Een duurzaam personeelsbeleid is belangrijker dan ooit. De huidige context vereist dat we meer aandacht geven aan het welzijn van leraren en inzetten op de school als duurzame leef-, leer- en werkomgeving. Het lerarentekort dwingt ons nog meer om zorgzaam om te springen met leraren, zowel bij het aantrekken en aanwerven van nieuwe leraren als het waarderen en behouden van ervaren leraren.

Je hoort het overal: een sterk personeelsbeleid opzetten is cruciaal. Maar wat is dat nu, een sterk personeelsbeleid? Wanneer we spreken over personeelsbeleid is het belangrijk om in de eerste plaats te duiden dat niet enkel het juridisch kader een invloed heeft maar ook de organisatiedoelen, de individuele doelen van de werknemers en de match tussen beiden.

Een sterk personeelsbeleid richt zich op het ondersteunen van de deskundigheid, de motivatie, het welzijn en de ontwikkelingskansen van alle teamleden. Daarmee werken we ook aan de onderwijskwaliteit op school. In het Referentiekader voor onderwijskwaliteit is ‘De school ontwikkelt en voert een personeels- en professionaliseringsbeleid’ opgenomen als een kwaliteitsverwachting.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen streeft ernaar scholen te ondersteunen in het ontwikkelen van een duurzaam personeelsbeleid. Voor ons is dit een personeelsbeleid dat vanuit het project van de katholieke dialoogschool gericht is op het creëren van een stabiele leef-, leer- en werkomgeving die teamleden stimuleert vanuit hun engagement een loopbaan lang hun job goed en graag te doen.

Duurzaam personeelsbeleid

sla link op in klembord

Kopieer

We kiezen er binnen onze organisatie voor om het te hebben over duurzaam personeelsbeleid. Duurzaam personeelsbeleid kent drie brillen:

  • een strategische bril
  • een integrale bril
  • een waarderende bril
Het zijn drie zienswijze die een handvat bieden aan de benadering van het concept ‘personeelsbeleid’.

De eerste bril betreft de strategische bril. Het is belangrijk om het dagelijkse personeelsbeleid te enten op een strategische visie. Wat zijn onze kernwaarden? Wat vinden wij belangrijk als onderwijsinstelling voor onze medewerkers? Vanuit welke visie handelen we? Een strategische onderbouwing van je dagdagelijkse personeelsbeleid opzetten is niet makkelijk, maar zorgt er wel voor dat beslissingen onderbouwd worden en je kan werken aan een proactief beleid. Adhocbeslissingen worden hierdoor zeldzamer en de gedragenheid van beslissingen wordt groter. Ook de match tussen organisatiedoelen en individuele doelen wordt gezien als onderdeel van deze strategische bril.

De tweede bril betreft de integrale bril. Personeelsbeleid kent verschillende personeelspraktijken of -activiteiten:

  • instroom
  • doorstroom
  • uitstroom
  • workdesign
  • waarderen en belonen
  • functioneren en evalueren
  • leren en ontwikkelen
Binnen elk van deze personeelspraktijken kan je jouw personeelsbeleid inkleuren. Van belang is de afstemming tussen de verschillende personeelspraktijken. Neem je iemand aan omwille van zijn talent? Geef hem de kans om dit talent maximaal in te zetten en verder te ontwikkelen. Zorg er verder ook voor dat hij inspraak heeft in de vormgeving van zijn functie en waardeer de inzet die hij toont.

De derde bril betreft de waarderende bril. Bij waardering denken we aan drie onderdelen: aandacht, erkenning en beloning. Belangrijk hierbij is het creëren van een motiverend en positief werkklimaat met aandacht voor werkbaar werk.

Downloads

artikel uit In Dialoog april 2020

182KB

Contact

Jan-Baptist De Smet
stafmedewerker
      02 529 04 17
      Charona Janssens
      stafmedewerker
          02 507 07 92
          Frederik Maes
          pedagogisch begeleider
              02 507 08 14
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio