Omdat op onze school lezen belangrijk is …en leuk!

Om de lees- en luistervaardigheid van de leerlingen te verhogen, nam KBO Sint-Jozef Oudenaarde hun leesbeleid onder de loep. Met als doel om, via het ontwikkelen van BREDE LEESVAARDIGHEID, van al hun leerlingen sterkere en meer gemotiveerde lezers/luisteraars te maken.

Acties

sla link op in klembord

Kopieer

Het hele traject beschrijven is onmogelijk, maar directeur Piet Bauters wil graag een paar effectieve acties in beeld brengen.

Op onze school zetten we in op het attractief inkleden van onze boeken/leeshoeken. Zo worden er bijvoorbeeld verschillende tools en materialen aangeboden om het ‘lezen’ aantrekkelijker te maken: een vergrootglas, leesbrilletjes, aanwijsstokjes, leesvriendjes, …

Kleuters kunnen er, via het scannen van een QR-code, ook verhalen beluisteren op Youtube. Ze gebruiken er efficiënt de ipad, niet alleen om te scannen en via koptelefoon te luisteren, maar ook om foto’s te nemen van thema-activiteiten. Die worden daarna afgedrukt en gebundeld in het themaboek, dat een prominente plaats krijgt in de boekenhoek. Klasboeken zijn een absolute topper in de boekenhoeken. Een voltreffer uit de muizenklas: een peutertje met Poolse thuistaal heeft een boekje meegebracht over voertuigen. Als een leerling uit het tweede leerjaar (ook Poolssprekend) dat boekje komt voorlezen, kan het (lees)plezier niet op. De kleuter glundert zoals nooit voordien.

Vooral bij de kleuters, maar evenzeer in de lagere school, is interactief voorlezen ‘gewoon’ geworden. De pedagogische begeleiding gaf ons voorbeelden van goede praktijk die ons konden inspireren om te komen tot een actieplan en concrete afspraken. Vooral het belang van het inzetten van denkstimulerende vragen was een eye-opener. Als observator zie je dat de betrokkenheid van de kinderen bij interactief voorlezen veel hoger is, het enthousiasme om (samen) mee te denken krijgt een boost.

Op onze school wordt veelvuldig intensief gelezen, ook op onverwachte momenten en plaatsen. In een hoekje met een boekje, maar evenzeer in de Bibelebib buiten op het speeltuig, in de wilgenhut, op een boomstam, of zelfs in de kast.

Lezen heeft dus een centrale plek op school. De school ademt lezen.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

TOmn1 Mondelinge taalvaardigheid Nederlands– Mondelinge boodschap verwerken
   
TOsn2 Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands: Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio