Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Leerplandoelen die de school met de leerlingen realiseert aan de hand van individuele werfbezoeken buiten de lesuren van school.In de leerplannen van de structuuronderdelen 'bouw- en houtwetenschappen (3de graad – D-finaliteit)' en 'bouwtechnieken (3de graad) – D/A finaliteit)' zijn leerplandoelen opgenomen die de school met de leerlingen realiseert via individuele werfbezoeken buiten de lesuren van de school. Tijdens de werfbezoeken observeert de leerling de voortgang van de werken en verricht de leerling zelf geen arbeid. Bij het uitvoeren van de observatieopdracht heeft de leerling op de werf de hoedanigheid van ‘bezoeker’.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.
Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.
Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.
Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.
Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.
Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft tot 30 juni 2025 een centrale regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en hun ouders over basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten. Deze regeling beoogt vanuit de eigenheid van het katholieke onderwijsnet een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling. De beoordeling van individuele klachten gebeurt door een klachtencommissie die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties. Ouders en leerlingen kunnen via onze webtool tot uiterlijk 30 juni 2025 klacht indienen bij de klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Vanaf het schooljaar 2025-2026 wordt deze centrale regeling echter afgeschaft. Ze bleekt niet te voldoen aan het vooropgestelde doel. Enerzijds heeft de klachtencommissie een onduidelijke rol. Zij kan geen beslissingen nemen. Ze probeert te bemiddelen zonder bemiddelingstraject. Ze probeert onafhankelijk/onpartijdig te zijn terwijl de leden ervan ten dienste staan van de schoolbesturen. Ouders verwachten vaak dat de klachtencommissie de plaats inneemt van de directeur en/of schoolbestuur. Dit leidt tot frustratie jegens Katholiek Onderwijs Vlaanderen als organisatie en de klachtencommissie als 'bemiddelingsplatform'.Anderzijds ervaren ook scholen de klachtenprocedure veelal als frustrerend. Ze voelen zich ter verantwoording geroepen. Er is dus voor geen van beide partijen sprake van enige louterend effect, noch vindt er ter zitting enig moment van genoegdoening plaats. Het eindresultaat zijn twee gefrustreerde partijen; ouders én schoolbestuur. Duidelijk is geworden dat klachten dus enkel op school, onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, zelf opgelost kunnen worden, niet tijdens een zitting in Brussel, soms maanden na de feiten. Daarom beschrijft elke school vanaf het schooljaar 2025-2026 in het eigen schoolreglement hoe ze hun interne klachtenregeling organiseert. Ouders en leerlingen kunnen vanaf dan hun klacht daar indienen. Daarom bieden we hieronder verschillende handvaten aan voor het behandelen van klachten. Het is geen strikte set regels, maar eerder een korte praktische gids die je helpt het proces op een zorgvuldige en gestructureerde manier te doorlopen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de klacht serieus wordt genomen én dat er getracht wordt om samen te zoeken naar een oplossing.
Doordat bepaalde houtsoorten verdwijnen en nieuwe mogelijkheden zich aandienen op de markt, is het niet altijd evident om de meest geschikte houtsoort voor raamkaders te bepalen. Deze poster zet je op het goede spoor met:
Je vindt hier informatie over welke klacht je als school mag behandelen.
Wij stelden voor jou een controlelijst voor informatie-uitwisseling op. Deze lijst bestaat uit twee delen:de meer zakelijke aspecten, de buitenkant of structuurde waarden- en cultuurgebonden aspecten, de binnenkant of cultuur
Met deze tool kan je een ratio-analyse maken van een gereorganiseerde vzw
In deze presentatie van prof. dr. Griet Galle uit 2021 vind je een zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk overzicht van verschillende bronnen die je kunnen inspireren voor je lessen filosofie.
Hier vind je een lijst met films en series die filosofische thema's behandelen en zo inspiratie kunnen bieden voor de lessen filosofie.
Meer over het huishoudelijk reglement, de afvaardiging, de logistieke ondersteuning en de financiële middelen.
Oprichting, samenstelling, verkiezingen en mandaten.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.
Scholen hebben een rijke traditie om samen met geëngageerde mensen hun beleid vorm te geven. Ze zorgen er bewust voor dat de diverse onderdelen van de eigen schoolstructuur (bv. kleuter- en lagere school in de basisschool, verschillende graden, onderwijsvormen, studierichtingen in de secundaire school of opleidingsvorm) representatief vertegenwoordigd zijn. De verschillende betrokkenen investeren hier veel tijd en energie in. Katholiek Onderwijs Vlaanderen is voorstander van het huidige participatiedecreet. Het houdt het evenwicht tussen flexibiliteit en decretale regels. Elke school en elke geleding organiseert zich het best volgens de eigen cultuur. Dit leidt tot een hogere transparantie en minder planlast voor alle betrokkenen. De regeling over de participatie op school van leerlingen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:het decreet van 2 april 2004 "Participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad";de ministriële omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2044 "Lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs".
De leerlingenraad kan advies geven op vraag van de schoolraad en op eigen initiatief. Het heeft ook recht op informatie van het schoolbestuur en tegelijk informatieplicht.