Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Wil je jouw lessen impactvoller, relevanter en meer motiverend maken? Bij Vlajo geloven ze dat élke jongere – ongeacht studierichting of finaliteit – baat heeft bij ondernemend leren.
Op de leerplanpagina’s aardrijkskunde 1ste graad A-stroom, 2de graad D/A-finaliteiten en 3de graad en D-finaliteit werden bij ‘inspirerend materiaal’ volgende documenten toegevoegd:een samenvatting van de leidraad ‘Differentiatie: samen naar de meet’de toepassing van (de aanbevelingen in) de leidraad op de leerplannen aardrijkskunde 1ste graad A-stroom, 2de graad D/A-finaliteiten en 3de graad en D-finaliteit.
Het leerplan informaticawetenschappen III-Inf-d in de domeinoverschrijdende richtingen is in alle betrokken scholen aan bod gekomen. Tijd om eens samen te komen en ervaringen uit te wisselen. In een lerend en delend netwerk kan je met je collega’s aanpak, ondervindigen, evaluatie, lesmateriaal … delen met elkaar en leren van elkaar.
In een vorig nieuwsbericht Meester-, vak- en dienstpersoneel (MVD) personeel onderwijsinternaten: herverdeling ex-DAC-middelen brachten we de stappen in herinnering in aanloop naar de herverdeling van de ex-DAC-middelen (DAC staat voor derde arbeidscircuit) vanaf 1 september 2025.
De expertise en inspiratie van onze medewerkers en team zijn onze stuwende kracht. Bouw jij onze organisatie mee uit? Solliciteer dan zeker voor de functie van halftijds pedagogisch begeleider Artistieke Vorming specialisatie Beeld!Al onze vacatures kun je raadplegen door te surfen naar www.katholiekonderwijs.vlaanderen/vacatures.
De expertise en inspiratie van onze medewerkers en team zijn onze stuwende kracht. Bouw jij onze organisatie mee uit? Solliciteer dan zeker voor de functie van halftijds pedagogisch begeleider Klassieke Talen/Grieks voor werkingsgebied Oost- en West-Vlaanderen!Al onze vacatures kun je raadplegen door te surfen naar www.katholiekonderwijs.vlaanderen/vacatures.
De expertise en inspiratie van onze medewerkers en team zijn onze stuwende kracht. Bouw jij onze organisatie mee uit? Solliciteer dan zeker voor de functie van halftijds pedagogisch projectmedewerker ‘klimaatrobuust stadsgroen’!Al onze vacatures kun je raadplegen door te surfen naar www.katholiekonderwijs.vlaanderen/vacatures.
De expertise en inspiratie van onze medewerkers en team zijn onze stuwende kracht. Bouw jij onze organisatie mee uit? Solliciteer dan zeker voor de functie van pedagogisch begeleider Wiskunde voor werkingsgebied Antwerpen!Al onze vacatures kun je raadplegen door te surfen naar www.katholiekonderwijs.vlaanderen/vacatures.
Vanuit de christelijke inspiratie van ons vormingsproject zien we drie belangrijke aandachtspunten voor een evenwichtig, kwaliteitsvol curriculum dat alle leerlingen groeikansen biedt.
Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
We kiezen er niet zomaar voor om een nieuw leerplan te ontwikkelen. Drie belangrijke redenen voor deze beslissing vind je hier.
We baseren ons voor het nieuwe leerplan op de principes van een kennisrijk curriculum. Voor we uitleggen wat zo'n curriculum is, geven we je hier drie principes of uitgangspunten. Ze hangen met elkaar samen en bepalen mee hoe je een kennisrijk curriculum opbouwt.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen besliste in december 2024 om een nieuw leerplan te ontwikkelen voor basisonderwijs, inclusief leerlingen met een IAC, op basis van de principes van een kennisrijk curriculum.Op deze pagina geven we je meer informatie over:het waarom van deze beslissinghet wat van een kennisrijk curriculumhet hoe van de manier waarop we het nieuwe leerplan vormgeven Deze informatie zal geregeld worden geüpdatet, zodat je steeds op de hoogte bent van de meest recente stand van zaken. Vragen? Neem contact op met leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Het nieuwe leerplan is nog volop in ontwikkeling. Wat voldoende gerijpt is om te delen, posten we hier.
Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Antwoorden op de meest gestelde vragen verzamelen we hier.
Een andere thuis: we kijken uit naar Jezus die anders aanwezig is, naar de Heilige Geest.
Hoopvol thuis: we zijn verwachtingsvol, we kijken uit naar de toekomst.
(t)huis op stelten: we zien een frisse wind waaien doorheen het huis, er groeit openheid.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
Anders thuis. Gedurende het schooljaar ontdekken we maand na maand een ander aspect van thuiskomen, aan de hand van Bijbelse figuren, actuele thema’s en visuele concepten die aansluiten bij het jaarthema.
Als leraar ben je de spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs. Met passie bouw je mee aan een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien. Dit vademecum ondersteunt jou en je collega’s, in zowel basis- als secundair onderwijs, om samen sterk onderwijs te realiseren. Het is geen extra taak, maar een gids die je inspireert om samen na te denken over visie, beleid en praktijk. Dit vademecum helpt je als team groeien in de keuze voor gelijke onderwijskansen en zorg. Deze keuze is essentieel voor een katholieke dialoogschool. Ga samen aan de slag en bouw aan duurzaam kwaliteitsvol onderwijs.