42
Uitdagende schoolbib prikkelt leraren om hun klasbib aan te vullen!
Twee jaar geleden tekenden we met de Sint- Hubertusschool te Niel enthousiast in voor het traject 'Wil jij beter lezers'. We voelden immers al enkele jaren dat de leesresultaten op onze school daalden, iets dat later ook bevestigd werd door de inspectie. Gedurende twee schooljaren verdiepten we ons in voorlezen, technisch lezen, geletterdheid en begrijpend lezen.
Podcast voor en door onderwijsliefhebbers
Het Genkse basisonderwijs van scholengemeenschap De Speling krijgt er een nieuw digitaal platform bij: een podcastreeks waarin leerkrachten, directies,mensen met een passie voor onderwijs uit de hele stad hun kennis en ervaringen delen. Onder de noemer “SpelingerWijs” kunnen luisteraars inspirerende verhalen, praktische tips en vernieuwende ideeën ontdekken.
Joepie, onze taaltrajecten hebben effect!
Op basisschool De Puzzel in Hoboken zet iedereen samen (klasjuf, zorgjuf, taaljuf...) de schouders onder het KOALAPLAN. Dit jaar werkten ze rond het prentenboek 'De kleine kerstboom'.
Internationale Dag van de Migrant
Op 18 december is het Internationale Dag van de Migrant. In de onthaalklas van juf Romy van KSD Sint-Jan Diest leerden de leerlingen over migratie. Over je land verlaten en de tocht naar een nieuwe ‘warme’ thuis.
Het woordenmonster
In de Pezelschool, de kleuter-wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, woont een heus woordenmonster in de klas van de oudste kleuters bij juf Ann. Het woordenmonster verzamelt doorheen de week allerlei woorden die de kleuters aanbrengen, met telkens een bepaalde focus.
De woordenparaplu
In de 1-2-klas van juf Ilke en juf Sabine in de Pezelschool, de wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, werken de juffen actief rond woordenschat en woordverwerving in de kleuterklas. Na een pedagogische werkdag rond woordenschat gingen ze aan het werk met de woordenparaplu.
Rijke teksten in wero
Taal en lezen als rode draad doorheen de schoolwerking, met de bedoeling om van elk kind een vaardige lezer te maken, daar zet basisschool Sint-Benedictus in Poperinge de schouders onder! Lezen, spreken, luisteren en schrijven maakt niet enkel onderdeel uit van de taallessen, maar wordt zoveel mogelijk in alle leergebieden geïntegreerd.
Haal je poppen uit de kast!
'Op onze school Sint-Norbertus in Antwerpen is de talige diversiteit groot', schrijft juf Kristel. 'Om verhalen tot leven te brengen, om te komen tot verhaalbegrip, halen we alles uit de kast. Onze poppen waren wat onder het stof beland en na een inspirerende brainstorm op onze PV gingen we aan de slag met één of andere vorm van poppenspel. Onze kleuters genieten met volle teugen!'
'Boeken'tassen
Binnen de prioriteit 'taal en lezen' zetten we op Sint-Benedictus in Poperinge sterk in op voorlezen én ouderbetrokkenheid. Uit onze jaarlijkse ouderbevraging, bleek dat niet alle kinderen een aanbod kinderboeken thuis ter beschikking hebben. Na een teambrainstorm startten we succesvol met 'boeken'tassen in de kleuterschool en daarna ook in de lagere school.
Boekenknabbels - professionalisering voor leraren
Taal en lezen staat bovenaan de prioriteitenlijst op Sint-Benedictus uit Poperinge. Het team gaat intens aan de slag met boeken en lezen en daar zit ook de werkgroep 'taal en lezen' voor heel wat tussen. Samen nadenken over taal- en leesinitiatieven zorgt voor verbinding en verfrissende ideeën. Eén van de initiatieven zijn de wekelijkse 'boekenknabbels': korte impulsen rond lezen voor het team.
Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn
In VBS de K.LA.P.-ROOS in Pulderbos ging juf Sara Lambaerts van de 3de kleuterklas, samen met haar collega’s, aan de slag na de analyse van de KOALA. Ze werkten samen een taaltraject uit.
Bellen met beer
In de Vlinderklas (Vrije basisschool Sint-Andreas Steense Dijk Oostende) leerden de jongste kleuters over het verhaal Wij gaan op berenjacht. Als afsluiter las de juf voor uit het zelfgemaakte boek en belden we met de beer uit het verhaal.
Wanneer je kleuters zelf een thema kiezen ...
In basisschool Mariagaarde te Borgerhout kiezen de kleuters het thema. We kijken naar de interesses en de belevingswereld van de kleuters en bespreken in groep de mogelijkheden. Met stembussen kiezen de kleuters een thema. Voor de kleuters is het altijd spannend welk thema er 'wint'. De thema’s krijgen zo meer betekenis voor de kleuters en voor de leraar blijft het boeiend.
Een vliegje in de klas
Het kleuterteam van de Ave Maria Basisschool in Vlezenbeek werken met het programma Padlet. Dit is een digitaal prikbord dat de school hanteert als verzamelplaats voor alle filmpjes die in de klas worden gemaakt. Hiermee proberen de kleuterleraren taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid te stimuleren.
Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen
De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.
Help je mij? Ik heb je iets te vertellen
Vanuit een sterke visie op ondersteunde communicatie reiken de logopedisten en leraren van bubao Sint-Franciscus Strijtem hun leerlingen zoveel mogelijk verschillende interactiemogelijkheden aan. Dit voorbeeld toont de vormen van ondersteunde communicatie en hoe ze leerlingen uitnodigen om een gesprekspartner te vinden om hun behoeften te uiten.
Wie is wie?
Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.
Er is iets aan de kip met je hand
De kleuters van De Omnibus in Tielen maakten naar aanleiding van een gedicht van Geert De Kockere uit de dichtbundel Er is iets aan de kip met je hand een stoet van ‘hand-dieren’. Net voor de krokusvakantie stapten alle kleuters in een echte carnavalsstoet door de straten van Tielen.
De Gemaskerde Dichter
In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.
Roodkapje: van sprookje tot rap
De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.
Welkom in het fluisterbos!
Het fluisterbos is de schoolbib waarmee ze in basisschool Sint-Vincentius uit Kachtem iedereen aan het lezen willen krijgen. Van voorleesboeken voor de allerkleinsten tot superinteressante weetboeken, tijdschriften, luisterverhalen en beeldverhalen. Roald Dahl inspireert met een quote op de muur ‘ Blijf met fonkelende ogen om je heen kijken, want daar waar je het 't minst verwacht zitten de prachtigste schatten verborgen.
Diep in de zee
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging voor het derde trimester van vorig schooljaar. De kleuters van de tweede en derde kleuterklas gingen diep in de zee op onderzoek uit.
Sam en Julia vieren samen kerst
De kleuters van de muizenklas maakten zelf een interactief verhaaltje rond Sam en Julia. Sam en Julia zijn de twee klasfiguren die centraal staan in de muizenklas van de Vrije Basisschool Berchem-Kwaremont.
Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst
Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.
Pre-teaching in de kleuterklas
In de Sint-Jozefschool te Ieper zet juf Joke in op woordenschatverwerving door pre-teaching te gebruiken. Ze gaat strategisch in de klas aan de slag met haar kleuters en betrekt er ook hun ouders bij.
Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften
De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.
Uit Fors editie december 2022
Uit Fors editie december 2022
Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.
Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen
In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.
Uit Fors editie maart 2021
Uit Fors editie maart 2021
Wall of Weetjes
'Voor herhaling vatbaar' schrijft directeur Tine Hendrickx van VBS Sleutelhof ons in een enthousiast bericht. Zowel kleuter- als lagere school lezen mee. En weten meer. We maakten een Wall of Weetjes!
Outdoor learning én intergenerationeel leren
Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.
30 van 42