Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad- B-stroom
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad - A-stroom
Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische wetenschappen B+S
Biologie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie-chemie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
Bouwwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Bouw- en houtwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Bouwtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bouwtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - A-stroom
Voertuigtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 1ste graad - A-stroom
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - B-stroom
Wiskunde 1ste graad - B-stroom
Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
Gebruik deze vragen om doelgericht aan de slag te gaan met STEM:
- Welke STEM-doelen staan in mijn leerplan(onderdeel)?
- Zijn er verbanden met andere leerplannen of vakken?
- Je vindt in het leerplan bij de leerplandoelen verwijzingen naar leerdoelen in andere leerplannen binnen de graad en de voorafgaande graad.
- Je vindt in de wenken bij de leerplandoelen ook verwijzingen naar andere inhouden binnen het leerplan zelf.
- Heb je de toelichting over STEM in de pedagogisch-didactische duiding van het leerplan gelezen? Bijvoorbeeld over denk- en doevaardigheden of leerlijnen voor vakinhouden.
- Heb je de (basis)informatie over STEM op de website van het leerplan bekeken?
Overleggen met collega’s kan waardevol zijn, ook als je niet vakoverschrijdend werkt. Gebruik deze vragen tijdens zo’n overleg:
- Begrijpen mijn collega’s en ik de STEM-doelen op dezelfde manier?
- Hebben we dezelfde focus en aanpak?
- Welke STEM-doelen vinden we in meerdere leerplannen? Bijvoorbeeld bij het gebruik van grootheden en eenheden.
- Voor welke doelen hebben we meerdere disciplines (bv. wetenschappen, technologie, wiskunde) nodig? Pakken we deze doelen al dan niet vakoverschrijdend aan?
- Zijn er afspraken gemaakt rond inhoudelijke leerlijnen over de vakken en graden heen?
- Heb je met de collega’s afgestemd over de groei in autonomie van leerlingen, complexiteit van taken en opdrachten, samenwerking tussen leerlingen ...?
- Zijn er STEM-doelen die we kunnen combineren met doelen uit het GFL?
Stel deze vragen om STEM goed te regelen binnen de school:
- Wie behandelt welke onderdelen van de leerlijnen? Wie leert aan, laat oefenen en beoordeelt?
- Welke afspraken maken we hierover?
- Welke vorming of ondersteuning hebben we nodig?
- Hebben we extra hulp nodig, zoals expertise van andere leraren of van buiten de school?
- Is er voldoende materiaal en infrastructuur?
- Moeten er organisatorische veranderingen komen, bijvoorbeeld voor vakoverschrijdend werken?
- Is de visie op STEM binnen de school helder genoeg? Of moeten we dit bespreken met het middenkader of de directie?
Hier zijn enkele vragen die kunnen helpen om STEM verder te ontwikkelen:
- Hoe kunnen we beter afstemmen over:
- de evaluatie van STEM-doelen
- het geven van effectieve feedback
- ‘leren leren’
- differentiatie
- Welke overeenkomsten en verschillen zien we in onze aanpak van STEM over de vakken heen?
- Welke mogelijkheden zijn er voor samenwerking over de vakken heen?