Uit het werkveld

Filter

Leeftijd
2
2
18
18

Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen

De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.

Help je mij? Ik heb je iets te vertellen

Vanuit een sterke visie op ondersteunde communicatie reiken de logopedisten en leraren van bubao Sint-Franciscus Strijtem hun leerlingen zoveel mogelijk verschillende interactiemogelijkheden aan. Dit voorbeeld toont de vormen van ondersteunde communicatie en hoe ze leerlingen uitnodigen om een gesprekspartner te vinden om hun behoeften te uiten.

Wie is wie?

Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.

Er is iets aan de kip met je hand

De kleuters van De Omnibus in Tielen maakten naar aanleiding van een gedicht van Geert De Kockere uit de dichtbundel Er is iets aan de kip met je hand een stoet van ‘hand-dieren’. Net voor de krokusvakantie stapten alle kleuters in een echte carnavalsstoet door de straten van Tielen.

De Gemaskerde Dichter

In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.

Roodkapje: van sprookje tot rap

De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.

Welkom in het fluisterbos!

Het fluisterbos is de schoolbib waarmee ze in basisschool Sint-Vincentius uit Kachtem iedereen aan het lezen willen krijgen. Van voorleesboeken voor de allerkleinsten tot superinteressante weetboeken, tijdschriften, luisterverhalen en beeldverhalen. Roald Dahl inspireert met een quote op de muur ‘ Blijf met fonkelende ogen om je heen kijken, want daar waar je het 't minst verwacht zitten de prachtigste schatten verborgen.

​​​Diep in de zee

De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging voor het derde trimester van vorig schooljaar. De kleuters van de tweede en derde kleuterklas gingen diep in de zee op onderzoek uit.

Sam en Julia vieren samen kerst

De kleuters van de muizenklas maakten zelf een interactief verhaaltje rond Sam en Julia. Sam en Julia zijn de twee klasfiguren die centraal staan in de muizenklas van de Vrije Basisschool Berchem-Kwaremont.

Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst

Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.

Pre-teaching in de kleuterklas

In de Sint-Jozefschool te Ieper zet juf Joke in op woordenschatverwerving door pre-teaching te gebruiken. Ze gaat strategisch in de klas aan de slag met haar kleuters en betrekt er ook hun ouders bij.

Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften

De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.Uit Fors editie december 2022​

Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas

De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging  In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.

Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen

In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.Uit Fors editie maart 2021

Wall of Weetjes

'Voor herhaling vatbaar' schrijft directeur Tine Hendrickx van VBS Sleutelhof ons in een enthousiast bericht. Zowel kleuter- als lagere school lezen mee. En weten meer. We maakten een Wall of Weetjes!

Outdoor learning én intergenerationeel leren

Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.

Een prachtige bibliotheek met KAPLA-blokken

Meester Ivan Janssens uit de basisschool Sint-Joris te Blaasveld stimuleert de kleuters om na een bezoek aan de bibliotheek, met de KAPLA-blokken zelf een bibliotheek te maken in de bouwhoek.

De ontdektafel in de lente

In ’t Luikertje laat Juf Lore Verdoodt haar peuters graag experimenteren in de ontdektafel. En dit lukt aardig met het uitdagend materiaal dat ze kiest. De peuters hun belangstelling is gewekt zodra ze binnenkomen in de klas.

Boeken(t)huis

In VBS De Watermolen (Heule-Kortrijk) kunnen kinderen terecht in het boeken(t)huis om hun leesplezier en leesvaardigheden te verhogen. Niet enkel tijdens de schooluren kunnen kinderen er terecht voor een goed boek. Ook op woensdagnamiddagen is het boeken(t)huis open en worden er allerlei leesbevorderende activiteiten georganiseerd voor kinderen en ouders. De school gebruikt tevens een professioneel scansysteem zodat de leesactiviteiten, per kind, in kaart kunnen gebracht worden en de school een duidelijk zicht heeft op het boekengebruik bij alle kinderen.

Omdat op onze school lezen belangrijk is …en leuk!

Om de lees- en luistervaardigheid van de leerlingen te verhogen, nam KBO Sint-Jozef Oudenaarde hun leesbeleid onder de loep. Met als doel om, via het ontwikkelen van BREDE LEESVAARDIGHEID, van al hun leerlingen sterkere en meer gemotiveerde lezers/luisteraars te maken.

Close reading

‘Het is niet de ooievaar die kindertjes brengt’, dat leerden de leerlingen uit de zesde klas van Juf Lynn uit Immaculata in Deurne toen ze het fragment ‘Het begin van jouw bestaan’ uit ‘Het boek van het leven’ van Zwigtman uitspitten. Het was een uitdagende maar meer dan geslaagde taak voor juf en leerlingen om de principes van Close Reading toe te passen. Nederlands en wero gaan duidelijk hand in hand, ook in een superdiverse context.

Vrij leesmoment

Als we willen dat kinderen goed leren lezen, moeten we hen veel laten lezen. En als we willen dat kinderen veel lezen, moeten we hen goed leren lezen. De lagere school college Essen organiseert twee keer per week een vrij leesmoment. Alle leerlingen lezen op hetzelfde moment een zelfgekozen boek uit de schoolbib.

Octaaf de Woordenraaf

Hoe maak je jonge kinderen bewust van het feit dat er overal woorden te leren zijn? Juf Nansje van 3Kb uit de school Berg en Onzea in Heist-op-den-Berg leert haar kleuters op een doordachte manier aandacht schenken aan bijzondere woorden en woordgroepen om zo hun woordenschat te vergroten. Ze doet dat met een ‘woordenschatroutine’ die de kleuters heel erg aanspreekt.

De woordenparaplu

Hoe slaan we de brug tussen taal en techniek? Juf Sofie Van Genechten (3ka) uit Basisschool Berg & Onzea in Heist-op-den-Berg integreerde beide in een doe-het-zelf-zaak in haar 3de kleuterklas.

De boekenhoek onder de loep

We namen samen met het kleuterteam in VBS Belgiek uit Deerlijk hun boekenhoeken onder de loep. Een brede waaier aan leesmateriaal, een aantrekkelijke presentatie, gezellige leesplekken, interactiekansen, ontdekmaterialen en boekenbeesten zorgen ervoor dat de boekenhoek een krachtige speelleerplek voor de kleuters wordt.

Een regenmaker als praatstok

Ann Paternoster uit De Bron in Gooik gebruikt een regenmaker als praatstok. Dankzij de regenmaker motiveert Ann Paternoster haar peuters om te vertellen in de klas. Sinds het gebruik van deze regenmaker is er meer spreekdurf bij de kinderen.

De fluistertelefoon

Vergroot het leesplezier in je klas met de fluistertelefoon! Met de fluistertelefoon is het onwijs leuk om te lezen! Dat vinden alvast de leerlingen van het tweede leerjaar van juf Evelyne Luyssen van Stella Maris in Nieuwpoort.

Taalvaardigheid in de kleuterschool

Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen taalvaardiger worden, vanaf het kleuteronderwijs? Een dynamisch en doordacht talenbeleid zorgt ervoor dat alle leerlingen met voldoende taalvaardigheid de overstap naar het eerste leerjaar kunnen maken.Een verslag van een gesprek met directie en taalcoaches van VBS Jan Ruusbroec naar aanleiding van de KOALA-screening.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio