Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2024.
Applicatie- en databeheer is een nieuwe studierichting. Het nascholingsaanbod dat vorig schooljaar uitgewerkt werd voor deze studierichting wordt dit schooljaar herhaald en aangevuld met nieuwe nascholingen. In de loop van het schooljaar zullen nog verdere nascholingen worden ingericht.
Voor schoolbesturen die hun boekjaar afsluiten op 31 december is de aangifte rechtspersonenbelasting uitgesteld tot 7 oktober 2024.
Eind september ontvangt elke school de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Hier vind je hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen. Uiteraard kun je ook elke vraag stellen aan onze collega's van de pedagogische begeleiding.
Eind september ontvangt elke school de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Hier vind je hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen. Uiteraard kun je ook elke vraag stellen aan onze collega's van de pedagogische begeleiding.
Het Life Climate Smart Chefs project wil bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van het EU-klimaatbeleid en de Farm to Fork (F2F) strategie door Europese chef-koks actief te betrekken als promotors van emissiearme, voedzame en betaalbare voeding die de milieueffecten vermindert, de volksgezondheid verbetert en voedselverspilling tegengaat.
Wil je wel lesgeven over de Europese Unie maar weet je niet goed waar te beginnen? Wil je een gastspreker uitnodigen, een bezoek inplannen, publicaties bestellen? EUROPA DIRECT kan jou helpen! De lokale centra in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en in Brussel hebben elk een individueel educatief aanbod; dit kan gaan van publicaties tot gastlessen, lerarenopleidingen, spelletjes, en zoveel meer.
Vandaag, 26 oktober, vieren we de Europese Dag van de Talen (EDT)! Dit is een mooie gelegenheid om stil te staan bij de diversiteit van talen in Europa en de manieren waarop taal ons met elkaar verbindt. De Toren van Babel herinnert ons aan zowel de schoonheid als de uitdagingen van communicatie, en dat kan ons aanzetten tot nadenken over hoe we elkaar begrijpen.
Onderzoek van KU Leuven en UAntwerpen stelt vast dat er nog altijd veel mensen kiezen voor het onderwijs én dat de uitstroom kleiner is dan in andere sectoren. Maak tijdens de KU Leuven School of Education studiedag op maandag 4 november kennis met het onderzoek, maar wissel ook ervaringen en evidentie uit rond hoe we (startende) leraren beter in het onderwijs kunnen behouden.
Steeds meer studenten met diverse achtergrondkenmerken vinden de weg naar het hoger onderwijs. Inclusieve maatregelen zijn een krachtige hefboom voor inclusief hoger onderwijs. Op dinsdag 15 oktober 2024 organiseert het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) in Brussel een symposium over dit thema. Ook heel relevant voor wie bezig is met de overgang secundair-hoger onderwijs.
1 op 5 jongeren tussen 11 en 18 jaar is jonge mantelzorger. Het opnemen van deze zorgen is niet altijd gemakkelijk. Deze jongeren nemen namelijk extra verantwoordelijkheden op, maken zich vaker zorgen of missen de nodige zorg en aandacht voor zichzelf. Daarom vragen we meer aandacht voor deze jongeren tijdens de eerste Week van de Jonge Mantelzorger van 21 tot 25 oktober.
Het belang van computationeel denken (één van de 21st century skills) in onze maatschappij kan moeilijk onderschat worden.
Informaticawetenschappen is een nieuw vak in Informatica- en communicatiewetenschappen.
De Vlaamse regering wil tegen uiterlijk 2040 Vlaanderen ‘asbestveilig’ maken. Dat betekent dat er enkel asbesttoepassingen in goede staat in onze leefomgeving aanwezig mogen zijn en dat alle risicovolle asbest veilig is weggenomen en opgeborgen. Dit geldt ook voor schoolgebouwen.
Schoolbesturen nemen in het onderwijslandschap een bijzonder prominente maar vaak onderschatte plaats in. De Vlaamse overheid kan echter geen kwaliteitsbeleid voeren zonder schoolbesturen te betrekken. Toch is er vooralsnog weinig geweten over het functioneren van schoolbesturen en hoe dit functioneren kan bevorderd worden. Om die reden voert de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UA) en de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in opdracht van de Vlaamse overheid een Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO23.02) naar het functioneren van schoolbesturen.
Dit schooljaar brengt het project Dialoog, Kunst van Verbinding leerlingen van de derde graad samen rond identiteit, levensbeschouwing en kunst in het MMRK (Basiliek van Koekelberg). Geïntresseerden zijn welkom voor de aftrap van het project in de vorm van een gratis rondleiding op 10 oktober, of om het project in actie te observeren op 21 of 28 november. Meer info en inschrijving via de link!
Ondertussen ben je al even aan de slag met je nieuwe leerplannen of staat jou als leraar van het tweede jaar van de derde graad een boeiende uitdaging te wachten.
Haal hier je inspiratie voor een excursie naar Mechelen. Het document is een neerslag van de voorbeeldexcursie die vorig schooljaar werd georganiseerd. Bij vragen kun je pedagogisch begeleider Peter Hoste (peter.hoste@katholiekonderwijs.vlaanderen) contacteren.
Ze zijn niet altijd zichtbaar in onze scholen, maar ze zijn er wel: de leerlingen zonder papieren. Daarom organiseren we jaarlijks de netwerkdag van de werkgroep Laat ze leren.
De versnelde investeringsmogelijkheid in specifieke energiebesparende maatregelen en ventilatie is een groot succes. Momenteel is er voor meer dan 100 miljoen euro aan subsidies aangevraagd (reeds deels goedgekeurd) in het kader van deze procedure. Het succes van de procedure zorgt voor een sterke stijging in het aantal subsidieaanvragen. Voor de AGION-administratie is het tempo van de energiedossiers niet bij te houden. Bovendien weegt deze procedure te zwaar op het beschikbare jaarbudget.
Samenwerking draait om de interacties van teamleden onderling. Het weerspiegelt de cultuur van de school. In de ideale wereld is dat een professionele schoolcultuur waarbij de richting van de school duidelijk is en waar de neuzen van de teamleden in dezelfde richting staan. De interacties zijn effectief en functioneel.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sport-Sportbegeiding (D/A-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sportwetenschappen (D-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
School van de toekomst, leraar van de toekomst - een blik op de toekomst
Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden
Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken.De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
30 van 25663