Belang van professionalisering

Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.

Algemeen

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer leraren doelgericht werken aan hun eigen ontwikkeling, individueel maar vooral ook samen, versterkt dat de kwaliteit van het onderwijs. Het is de grondhouding van een professional.

Professionalisering van leraren is geen doel op zich, maar een krachtige hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs. Onderwijsonderzoek — o.a. van Hattie, Fullan en Hargreaves,  — bevestigt dat de deskundigheid van leraren, naast hun betrokkenheid en professionele overtuiging, één van de meest bepalende factoren is voor de leerwinst van leerlingen.

In scholen waar collectief leren ingebed is in de cultuur, groeit niet alleen de individuele leraar, maar ook het hele team. Leraren voelen zich er samen verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit. En in een cultuur van gedeeld eigenaarschap profiteert uiteindelijk de leerling.

Zo maakt professionalisering écht het verschil. In elke klas. Elke dag.  

Regelgeving

sla link op in klembord

Kopieer

Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.

Het sluit rechtstreeks aan bij een kwaliteitsverwachting (BL9) uit het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (ROK). De school ontwikkelt en voert een doeltreffend professionaliseringsbeleid en heeft hierbij specifieke aandacht voor beginnende teamleden.  
De school ontwikkelt een systematisch professionaliseringsbeleid. Hierbij staan de professionaliseringsnoden van de teamleden en de prioritaire doelen van de school centraal. De school bevordert de professionele dialoog en reflectie over leren en onderwijzen en biedt hierbij de nodige ondersteuning. Interne en externe expertisedeling worden gestimuleerd. De school moedigt de implementatie van professionaliseringsinitiatieven aan en volgt de effecten ervan op. Beginnende teamleden krijgen een passende begeleiding. 

Zowel de overheid als de onderwijsinspectie verwachten dat scholen bewust, doelgericht en met oog voor impact investeren in de professionele groei van hun teamleden en van de organisatie als geheel. 

Concreet wordt verwacht dat scholen: 

  • een duidelijke visie ontwikkelen op professionalisering, afgestemd op hun schooleigen context en onderwijskundige doelen;
  • professionalisering structureel en planmatig organiseren in functie van zowel individuele leerbehoeften als prioritaire doelen van de school
  • specifieke aandacht hebben voor de professionalisering en begeleiding van beginnende teamleden 
  • de impact opvolgen en evalueren, zodat professionalisering daadwerkelijk leidt tot verandering in praktijk en beleid;
  • ruimte creëren voor kennisdeling en kennismobilisatie, als onderdeel van een brede professionele leercultuur.

Contact

Annick Keunen
pedagogisch begeleider
      Frederik Maes
      pedagogisch begeleider
          Diane Van Hove
          pedagogisch begeleider
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio
              Kan ik je helpen?