- Mondelinge taalvaardigheidOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van mondelinge taalvaardigheid. Daarbij aandacht voor boodschappen verwerken (TOmn1 luisteren), boodschappen overbrengen (TOmn2 spreken) en actief deelnemen aan een gesprek (TOmn3 interactie).Op aanvraag
- Woordenschat en kwaliteitsvolle interactie bij jonge kinderenWoorden zijn onmisbaar om ons begrijpelijk uit te drukken aan de ander. Hoe verwerven kleuters woorden en hoe speelt een veilige, krachtige leeromgeving daarin een cruciale rol? Op welke manier kan je de kleuter ondersteunen in het opbouwen van een rijke woordenschat die ze inzetten? Rijke mondelinge interactie is daarbij onmisbaar.Op aanvraag
- Woordenschat bij oudere kinderenWoorden zijn onmisbaar om ons begrijpelijk uit te drukken aan de ander. Hoe verwerven kinderen woorden en hoe speelt een veilige, krachtige leeromgeving daarin een cruciale rol? Op welke manier kan je je leerlingen ondersteunen in het opbouwen van een rijke woordenschat die ze zowel mondeling als schriftelijk kunnen inzetten?Op aanvraag
- Geletterdheid, van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnTijdens dit initiatief maak je kennis met de ontwikkeling die kleuters doormaken van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn. Wil je nadenken over hoe je kleuters op een speelse manier kan begeleiden in het alzijdig verkennen van klanken en letters als opstap voor een effectieve leesstart? Je wordt geïnspireerd om van je klas een geletterde omgeving te maken met een betekenisvol aanbod.Op aanvraag
- Voorlezen en begrijpend luisterenWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt effectieve tip om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
- Begrijpend lezenWil jij ook betere en gemotiveerde lezers maken van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen kan begeleiden naar dieper tekstbegrip door je competenties te versterken op vlak van effectieve didactiek voor begrijpend lezen.Op aanvraag
- Lerend netwerk 'Aan de slag met Koala in de derde kleuterklas' - terugkomsessiesTijdens dit netwerk gaan we aan de slag met de 4 bouwstenen: rijke mondelinge interactie, woordenschat, interactief voorlezen en voorbereidend lezen en schrijven. Je krijgt een zicht op het belang van een krachtige taalleeromgeving. Eveneens krijg je handvatten om een taaltraject op te zetten voor alle leerlingen van je klas.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: Vlot lezen: aanpak in de klasMerk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om mijn leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: Een blik op aanvankelijk lezen!Het begin van het 1ste leerjaar is uniek. Wat werkt effectief om mijn leerlingen vanaf de start van het 1ste leerjaar vlotter te leren lezen? Wat is een goede leesinstructie? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Te bepalenTe bepalen
- Bewegend zonder fouten leren schrijven: spellingWoorden correct schrijven… een kwelling voor veel kinderen. Maar wat als je die struikelblokken al bewegend kan leren? Spelling leren terwijl je beweegt. Dat is altijd een winner!Op aanvraag
- Verkenning van het leerplan NederlandsIn deze nascholing verdiept het schoolteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Nederlands. Je verkent in het leerplan, vanuit taalontwikkeling en Nederlands, de visie achter taalontwikkeling en de doelen en leerinhouden met ontwikkelstappen.Op aanvraag
- Betekenisvol schrijven voor jonge kinderenOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schrijven bij jonge kinderen. Hoe eraan werken bij 2.5 tot 7-jarigen?Op aanvraag
- SchrijfmotoriekOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands en het leergebied bewegingsopvoeding ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schrijven en schrijfmotoriek en de onderliggende voorwaarden die van belang zijn binnen de (schrijf)motorische ontwikkeling. Hoe eraan werken bij 2.5 tot 7-jarigen?Op aanvraag
- Voorlezen en begrijpend luisterenOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van voorlezen (TOmn1 en TOsn1 en 2) en begrijpend luisteren. Hoe eraan werken bij 2.5 tot 7-jarigen?Op aanvraag
- WoordenschatOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven met een focus op woordverwerving en woordenschat. Daarbij aandacht voor het nadenken over betekenissen (TOtn2) binnen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. Verder aandacht voor je eigen mondelinge en/of schriftelijke instructies.Op aanvraag
- SchrijvenOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schriftelijke taalvaardigheid, in het bijzonder TOsn3 en TOsn 4 schrijven. Hoe werken aan schrijfonderwijs voor 7 tot 12-jarigen?Op aanvraag
- Begrijpend lezenOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schriftelijke taalvaardigheid, in het bijzonder TOsn1 (begrijpend lezen) en TOsn2 (leesmotivatie). Hoe werken aan leesmotivatie en lezen met begrip voor 6 tot 12-jarigen?Op aanvraag
- Mondelinge taalvaardigheidOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van mondelinge taalvaardigheid. Daarbij aandacht voor boodschappen verwerken (TOmn1 luisteren), boodschappen overbrengen (TOmn2 spreken) en actief deelnemen aan een gesprek (TOmn3 interactie).Op aanvraag