Identiteitsontwikkeling

De kracht van verbinden

sla link op in klembord

Kopieer

Het jaarthema is een leidraad in de identiteitswerking. De kracht van verbinden is de jaarslogan in het schooljaar 2021-2022, met elke schoolmaand een nieuw Leeftochtnummer om de kracht van verbinden ter tale te brengen, in woord en beeld. Zeer veel scholen gaan ermee aan de slag. De begeleiding ondersteunt dat actief met werkmateriaal op de website. De materialenkit groeit in de loop van het schooljaar tot een omvangrijke grabbelton.

Voor Leeftocht op maat van kinderen werken we verder samen met Uitgeverij Averbode. Voor de sterke tijden van advent en veertigdagentijd is er nog een extra aanbod met onder andere affiche en bezinningskaarten in samenwerking met Uitgeverij Muurkranten.

Inspiratiezondag

sla link op in klembord

Kopieer

Stevige ondersteuning van de identiteitswerking op school is te vinden in het luik Identiteitsontwikkeling van de website. Het inspirerend materiaal verspreiden we via de wekelijkse nieuwsbrief. Dankzij Facebook en Instagram vergroten we het bereik in het werkveld aanzienlijk. Zondag is uitgeroepen tot inspiratiedag. Iedere zondag krijgen onderwijsmensen via de sociale media een inspirerend spoor aangereikt. Die inspiratie vindt haar weg naar een groeiend aantal volgers. Tip: maak het bekend in je onderwijsteam!

Opleiding tot bezinningsbegeleider

sla link op in klembord

Kopieer

Een nieuwe lichting bezinningsbegeleiders zwaait in mei 2022 af met een slotdag in de priorij Onze-Lieve-Vrouw van Bethanië in Loppem. Directeur-generaal Lieven Boeve reikt de opleidingscertificaten uit en ze staan nu klaar om bezinningsdagen met leerlingen in het secundair onderwijs te begeleiden. Een nieuw opleidingstraject met dertien cursisten start ook in januari 2022. Die opleiding bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktijkgedeelte, compleet met een doe-stage. Zij vervoegen in het voorjaar van 2023 het korps van gecertificeerde bezinningsbegeleiders. Meer info op klasbezinning.be of op onze PRO.-website.

Vieren op school: oriënterende vragen ter reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Als een uitvloeisel van secularisering, individualisering en pluralisering van geloof en spiritualiteit is het een zoeken geworden van 'waarom, hoe, wanneer en waar' op vandaag pastoraal-te-vieren in een katholieke dialoogschool. De identiteitsbegeleiding ontwikkelt en lanceert een leidraad om in een katholieke dialoogschool gesprek op gang te brengen over pastoraal vieren op school. Reflectievragen zetten pastoraal inspirerende teams die willen vieren, op weg. Pastoraal inspirerende teams staan voor de uitdaging om inhouden en vormen te vinden die leerlingen en collega's aanspreken, waarin ze zich betrokken voelen, en die de band leggen met Bijbelse inspiratie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio