Extra aandacht voor sommige kinderen

De inschrijving van anderstalige nieuwkomers, leerlingen voor het eerste leerjaar die onvoldoende dagen naar de kleuterschool gingen, kinderen met een GC-, IAC-, of OV4-verslag, kinderen die van richting of van school (moeten) veranderen, het zijn mogelijke situaties die een ander inschrijvingsgesprek vergen.

Anderstalige nieuwkomers inschrijven

sla link op in klembord

Kopieer

(Buitengewone) basisscholen

sla link op in klembord

Kopieer

Anderstalige nieuwkomers kunnen niet geweigerd worden louter omwille van de anderstaligheid. Wel kun je als (buitengewone) basisscholen onder voorwaarden afspraken maken over het aantal anderstalige nieuwkomers dat je zal inschrijven. Die afspraken bepalen mee hoe het inschrijvingsgesprek zal verlopen. Het kan dat je de kinderen weigert en de ouders en hun kinderen begeleidt naar een andere school waar de kinderen wel ingeschreven kunnen worden. Je moet dat goed toelichten en de ouders goed te begeleiden naar de andere school. Als je als school samen met andere scholen een taalbad organiseert in een andere school, dan schrijf je de leerling toch in, maar leg je uit dat de leerling voor een bepaalde periode in een andere school les zal krijgen.

Heel wat anderstalige nieuwkomers zijn kinderen die op de vlucht zijn. Sommigen gingen nog nooit naar school, anderen zijn al gealfabetiseerd maar dan in een ander schrift. Veel van die leerlingen dragen een zware rugzak. Soms kun je niet in het Nederlands communiceren.

Naast de gewone inschrijvingsformaliteiten probeer je ook om een breder zicht te krijgen op de ontwikkeling en noodzakelijke ondersteuning voor de kinderen. Dat kan deels al op het inschrijvingsmoment, maar het is aangewezen om een afspraak te maken voor een uitgebreid gesprek op een later tijdstip. Ga na of je dan best een tolk inschakelt. Ook kinderen zonder wettig verblijf hebben het recht om ingeschreven te worden. Deze basisfiche kan je hiervoor inspireren.

OKAN

sla link op in klembord

Kopieer

In het secundair onderwijs worden anderstalige nieuwkomers normaal gezien eerst doorverwezen naar een school die onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) organiseert, waar ze een intensief taalbad krijgen en waar de klemtoon ligt op het verwerven van taalvaardigheid voor Nederlands. De onthaalschool zoekt mee naar de onderwijsvorm en studierichting die nauwst aansluit bij de individuele capaciteiten van de nieuwkomer. Je hebt best zicht op de scholen in de buurt waar OKAN georganiseerd wordt, opdat je aan de leerling en zijn ouders kunt toelichten hoe het onderwijs daar verloopt.

Na hun onthaalonderwijs kunnen de gewezen anderstalige nieuwkomers in jouw school terechtkomen. Zij en ook de leraren uit je school krijgen ondersteuning van een vervolgcoach. Het is van belang dat je zicht krijgt op de noden van de leerling en bekijkt welke ondersteuning je als school kan bieden.

Het is aangewezen om na de inschrijving contact op te nemen met de vervolgschoolcoach zodat het doorstroomdossier aan de nieuwe school kan overgemaakt worden. Een afspraak maken voor een uitgebreid gesprek in aanwezigheid van de ouders of voogd kan op een later tijdstip. Het is aan te raden een tolk in te schakelen, zodat de communicatie goed kan verlopen.

Naast de gewone inschrijvingsformaliteiten probeer je ook om een breder zicht te krijgen op de leerling. Dat kan deels al op het inschrijvingsmoment, maar het is aangewezen om een afspraak te maken voor een uitgebreid gesprek op een later tijdstip. Ga na of je dan best een tolk inschakelt.

Ook kinderen zonder wettige verblijfplaats hebben het recht om ingeschreven te worden. Deze basisfiche kan je hiervoor inspireren.

Meer informatie vind je op onze PRO.-pagina Onthaalonderwijs/OKAN.

Kinderen inschrijven die onvoldoende dagen naar de kleuterschool gingen

sla link op in klembord

Kopieer

Er gelden striktere toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs voor kinderen die geen 290 halve dagen daadwerkelijk naar de kleuterschool zijn geweest. Voor die kinderen moet niet alleen de klassenraad van het kleuteronderwijs een advies geven, maar ook de klassenraad van het lager onderwijs neemt een beslissing over de toelating tot het lager onderwijs als het advies van de klassenraad van het kleuteronderwijs ongunstig was. Het is van belang dat je de ouders goed informeert en uitlegt hoe de procedure verloopt.

Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs vind je op de PRO.-pagina Toelatingsvoorwaarden bao.

Leerlingen inschrijven met een IAC-verslag

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen met een IAC- of een OV4-verslag schrijf je in onder ontbindende voorwaarde. Vanaf het moment van de effectieve lesbijwoning start een periode van maximaal 60 kalenderdagen waarin je als school samen met de ouders en het CLB afweegt of de aanpassingen die de leerling nodig heeft, redelijk zijn of niet. Is het besluit dat ze redelijk zijn, wordt de inschrijving definitief. Blijken de aanpassingen niet redelijk, dan wordt de inschrijving ontbonden en wordt de ontbinding gemotiveerd. Het is van belang dat je die procedure goed kent en kan uitleggen aan de ouders wat een inschrijving onder ontbindende voorwaarde betekent en hoe het afwegingsproces verloopt. Er wordt een afspraak gemaakt voor de start van het afwegingsproces.

Contact

Floor Tempelaere
pedagogisch begeleider
      Conny Vermandere
      stafmedewerker
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?