Samenwerking draait om de interacties van teamleden onderling. Het weerspiegelt de cultuur van de school. In de ideale wereld is dat een professionele schoolcultuur waarbij de richting van de school duidelijk is en waar de neuzen van de teamleden in dezelfde richting staan. De interacties zijn effectief en functioneel.

Een goede samenwerking, we willen het allemaal maar in de praktijk is het niet altijd evident. Organisaties, waaronder scholen, zijn geen machines. Niet elk gedrag dat bij de cultuur van de school hoort is effectief of functioneel. Soms vindt gedrag plaats dat schade veroorzaakt of niet acceptabel is.  Het is van belang dat teamleden zich bewust worden van het gedrag dat de schoolcultuur vormt.

Hoe herken je een goed samenwerkend team?

sla link op in klembord

Kopieer

Teams die goed samenwerken, die...

  • Reflecteren en leren samen over de beste aanpak op school. 
  • Tonen respect voor iedereen.
  • Het uiten van gevoelens in het team is vanzelfsprekend.
  • Teamleden zorgen goed voor zichzelf en van daaruit ook voor anderen in de school.
  • Nieuwe teamleden worden zorgvuldig verwelkomd.
  • Ieder individu neemt verantwoordelijkheid voor het eigen aandeel in het geheel, ook voor de eigen resultaten en welbevinden.
  • Teamleden nemen mekaar in vertrouwen.
  • Teamleden durven hun grenzen aan te geven.  
  • Teamleden zijn proactief en flexibel, zonder de doelen uit het oog te verliezen.
  • Teamleden durven zich uitspreken, durven fouten melden, en bezorgdheden met elkaar delen. 
  • Het leiderschap van anderen wordt erkend.
  • Teamleden durven constructief kritisch zijn.
  • ...

Professioneel gedrag als basis van goede samenwerking

sla link op in klembord

Kopieer

Een succesvolle samenwerking vereist professioneel gedrag van alle teamleden.

Professioneel gedrag voldoet aan drie criteria:

  1. Het gedrag draagt bij aan de doelen van de organisatie.
  2. Het gedrag leidt tot toename van het welbevinden van jezelf.
  3. Het gedrag leidt tot toename van het welbevinden van anderen.

Professioneel gedrag gaat niet enkel over het lesgeven en de interactie tussen leraren en leerlingen, maar zeker ook over de omgangsvormen van volwassen met elkaar in de school. Het gaat over hoe teamleden binnen de school communiceren, problemen oplossen, omgaan met conflicten, elkaar feedback geven ...

Wie is verantwoordelijk voor een goede samenwerking?

sla link op in klembord

Kopieer

Elk teamlid is verantwoordelijk voor het klimaat in de school. Je hoeft niet de baas te zijn om een leider te kunnen zijn in een team! Ieder teamlid draagt bij en is verantwoordelijk voor een goede samenwerking.  Teamleden kunnen elkaar niet dwingen om anders te denken of doen, maar kunnen wel invloed uitoefenen op elkaar.  Teamleden die oprecht nieuwsgierig zijn naar collega’s dragen bij aan een klimaat van veiligheid en vertrouwen.
Groepsdynamica speelt een rol in elke groep, dus ook in elk schoolteam. De belangrijkste manier om in te spelen op bedreigende groepsdynamische processen is preventief, door het optimaliseren van een goede samenwerking.

In scholen met een professionele schoolcultuur zorgt het leiderschap ervoor dat de balans tussen steunen en sturen aansluit bij wat de organisatie nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Het is de taak van de leider om in samenspraak met zijn team een visie te ontwikkelen, deze vaak en duidelijk aan het team te communiceren en de weg te wijzen op een zodanige manier dat de personeelsleden zeggen: ‘ja, graag.’

Hoe stimuleer je een goede samenwerking?

sla link op in klembord

Kopieer

En wat met participatie en besluitvorming?

sla link op in klembord

Kopieer

Samenwerken in teams wil niet zeggen dat iedereen alles samen moet beslissen. Het uitgangspunt van een professionele schoolcultuur is: als mensen zijn we gelijkwaardig, als professionals niet. Besluiten worden best genomen door een groep mensen die deskundig zijn op het gebied waarover het besluit gaat. Draagvlak en transparantie zijn belangrijke aspecten. Teamleden worden gevraagd wat ze nodig hebben om mee te gaan met het besluit.
In de literatuur wordt een onderscheid gemaakt tussen strategische en operationele participatie.

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Galenkamp Professionele schoolcultuur, begrenzen en welbevinden - Onderwijscommunity
  • Team school: Leergemeenschappen creëren in onderwijs.  2019. Schelfout, Sprangers, Lochten, Vanthournout & Buckinx.
  • De onbevreesde organisatie. Creëer psychologische veiligheid op de werkvloer om innovatie en groei te stimuleren. 2019. Edmondson,. A.C, Business Contact.
  • Handboek professionele schoolcultuur. Focus op koers en gedrag. Galenkamp, H. & Schut, J. (2018). Landsmeer.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio