Met de start van de modernisering secundair onderwijs in de derde graad vervalt de verplichting om de onderzoekscompetentie aan bod te laten komen in elke pool van een studierichting van de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Tezelfdertijd wordt de onderzoekscompetentie via een specifiek minimumdoel verbonden aan elke studierichting van de D- en de D/A-finaliteit. In de derde graad maken voortaan dus alle leerlingen D- en D/A-finaliteit kennis met onderzoek gekoppeld aan een vakdiscipline. Het lerarenteam maakt daarbij een keuze voor een vak of meerdere vakken die behoren tot het specifiek gedeelte van een studierichting. Deze pagina wil scholen ondersteunen in het maken van keuzes met betrekking tot de realisatie van de onderzoekscompetentie.

In de specifieke minimumdoelen

Onderzoekscompetentie in de specifieke minimumdoelen

Focus

Focus van de onderzoekscompetentie

Visie van de school

Onderzoekscompetentie en/in de visie van de school

Leerplannen van de specifieke vorming

Onderzoekscompetentie in de leerplannen van de specifieke vorming

Leerplannen met onderzoekscompetentie per studierichting

Overzicht leerplannen met onderzoekscompetentie per studierichting

Voor leraren

Inspiratie en suggesties om doelgericht met je leerlingen aan de slag te gaan

FAQ

Veelgestelde vragen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio