FAQ

sla link op in klembord

Kopieer
De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd in samenhang met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen van de studierichting. Hier vind je een overzicht via welke leerplannen de onderzoekscompetentie kan worden gerealiseerd. Met de start van de modernisering vervalt de verplichting om de onderzoekscompetentie aan bod te laten komen in elke pool van een studierichting van de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit.
De leerplannen van de vakken geven aan via welk leerplan je de onderzoekscompetentie  in de doorstroomfinaliteit kan realiseren. In dat geval wordt het betreffende leerplandoel in het leerplan voorafgegaan door een #. Je werkt via minimaal 1 vak of leerplan aan de onderzoekscompetentie.
Uiteraard kan je ervoor kiezen om ook in andere vakken met de onderzoekscompetentie aan de slag te gaan (zie vraag vakoverschrijdend werken). Je overlegt op schoolniveau welke keuzes worden gemaakt met betrekking tot de realisatie van de onderzoekscompetentie (bv. vakgebonden of vakoverschrijdend) en je noteert best de gemaakte afspraken voor de leden van team.
Voorbeeld: in een school wordt in de richting Economie-Moderne talen de onderzoekscyclus volledig doorlopen in het vak economie. Daarnaast behandelt men bepaalde elementen van de onderzoekscompetentie in andere vakken zonder een volledige cyclus te doorlopen. De betrokken leraren/vakken overleggen met elkaar over aanpak, referentiekader …

sla link op in klembord

Kopieer
De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd in samenhang met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen van de studierichting. Hier vind je een overzicht via welke leerplannen de onderzoekscompetentie kan worden gerealiseerd. 
De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd met die inhouden van het leerplan die gerelateerd zijn aan specifieke minimumdoelen. Omdat de leerplannen van het specifiek gedeelte naast doelen die gebaseerd zijn op specifieke minimumdoelen ook doelen bevatten die leiden naar beroepskwalificaties, geven de wenken bij het betreffende leerplandoel over de onderzoekscompetentie weer met welke inhouden uit het leerplan je de onderzoekscompetentie moet realiseren.
Je overlegt op schoolniveau welke keuzes worden gemaakt met betrekking tot de realisatie van de onderzoekscompetentie (bv. vakgebonden of vakoverschrijdend) en je noteert best de gemaakte afspraken voor de leden van het team.

sla link op in klembord

Kopieer
Nee, dat hoeft niet. Je kan de leerlingen bv. laten rapporteren in het Nederlands. Wil je de leerlingen in de vreemde taal laten rapporteren, dan bereik je op die manier andere leerplandoelen voor lezen en schrijven.

sla link op in klembord

Kopieer
Nee. Door leerlingen te laten oefenen op onderzoeksvaardigheden zoals beschreven in het GFL (bv. krachtlijn betekenisvol leren en kiezen), versterken ze de ontwikkeling van hun onderzoekscompetentie. Maar het is niet omdat leerlingen de onderzoekscompetentie realiseren dat ze automatisch leerplandoelen uit het GFL realiseren.

sla link op in klembord

Kopieer
Leerlingen in de 3de graad hebben tijdens hun schoolcarrière via meerdere leerplannen en via het GFL vaardigheden en deelfacetten aangeboden gekregen die bij het werken aan de onderzoekscompetentie ondersteunend zijn. Het is zinvol om op schoolniveau te kijken naar waar bruikbare vaardigheden reeds werden aangeboden en ervoor te zorgen dat dat over de vakken en de graden heen op een gelijkaardige manier wordt gedaan.

sla link op in klembord

Kopieer
Als je er als school voor kiest om een GIP te organiseren, kan je de onderzoekscompetentie  integreren. In dat geval beschouw je het doorlopen van de onderzoekscyclus best als een afgebakend onderdeel van die geïntegreerde opdracht of GIP. Als je leerlingen bv. vanuit de onderzoeksresultaten een bepaald product wil laten uitwerken of ontwikkelen, kan je die opdracht formuleren in functie van het realiseren van andere relevante leerplandoelen uit het specifiek gedeelte.
De evaluatie van de onderzoekscompetentie maakt op evenwichtige en transparante wijze deel uit van de evaluatie van de GIP.

