlening (ASPO-h). Hogeschool Gent
- De Nys, G., Van Drongelen, F., & Hamerlinck, S. (2020). Angst voor de schoolpoort: Over schoolweigering, perspectieven en praktijken. Hogeschool Gent.
- De Nys, G., Van Drongelen, F., & Hamerlinck, S. (2020). Ondersteunende tool voor schoolteams bij schoolweigering. Hogeschool Gent.
- De Ruysscher, K. (red.) (2007). Relationele opvoeding in de basisschool: Praktijkideeën voor een geïntegreerde aanpak. Brussel: Uitgeverij Licap.
- De Volder, I., & De Lee, L. (2009). Bevraging van het welbevinden bij leerlingen in het basisonderwijs.
- Durlak, J. et al. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Journal of Experiential education, vol 34, Issue 2.
- Farrington, D.P. en Ttofi, M.M. (2009). School-Based Programs to Reduce Bullying and Victimization. Campbell Systematic Reviews, vol. 5, Issue 1.
- Finet, C., Decorte, P., Deboutte, G., Vandebosch, H., & Colpin, H. (2024). Samen sterk! Leerkrachten tegen pesten en voor harmonie in de klas. KU Leuven-UAntwerpen.
- Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement. Roudledge.
- Heye, D. (2020). Start met cirkelen. Ligand.
- Hogeschool Gent. (2020). Schoolweigering: Wat als schoollopen te moeilijk wordt? Vormingsaanbod voor onderwijsprofessionals.
- Kearney, C. A., & Graczyk, P. A. (2020). A multidimensional, multi-tiered system of supports model to promote school attendance and address school absenteeism. Clinical Child and Family Psychology Review, 23(3), 316–337.
- Kleinjan, M., Pieper, I., Stevens, G., Van de Klundert, N., Rombouts, M., Boer, M., & Lammers, J. (2020). Geluk onder druk. Onderzoek naar het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Trimbos-instituut, Stichting Alexander en Universiteit Utrecht.
- KU Leuven (2023). SIGMA-studie: De mentale gezondheid en sociale interacties bij jongeren.
- Leman, P., Bremner, A., Parke, R., & Gauvain, M. (2019). Developmental Psychology. McGraw-Hill. Education.
- Looman, B. L. J., De Jager, M., Tuk, B., Onrust, S. A., Lammers, J., Spijkerman, M., & Buijs, G. (2014). Sociaal-emotionele ontwikkeling in het primair onderwijs. Een doorlopende integrale aanpak? Utrecht: Pharos & Trimbos-instituut.
- Marzano, R.M. (2014). Wat werkt op school? Bazalt Educatieve uitgaven.
- Metro (2024). Mentaal en fysiek welbevinden Vlaamse jongeren daalt verder.
- Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) & Trimbos-instituut. (z.d.). MAZL – Multidisciplinaire Aanpak Ziekgemelde Leerlingen. Geraadpleegd op 26-05-2025.
- Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (z.d.). DSM-5. Vraag en Antwoord DSM-5.
- On the Spot. (n.d.). Thema Onderzoek - Nederlands Congres Schoolaanwezigheid. Geraadpleegd op 4 maart 2025.
- O’Toole, C., & Darlington, E. (2021). Mental health promotion in school: State of the art. Haderslev: Schools for Health in Europe.
- Paalman-Dijkenga, I., Deen, C., & Van Den Essenburg, M. (2022). Sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Onderwijskennis.nl (NRO).
- Pameijer, N., Denys, A., Timbremont, B. & Van De Veire, H. (2018). Handelingsgericht werken. Samenwerken aan schoolsucces. Vlaamse editie. Leuven: Acco.
- Schoemaker, M., Kleinjan, M., Van der Borg, W., Busch, M., Muntinga, M., Nuijen, J., & Dedding, C. (2019). Mentale gezondheid van jongeren: Enkele cijfers en ervaringen. RIVM, Trimbos-instituut en Amsterdam UMC.
- Schoolaanwezigheid van leerlingen stimuleren. Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 4 maart 2025.
- SLO. (2019). Sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Solidaris (2023). Sociale ongelijkheden in gezondheid bij kinderen en jongeren.
- Steunpunt Passend Onderwijs. (n.d.). Aan de slag met schoolaanwezigheid. Geraadpleegd op 4 maart 2025.
- Trimbos-instituut. (z.d.-a). Begrippenlijst: mentaal welbevinden.
- Trimbos-instituut. (z.d.-b). Begrippenlijst: psychische klachten.
- UGent (2023). Vlaamse jongeren rapporteren meer seksueel grensoverschrijdend gedrag.
- Van Bon-Martens, M., Kleinjan, M., Hipple Walters, B., ShieldsZeeman, L., van den Brink, C. (2022). Delphistudie Definitie Mentale Gezondheid. Resultaten van een consensusprocedure met verschillende perspectieven. Utrecht: Trimbos-instituut.
- Van Driessche, N., Ameye, G., & De Nys, G. (2022). Schoolweigering. Als schoollopen niet meer lukt. Antwerpen, Gompel&Svacina.
- Van Overveld, K. (2017). SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis. Pica.
- Van Zundert, R. (2017). Heleschoolbenadering positieve psychologie. Tijdschrift Positieve Psychologie, 1, 72-80.
- Vandenhouwe, M. (2020). Schoolweigering in het secundair onderwijs: Een onderzoek naar de bruikbaarheid van een ondersteunende tool voor scholen [Bachelorproef, Hogeschool Gent]. HOGENT Bibliotheekcatalogus.
- Verhofstadt-Denève, L., Van Geert, P., & Vyt, A. (2003). Handboek ontwikkelingspsychologie: grondslagen en theorieën. Bohn Stafleu van Loghum.
- Vlaams Instituut Gezond Leven. Wat is mentaal welbevinden?.
- Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid (2024). Kinderrechtenmonitor.