- Boost je vakgroepwerking! Vakgroepen en vakoverschrijdende teams effectief en kwaliteitsvol laten samenwerken, hoe pak je dat aan? (Teamgericht)Zijn er op jouw school grote kwaliteitsverschillen tussen de vakgroepen/-overschrijdende teams? Hebben de agendapunten op vakvergaderingen weinig te maken met het leren van leerlingen/de lespraktijk en gaat het vooral over organisatorische zaken? Zijn het steeds dezelfde leraren die zich engageren om acties uit te werken? Werken sommige vakgroepen/-overschrijdende teams op eilandjes? Is er in sommige vakgroepen geen open en constructief klimaat tijdens vergaderingen? Ontbreekt er een horizontale en/of verticale samenhang op vlak van STEM, GFL, ...? Is er binnen en overheen vakgroepen nood aan een effectieve(re) en efficiënte(re) werking? We bepalen in een intakegesprek waar de school of de scholengemeenschap inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing en het uitwerken van concreet materiaal op jouw school). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Verdieping DataWijzerJe hebt de eerste stappen met de verkenning van de DataWijzer achter de rug, maar blijft met veel vragen over hoe je deze tool gericht kan inzetten in de zoektocht naar knipperlichten. We besteden veel aandacht aan betekenisgeving van de aangeboden data en voorzien tijd om actief met de eigen schooldata aan de slag te gaan.Meerdere dataOp locatie
- De vernieuwde DataWijzer van de onderwijsinspectie: kennismakingIn de loop van 2024-25 heeft de onderwijsinspectie de DataWijzer geactualiseerd. De informatie is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar de dashboards zijn erg gewijzigd. Het is belangrijk om tijdig knipperlichten te detecteren om het beleid van de school datageïnformeerd te versterken.22 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot in de scholenSommige scholen blijken aanzienlijk meer kwetsbare leerlingen aan te trekken, wat zich vertaalt in minder stabiliteit. Dit kan een negatieve impact op het imago hebben. Het publiek maken van data over scholen kan dit nog versterken. Hoe maken we als schoolbestuur een plan om de scholen zo te versterken dat de stabiliteit van de schoolkeuzes kan groeien? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?19 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Onderzoek vals positief/vals negatiefEen goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond. Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?13 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: een goede studiekeuze makenDoet de databistro knipperlichten afgaan waaruit blijkt dat leerlingen het moeilijk hebben om een goede studiekeuze te maken? In deze compacte sessie krijg je evidence based inzicht in wat werkt om leerlingen hierin te laten bijleren en zie je kansen om die inzichten te vertalen naar concrete actiepunten voor jouw schoolteam.10 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Optimaliseren van het zorgcontinuüm binnen de onderwijsleerpraktijkLeerlingen die de leerdoelen niet behalen, vragen bijkomende maatregelen binnen of buiten de onderwijsleerpraktijk. Om doelgericht te kunnen handelen en de impact van maatregelen systematisch op te volgen, is het nodig om deze leerlingen tijding in het vizier te krijgen.Databistro hanteert een voorstel om op elke klassenraad voor elke leerling een duidelijk beeld te vormen waarmee het lerarenteam aan de slag kan om datageïnformeerd en dus krachtig in te spelen op de ondersteuningsnoden. Vanaf dit schooljaar kan je deze systematiek binnen de klassenraadmodule van Smartschool ingeven en opvolgen.13 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Wat is kwaliteitsvol onderwijs in een sterke school?Hoe kan je het denken en handelen op school richting geven vanuit een krachtige visie op leren en onderwijzen? Hoe wordt een ‘sterke school’ zichtbaar in de feiten? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om hun leerimpact via de onderwijsleerpraktijk te verhogen?24 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijk ambitieniveau in elke studierichtingHet proces van analyse van de resultaten en collectieve betekenisgeving blijkt soms een moeilijk te nemen hindernis. In deze sessie exploreren we op beleidsniveau de resultaten van de draaitabellen in Excel of rechtstreeks via de visuals binnen Smartschool Analytics. Wanneer zijn de resultaten geruststellend, wanneer vormen ze eerder een knipperlicht?6 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: technische ondersteuning bij het praktijkonderzoekBij de opstart van een onderzoek op school, botsen we vaak op problemen bij het opzetten van de dataset. Databistro kiest voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek dat volledig ofwel binnen Smartschool Analytics ofwel via één exportbestand in Excel kan worden uitgevoerd. In deze sessie bieden we de technische ondersteuning bij de dataverzameling.Meerdere dataOp locatie en online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Het voorgestructureerd praktijkonderzoekOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.2 oktober 2025Online
- Boost je vakgroepwerking! Vakgroepen en vakoverschrijdende teams effectief en kwaliteitsvol laten samenwerken, hoe pak je dat aan?Zijn er op jouw school grote kwaliteitsverschillen tussen de vakgroepen/-overschrijdende teams? Hebben de agendapunten op vakvergaderingen weinig te maken met het leren van leerlingen/de lespraktijk en gaat het vooral over organisatorische zaken? Zijn het steeds dezelfde leraren die zich engageren om acties uit te werken? Werken sommige vakgroepen/-overschrijdende teams op eilandjes? Is er in sommige vakgroepen geen open en constructief klimaat tijdens vergaderingen? Ontbreekt er een horizontale en/of verticale samenhang op vlak van STEM, GFL, ...? Is er binnen en overheen vakgroepen nood aan een effectieve(re) en efficiënte(re) werking? Indien deze vragen herkenbaar zijn, dan is deze nascholing iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- BOUWEN AAN KWALITEIT op je internaat: versterken van je beleidsvoerend vermogenTijdens dit initiatief ontdek je wat precies bedoeld wordt met het begrip 'beleidsvoerend vermogen'. Samen met collega's reflecteer je over hoe er optimaal kan tegemoet gekomen worden aan de pijlers van beleidsvoerend vermogen in functie van internaatontwikkeling. Je ontdekt een aantal helpende instrumenten en werkwijzen om het beleidsvoerend vermogen van je team in kaart te brengen.12 december 2025Brussel
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online