Baso-proces primeert op baso-fiche

Een baso-fiche is geen doel op zich maar een middel om met verscheidene scholen samen een goede overgangsbegeleiding te realiseren. Daarbij is er bijzondere aandacht voor het optimaliseren van de ontwikkeling van elke leerling.

Als scholen regionaal in grote lijnen overeenkomen over een gemeenschappelijke benadering, kan het werken met een baso-fiche een katalysator zijn voor verdere verdieping en concretisering van de regionale samenwerking. We lichten hieronder de baso-fiche als mogelijk registratie-instrument toe. Afhankelijk van de regionale werking kan dit uiteraard ook een ander instrument zijn.

Win-winsituatie

sla link op in klembord

Kopieer

Het werken met een baso-fiche moet resulteren in een win-winrelatie voor basisonderwijs en secundair onderwijs.

  • De secundaire school vraagt niet alleen informatie op, maar engageert zich ook om:
    • de informatie vanuit het bao te gebruiken
    • de collega’s van het bao verder op de hoogte te houden
    • het basisonderwijs eventueel via consultatie te betrekken bij de verdere begeleiding van de leerling.
  • De basisschool kan, in het kader van interne kwaliteitsbewaking, geanonimiseerde informatie vragen over behaalde attesten en studiekeuzes van haar leerlingen na elk leerjaar of elke fase (buso). De gegevens mogen niet herleidbaar zijn tot individuele leerlingen.

Directies en leraren wijzen soms op het risico van toenemende administratieve last in het basisonderwijs door het werken met een baso-fiche. Daarom wordt de baso-fiche zoveel mogelijk geïntegreerd in de overgangsbegeleiding en in het leerlingendossier.

Het samen invullen van een baso-fiche door ouders, leerling en school is een afrondend moment voor het basisonderwijs en bereidt tegelijk het intakegesprek in de secundaire school voor.

Het proces geeft het team van de basisschool de voldoening dat de ervaringen, inspanningen en informatie niet verloren gaan en door de secundaire school gebruikt kunnen worden in de verdere opvolging van de leerling.

Inhoud van de baso-fiche

sla link op in klembord

Kopieer

De baso-fiche heeft als doel continuïteit in zorg en verschilt daardoor van een rapport. De zorg voor de leerling staat centraal.

Wat staat erin?

sla link op in klembord

Kopieer

De baso-fiche bevat informatie die helpt bij het ondersteunen van de leerling in het secundair onderwijs, zoals:

  • Wat zijn de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling?
  • Welke redelijke aanpassingen (zoals remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen) en (externe) zorg werden verstrekt in de basisschool?
  • Welke van deze aanpassingen verdienen opvolging in het secundair onderwijs?
  • Wat zijn de bijzondere aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan?
  • Summatieve evaluatiecijfers worden niet opgenomen in de baso-fiche.

Breed beeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het schetsen van een breed beeld van de leerling helpt bij het optimaliseren van de ontwikkeling. De kwaliteiten, vaardigheden, mogelijkheden en interesses van de leerling worden benoemd. Ze vormen in de communicatie met ouders en met de leerling een tegengewicht voor soms moeilijker bespreekbare werkpunten. Ze tonen aan dat leraren een leerling altijd waarderen en ze bieden voor leerling en ouders een perspectief.

Risico's bij doorgeven van gegevens

sla link op in klembord

Kopieer

Het doorgeven van leerlingengegevens kan leiden tot beeldvorming. Zowel de auteur als de lezer kunnen gegevens foutief interpreteren, soms onbewust en ongewild. Ook kan het mechanisme van een self-fulfilling prophecy in werking treden. Daarom is het belangrijk om enkel relevante informatie op te nemen en goed te waken over de verwoording van de gegevens.

Wat vermijden?

sla link op in klembord

Kopieer

Baso-fiches of andere documenten nemen geen gegevens op over de oriëntering en latere studiekeuze van de leerling. Dit uit respect voor het oriënterende karakter van de eerste graad secundair onderwijs. Binnen deze graad moeten leerlingen nog alle kansen krijgen om hun talenten, capaciteiten en interesses verder te ontdekken en ontwikkelen om daarna een gemotiveerde keuze te maken voor de tweede graad. Adviezen over studiekeuzes die pas na de eerste graad kunnen gebeuren, zijn aan het einde van de basisschool niet relevant.

Rol van de leerling: mijn baso-fiche

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de baso-fiche staat de leerling centraal. De leerling is mede-eigenaar van zijn baso-fiche. In de meeste regio’s wordt in het zesde leerjaar of in het laatste jaar van het buitengewoon basisonderwijs (bubao) rond ‘leren kiezen’ gewerkt met het werkboekje van het CLB Op stap naar het secundair onderwijs. Dit geeft de leerling een actieve rol in de opbouw en inhoud van de fiche. De actieve betrokkenheid van de leerling kan worden versterkt door bijvoorbeeld een portfolio op te bouwen tijdens zijn schoolloopbaan. In dit portfolio wordt gefocust op zijn ontwikkeling.

De leerling actief betrekken bij het opstellen van de baso-fiche zorgt voor:

  • het opnemen van mogelijkheden, vaardigheden en belangstellingspunten
  • een betere keuzevaardigheid
  • het versterken van het zelfconcept
  • inzicht in interesses, zelfbeeld, motivatie, studievaardigheden en onderwijsloopbaancompetenties
  • bewustwording van de consequenties van keuzes.

Zo wordt de baso-fiche voor de leerling ook "mijn baso-fiche".

Centrale rol van de ouders

sla link op in klembord

Kopieer

De communicatie met en betrokkenheid van ouders bij het baso-proces is essentieel. Dit proces start niet pas aan het einde van het lager onderwijs. Ouders moeten tijdig betrokken worden bij het keuzeproces, zodat ze:

  • scholen kunnen bezoeken
  • de interesses van hun kind kunnen ontdekken
  • kunnen reflecteren over wat hun kind graag doet.

Het doornemen en invullen van een baso-fiche is een wederzijds engagement tussen ouders, leerlingen en school. De leerling staat centraal, met zijn ontplooiingskansen en grenzen. Samen de baso-fiche invullen is voor leerlingen en ouders een erkenning van hun zorg voor hun kind. Op deze wijze wordt de baso-fiche een instrument dat door de ouders gewaardeerd wordt en dat bij inschrijvingen spontaan afgegeven wordt.

Samenwerking met CLB

sla link op in klembord

Kopieer

In de begeleiding van kinderen is het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) een partner. Het is logisch om het CLB systematisch bij het baso-proces te betrekken. Scholen kunnen met het CLB afspraken maken over de uitwisseling van leerlingengegevens.

CLB-medewerkers hebben beroepsgeheim. Niet alle informatie uit het CLB-dossier kan gedeeld worden met de school. Welke gegevens gedeeld kunnen worden, wordt in overleg met ouders en leerling afgesproken.

De expertise van het CLB over specifieke onderwijsbehoeften kan door scholen worden benut. Het CLB kan ook beginnende leraren ondersteunen met duiding en tips over de aanpak van een leerling.

CLB-medewerkers zijn vaste partners in het multidisciplinair overleg (MDO, in bao), de cel leerlingbegeleiding (in so) en de klassenraad (in buo). De school en het CLB overleggen over welke informatie via oudercontacten gedeeld wordt.

Geïntegreerd werken met een baso-fiche

sla link op in klembord

Kopieer

Om het werken met een baso-fiche in zowel het basisonderwijs als secundair onderwijs vlot te laten verlopen en bijkomende administratieve last te vermijden, is het belangrijk dat de baso-fiche wordt geïntegreerd in de overgangsbegeleiding.

Het gemotiveerd verslag of het verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs (buo) kan aanvullende informatie bevatten. Deze gegevens kunnen een plaats krijgen in of naast de baso-fiche.

Leidraad voor reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Conform bovenstaande visie op een lokaal groeiende samenwerking rond continuering van zorg van basis- naar secundair onderwijs, maken we geen model van baso-fiche.

Geregeld reflecteren, eerst per school en daarna met de samenwerkende scholen, samen evalueren en bijsturen, bijvoorbeeld in de context van schoolbegeleiding onder leiding van een pedagogisch begeleider, zijn essentieel in een baso-proces.

Samenvattend bieden we onderstaande vragenlijst aan ter inspiratie:

Vragenlijst


Betrokken scholen
  • Hoe is het samenwerkingsverband tot stand gekomen?
  • Welke scholen uit de regio participeren niet en waarom? (eigen net, andere netten)?

Lay-out en opbouw van de baso-fiche
  • Hoe blijkt uit de opbouw en lay-out van de fiche de continuïteit van zorg?
  • Welke gegevens zet men vooraan en waarom?
  • Zijn positieve gegevens het vertrekpunt?
  • Is er gezorgd voor een verduidelijkende toelichting (voor de ouder, de leraar bao en de leraar so)?

Inhoud van de baso-fiche
  • Zijn alle opgenomen gegevens noodzakelijk voor de centrale doelstelling ‘continuïteit van zorg’?
  • Werd overlapping met het rapport vermeden?
  • Draag je er zorg voor dat de opgenomen gegevens niet te snel voor het 'labelen' van leerlingen zorgt?
  • Kan de ontvangende school vlot de onderwijsbehoeften van de leerling terugvinden? Is het ook duidelijk welke passende maatregelen de basisschool toepaste en met welk effect?
  • Welke ondersteunende maatregelen zijn er genomen op het gebied van taal? 

  • Vloeien alle opgenomen gegevens logisch voort uit de bestaande studiekeuzebegeleiding of zijn er gegevens die zorgen voor bijkomende administratieve last?
    Is er een luik ’oriëntering’ opgenomen? Waarom wel, waarom niet? Wat is het reële aandeel van dat luik ‘oriëntering’ in de baso-fiche?
    Wordt bij het luik ‘oriëntering’ recht gedaan aan het oriënterend karakter van de 1e graad so en het observatiejaar van opleidingsvorm 3?Wordt - indien van toepassing - iets gezegd over de samenwerking met het internaat? Welke extra zorgen en begeleiding kreeg de leerling in het internaat? Eventuele specifieke zorgen, afspraken en redelijke aanpassingen in het internaat kunnen benoemd worden. 

Rol van de ouders
  • Hoe wordt de betrokkenheid en centrale rol van de ouders zichtbaar?
    • In de inhoud van de fiche (kans om eigen gegevens in te brengen over leerling of gezinssituatie, kans tot inbreng van eigen keuzeplan)?
    • In de procedure (ruimte voor gesprek met de ouders)?
    • Afgeven van baso-fiche aan de secundaire school.

Rol van de leerling
  • Hoe wordt de leerling betrokken bij het baso-proces en bij het invullen van de baso-fiche? Welk aandeel heeft de leerling in het invullen van de baso-fiche?
    • Rechtstreeks (via een bijkomend luik, alleen in het studiekeuzeplan, via een centraal luik)
    • In dialoog (samen met de ouders, leraar, CLB …)
    • Op de achtergrond (via het klasgebeuren en/of het CLB).

Contact

Jan Coppieters
pedagogisch begeleider
      Lien De Feyter
      stafmedewerker
          Ilse Spittaels
          stafmedewerker
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio
              Kan ik je helpen?