sla link op in klembord

Kopieer
De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd met die inhouden van het leerplan die gerelateerd zijn aan specifieke minimumdoelen.
Je kan stage beschouwen als een inspiratiebron voor het bepalen van een focus of als bron voor informatieverwerving. Je kan de leerlingen op stage dus gegevens laten verzamelen in functie van een onderzoek. Als je leerlingen vanuit de onderzoeksresultaten iets wil laten uitwerken, bv. werk- of aandachtspunten voor stage, kan je die stageopdracht best koppelen aan de realisatie van andere leerplandoelen uit het specifiek gedeelte.
De evaluatie van de onderzoekscompetentie maakt geen deel uit van de stage-evaluatie.

sla link op in klembord

Kopieer
Een leerling moet een hele onderzoekscyclus minstens één maal op individuele basis doorlopen. Leerlingen kunnen in groep eenzelfde focus bepalen en met elkaar in intervisie gaan tijdens en over het proces. Zo kunnen ze elkaar feedback geven over het formuleren van specifieke onderzoeksvragen of deelvragen, kunnen ze uitwisselen over de onderzoeksmethode die ze gebruiken, kunnen ze in overleg gaan over onderzoeksgegevens of het verwerken ervan …
Een groepswerk waarin de taken tussen de leerlingen worden verdeeld en leerlingen instaan voor één bepaalde fase van de onderzoekscyclus en dus niet de hele cyclus doorlopen, is onvoldoende voor het realiseren van de onderzoekscompetentie.

sla link op in klembord

Kopieer
Je mag vakoverschrijdend aan de onderzoekscompetentie werken.
Omdat de leerlingen minimaal één keer de onderzoekscyclus moeten doorlopen in samenhang met inhouden van specifieke minimumdoelen van de studierichting, bepaal je op schoolniveau via welk vak of leerplan je de onderzoekscompetentie realiseert. Vanuit je pedagogische visie mag je meer vakken betrekken en dus kiezen voor een vakoverschrijdende aanpak. Je maakt op schoolniveau afspraken over de evaluatie van en de rapportering over de onderzoekscompetentie.

sla link op in klembord

Kopieer
Je benadert het doel over de onderzoekscompetentie zoals andere leerplandoelen. Het rapport geeft leerlingen en ouders een transparant beeld van een pedagogische aanpak op school en van het proces dat een leerling heeft doorlopen of het resultaat dat een leerling heeft behaald. Als je een aparte ruimte in het lesrooster voorziet, dan is dat best ook duidelijk in de rapportering. Als je ervoor kiest om de onderzoekscompetentie te realiseren in een vak, dan wordt het doel over de onderzoekscompetentie beschouwd als één van de leerplandoelen voor dat vak.
Op de tegel “evaluatie” op de pro-site en vind je meer informatie over evalueren en rapporteren.

sla link op in klembord

Kopieer
Ja, elke individuele leerling moeten minimaal éénmaal de volledige onderzoekscyclus doorlopen.

sla link op in klembord

Kopieer
Je bepaalt als school zelf hoeveel tijd je aan de onderzoekscompetentie geeft. Kies je er bv. voor om een leerlijn uit te werken vanuit het werken aan onderzoeksvaardigheden in de tweede graad tot het zelfstandig doorlopen van de onderzoekscyclus in het zesde jaar of beslis je om enkel in het zesde jaar met de onderzoekscompetentie aan de slag te gaan? De keuze die je op school maakt, zal bepalen hoeveel tijd leerlingen nodig hebben om de onderzoekscyclus minimaal éénmaal kwaliteitsvol te doorlopen.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio