Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad- B-stroom
Basisoptie STEM-technieken en STEM-wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische wetenschappen B+S
Biologie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie-chemie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
Bouwwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Bouw- en houtwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Bouwtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bouwtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - A-stroom
Voertuigtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 1ste graad - A-stroom
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - B-stroom
Wiskunde 1ste graad - B-stroom
Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
Gebruik deze vragen om doelgericht aan de slag te gaan met STEM:
Overleggen met collega’s kan waardevol zijn, ook als je niet vakoverschrijdend werkt. Gebruik deze vragen tijdens zo’n overleg:
Stel deze vragen om STEM goed te regelen binnen de school:
Plan genoeg overlegmomenten om alles af te stemmen. Noteer wat is besproken en afgesproken: wie doet wat en wanneer? Uitgebreide leerplannen met meerdere inhoudelijke specialismen en overkoepelende STEM-doelen vragen meer overleg dan in omvang beperktere leerplannen.
Hier zijn enkele vragen die kunnen helpen om STEM verder te ontwikkelen:
Door hierover in gesprek te gaan, kan je vakoverschrijdend werken verbeteren en nieuwe initiatieven bedenken.