- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Sociologie en psychologie10 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan (toegepaste) sociale en gedragswetenschappen10 september 2025Online
- SOKC Onderzoekscompetentie in het domein Kunst en creatieTijdens dit initiatief leer je hoe je leerlingen binnen het studiedomein Kunst en Creatie stap voor stap begeleidt in het doorlopen van een volledige onderzoekscyclus.In vijf sessies verken je telkens één fase van het onderzoeksproces: van het prikkelen van fascinaties tot het presenteren van betekenisvolle resultaten. Je maakt kennis met inspirerende werkvormen, praktijkgerichte tools en concrete voorbeelden die je meteen kunt inzetten in je klaspraktijk.Dit traject speelt in op de nood aan houvast bij het realiseren van het leerplandoel rond onderzoekend leren, en biedt ruimte voor uitwisseling, creativiteit en verdieping.Meerdere dataBrussel
- Deel- en inspiratiemoment rond de onderzoekscompetentie vanuit de doelen Natuurwetenschappen in de 3de graad D-finaliteitTijdens dit initiatief leer je hoe je als leraar natuurwetenschappen invulling kunt geven aan de onderzoekscompetentie. We gaan na hoe je leerlingen de onderzoekscyclus laat doorlopen. We bekijken het eigen materiaal en wisselen tips, ervaringen en inspiratie uit.We leren hoe we dit leerplandoel kwaliteitsvol kunnen evalueren.22 oktober 2025Gent
- Deel- en inspiratiemoment onderzoekscompetentie in de D-finaliteitLeerlingen hoeven vandaag geen wetenschapper te zijn om al onderzoekend te werken: met een goede onderzoeksvraag, een duidelijk plan van aanpak en een nieuwsgierige, kritische blik geraken ze al een heel eind verder.Tijdens dit initiatief leer je hoe je als leraar moderne, vreemde talen invulling kunt geven aan de onderzoekscompetentie. Je leert hoe je je leerlingen kan motiveren om een onderzoekscyclus te doorlopen. Vertrekkend van concrete onderzoeksvragen zie je verder hoe je deze cyclus kan invullen en tot slot mag je ervaringen en voorbeelden uitwisselen.Meerdere dataOp locatie