Met de start van de modernisering secundair onderwijs in de derde graad vervalt de verplichting om de onderzoekscompetentie aan bod te laten komen in elke pool van een studierichting van de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Tezelfdertijd wordt de onderzoekscompetentie via een specifiek minimumdoel verbonden aan elke studierichting van de D- en de D/A-finaliteit. In de derde graad maken voortaan dus alle leerlingen D- en D/A-finaliteit kennis met onderzoek gekoppeld aan een vakdiscipline. Het lerarenteam maakt daarbij een keuze voor een vak of meerdere vakken die behoren tot het specifiek gedeelte van een studierichting. Deze pagina wil scholen ondersteunen in het maken van keuzes met betrekking tot de realisatie van de onderzoekscompetentie.

1. Onderzoekscompetentie in de specifieke minimumdoelen

2. Focus van de onderzoekscompetentie

3. Onderzoekscompetentie en/in de visie van de school

4. Onderzoekscompetentie in de leerplannen van de specifieke vorming

5. Overzicht leerplannen met onderzoekscompetentie per studierichting

6. Onderzoekscompetentie voor leraren

Inspiratie en suggesties om doelgericht met je leerlingen aan de slag te gaan

FAQ

Veelgestelde vragen

Professionalisering

Overzicht van nascholingen, vormingen, netwerken …

Contact

Geert Breine
pedagogisch begeleider
      0473 47 26 58
      Lut Favoreel
      pedagogisch begeleider
          02 507 06 45
          0475 52 08 56
          Elke Janssens
          pedagogisch begeleider
              Nele Van de Maele
              pedagogisch begeleider
                  Els Van den Houte
                  pedagogisch begeleider
                      0498 85 43 74
                      An Van Grieken
                      pedagogisch begeleider
                          02 507 06 22
                          ×
                          Kijkt als...
                          Niveau
                          Regio