Evalueren van de onderzoekscompetentie

Deze tegel binnen de pagina Onderzoekscompetentie biedt jou als leraar handvatten om de onderzoekscompetentie gericht te evalueren. Vertrekpunt daarbij is de evaluatie van de centrale doelstelling van de OC: het doorlopen van een onderzoekscyclus met onderliggend de mate waarin de leerling een onderzoekende houding ontwikkelt.
Onderstaande voorbeelden bieden inspiratie voor het opstellen van een haalbare evaluatie. Het is niet de bedoeling om elk element uit deze lijst op te nemen. Selecteer wat relevant is binnen jouw aanbod en context.

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Het evaluatiebeleid van de school is gebaseerd op een gedeelde omschrijving van de term evalueren; 'het toekennen van een waardeoordeel om het leren krachtiger te maken’. Je maakt het leren als het ware ‘zichtbaar’. 

Zowel uit deze omschrijving als uit de aard van het leerplandoel (‘de leerling doorloopt een onderzoekscyclus') volgt onvermijdelijk dat er vooral aandacht is voor het proces en zeker niet alleen voor het ‘resultaat’ van het onderzoek. 
Net zoals bij het evalueren van alle andere leerplandoelen, streef je naar een kwaliteitsvolle manier van evalueren.
De kwaliteit zal minder afhangen van de omvang van het onderzoek dan van de aandacht die jij en je leerlingen besteden aan de manier waarop de verschillende fasen doorlopen worden.
 
Sommige onderdelen van het proces kunnen ook gelinkt worden aan doelen uit het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan. Het evalueren van deze subdoelen kan ook daar inspiratie vinden.

Kwaliteitsvol evalueren van de onderzoekscompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

Kwaliteitsvol evalueren van de onderzoekscompetentie betekent dat we zeven kwaliteitscriteria (link naar onepager) voor ogen houden. Deze criteria worden hieronder opgesomd en geconcretiseerd aan de hand van voorbeelden. Als leraar (lerarenteam) kan je met deze inspiratie aan de slag binnen het kader van het schooleigen evaluatiebeleid.  

Voor de kwaliteit van je evaluatie is niet de hoeveelheid van de evaluatie het belangrijkst. Effectieve evaluatie kenmerkt zich door efficiënte keuzes te maken om de haalbaarheid te bewaken. Jouw professionaliteit bestaat erin dat je je leerlingen leert kennen, je hen zo goed mogelijk begeleidt in het doorlopen van de onderzoekscyclus en hen daarbij op een voor jouw haalbare manier op evalueert. Je hoeft niet over alle evaluatiemomenten binnen dit proces uitvoerig te rapporteren. Een met je collega’s gedeelde inschatting van wat nodig en haalbaar is, is vaak de beste garantie om de evaluatie correct en effectief te doen verlopen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio