Roodkapje: van sprookje tot rap

De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbereiding op het toneelstuk (125 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Sprookje leren kennen

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is het oorspronkelijke verhaal?

  • Klaas Vaak sprookje van Roodkapje bekijken

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

  • De wolven rock & roll: voor- en nazingen

Rap maken

sla link op in klembord

Kopieer

We steken het sprookje in een nieuw jasje:

  • Kaft boek bespreken: Roodkapje was een toffe meid - Stoere sprookjes om te rappen. Waarover zou het boek gaan? Hoe zie je dat? Wat is een rap? Hoe zou het verhaal anders kunnen gaan met een stoer Roodkapje? Hoe zou het dan aflopen? Welke drie personen hebben samengewerkt om dit boek te maken? Wat was hun taak? Wat is een illustratie?

  • rap bekijken (stoere vrouw)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

  • rap beluisteren (rapper van boek)​​​​​​​

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

  • zelf rappen (met tekst rap)

  • woordverklaring: moeilijke woorden uitleggen
  • rijmen: waarom een Turk? rijmt op jurk… kon ook een Belg of Italiaan zijn.
  • verschil met sprookje: Wat is er anders in de rap dan in het oorspronkelijke verhaal?
  • sleutelwoorden zoeken: We gaan straks elke strofe illustreren. Daarom gaan we op zoek naar de sleutelwoorden in de strofes. Wat zijn de belangrijkste woorden die je gemakkelijk kan tekenen?
    • in strofe 1: boeken, rode doeken
    • in strofe 2: oma, rugzak, appelpannenkoeken

Rap uittekenen

sla link op in klembord

Kopieer

12 strofes illustreren:

  • sleutelwoord kiezen uit strofe: wat wil je tekenen?
  • met houtskool blad helemaal grijs maken: staafje in breedte wrijven over blad.
  • met kneedgom weggommen wat je wil illustreren.
  • met pandakrijt de tekening maken op het uitgegomde stukje.
  • tekeningen fixeren met haarlak.

Materiaal:

  • A3 wit tekenpapier
  • houtskool
  • kneedgom
  • pandakrijt

Rappen maar!

sla link op in klembord

Kopieer

De kinderen rappen hun strofe en tonen tegelijk hun illustratie. Zo wordt de rap tweemaal uitgevoerd in een klas met 24 leerlingen.

Toneelstuk bekijken: Het meisje met de rode hoodie (100 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Professioneel theatergezelschap Congé Imaginé komt naar school en brengt een hedendaagse versie van het sprookje: Roodkapje is een meisje met een rode hoodie en Wolf is een jongen die ze ontmoet op de tram op weg naar haar doodzieke opa.

Naverwerking (25 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Er hangen drie prenten in de klas. Naar welke versie van het verhaal gaat jouw voorkeur?

  • Sprookje: filmpje Klaas Vaak (klassieke verhaal zoals in de sprookjesboeken)
  • Rap: Roodkapje was een toffe meid (trouwt met de Turk)
  • Toneelstuk: Het meisje met de rode hoodie (verliest haar opa maar wint een vriend ‘Wolf’)
De leerlingen gaan bij hun verhaal naar keuze staan. Waarom?

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmn1: Een mondelinge boodschap verwerken
    • Informatie herkennen en selecteren (in mededelingen, vragen, instructies en uiteenzettingen uit verschillende media)
    • 2.5-12j Via modeling kennismaken met luisterstrategieën
  • TOmn2: Een mondelinge boodschap overbrengen
    • Zich expressief uiten (over gevoelens, gedachten, meningen, fantasieën…
  • TOtn2: Nadenken over de belangrijkste aspecten van het taalsysteem. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken
    • Betekenissen van woorden en woordgroepen
    • Klank en rijm
    • Teksten, tekststructuren en alfabetische ordening
  • MUgr5: Inspelen op de muzische beleving van anderen: de uitvoerder of het publiek
  • MUva3: De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen
    • Beeld Tekenen 10-12j De techniek van het tekenen met verschillende materialen verfijnen
  • IKid1: Basisvertrouwen ontwikkelen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio