Sinds 1 september 2021 gelden er nieuwe toelatingsvoorwaarden voor het lager onderwijs. De klassenraden kleuteronderwijs en lager onderwijs krijgen een formeler karakter. Ter ondersteuning van scholen ontwikkelen we een PRO.-themapagina overgang kleuter – lager waar we de nieuwe regelgeving gebald en visueel toelichten.
We koppelen de regelgeving aan onze visie op harmonieuze ontwikkeling binnen Zin in leren! Zin in leven!. Daarnaast werken we met veelgestelde vragen op basis van de concrete bezorgdheden die directies ons signaleerden. Ten slotte bieden we modellen aan die de klassenraden vrij kunnen gebruiken.
Op de inforonde voor het basisonderwijs brachten we directies over deze nieuwe regelgeving op de hoogte en kaderden we de nieuwe regelgeving in het belang van een brede beeldvorming over de leerling.
Nieuwe structuur en lay-out voor model van schoolreglement gewoon basisonderwijs
Via een ad hoc-werkgroep ontwikkelen stafmedewerkers van Dienst Lerenden en een vertegenwoordiging vanuit de directiecommissie basisonderwijs een nieuw model van schoolreglement.
Het model van schoolreglement gewoon basisonderwijs bestond uit twee delen: een model van schoolreglement en een infobrochure onderwijsregelgeving. Vaak zat er overlap tussen de twee documenten. Daarom beslisten we om beide documenten te integreren. Daarnaast bekijken we kritisch welke informatie we minimaal in het schoolreglement moeten opnemen en schrapten we overbodige informatie. Op die manier hopen we het model van schoolreglement ook toegankelijker te maken. Kinderrechten kregen ten slotte een uitdrukkelijke plaats in het model van schoolreglement.
We ontwikkelen drie aparte modellen op maat:
We geven het model een nieuwe structuur. Het bestaat nu uit vier grote delen:
Ook bieden we verschillende bijlagen aan die scholen kunnen ondersteunen om over het schoolreglement te communiceren met ouders:
Het schoolreglement en de bijlagen vind je terug op schoolreglement.
Wijzigingen aan het gelijkeonderwijskansenbeleid als gevolg van nieuwe regelgeving
Vanaf 1 september 2021 wijzigt de regelgeving voor geïntegreerde ondersteuningsaanbod gelijke onderwijskansen.
Om scholen te informeren over deze gewijzigde regelgeving én om hun kwaliteitsbeleid te versterken, organiseerde de pedagogische begeleiding in de loop van juni 2021 informatiesessies voor elke niveau apart van het gewoon en buitengewoon onderwijs. We hielden rekening met de handelingsruimte en de rol van de doelgroep en voorzagen informatie voor zowel directies als middenkader, zoals zorg- en leerlingbegeleiders en GOK-coördinatoren. We bereikten maar liefst 615 personeelsleden.
Realiseren van de inclusieve school in verbindende samenwerking met alle partners
Het voorbije jaar focusten de pedagogisch begeleiders competentieontwikkeling (PBC) verder op de realisatie van inclusief onderwijs in verbindende samenwerking. Daarbij zetten we verder in op:
De werking van de ploeg pedaogisch begeleiders competentieontwikkeling evolueert meer en meer naar een Vlaanderenbrede werking waarin leren met en van elkaar centraal staat en we specifieke deskundigheid Vlaanderenbreed kunnen inzetten Zo hebben we:
PBC zijn als inclusieambassadeurs, met de nodige inclusiedeskundigheid, blijvend ingezet op het coachen, ondersteunen en professionaliseren van de onderwijspraktijk en dit vanuit een onvoorwaardelijk geloof in inclusie. Naar de toekomst willen we de inclusieve visie verder verankeren in Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
We ondersteunen schoolteams uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs om hun onderwijsleerpraktijk met betrekking tot het geven van effectieve feedback te versterken. De teams maakten kennis met een aantal belangrijke aspecten van feedback. Zo leerden ze te vertrekken vanuit heldere doelen en succescriteria.
Ze oefenden in het geven van ontwikkelingsgerichte feedback door een antwoord te formuleren op de drie feedbackvragen, waarbij die feedback zowel gericht kan zijn op het product, het proces als de zelfregulatie. De schoolteams stonden daarbij stil bij het belang van een feedbackcultuur die oog heeft voor een klimaat van veiligheid en vertrouwen en waarbij de lerende motivatie ervaart. Om de feedback integraal deel te laten uitmaken van het onderwijsleerproces, bestond de ondersteuning naast een professionalisering voor het team uit gerichte, procesmatige begeleiding.
In het kader van de begeleiding van individueel aangepaste curricula (IAC’s) hebben we momenteel zes interviews afgenomen bij scholen die een IAC opstarten. Het doel is om te onderzoeken wat er nodig is om samen kwaliteitsvolle IAC-trajecten te blijven realiseren. Daarnaast zijn we benieuwd of de begeleiding in het kader van een IAC-traject een effect heeft op het zorgbeleid van de school en welke bijdrage de pedagogische begeleiding daarin had. Meer info volgt later wanneer de interviews geanalyseerd zijn. We geven jullie als smaakmaker alvast de volgende twee quotes uit de interviews mee:
Voor mij is inclusie samenwerken. Samenwerken en kansen geven. En ook een beetje vallen en opstaan. - Zorgteam en pedagogische begeleiding
Ik denk dat dat ook terecht is dat de mensen die ons begeleid hebben, dat dat allemaal heel enthousiaste mensen waren. Heel warme mensen, klaar om te helpen, om te ondersteunen, niet doordravend maar gewoon concreet op de werkvloer, ik denk dat onze leerkrachten er heel veel aan gehad hebben, aangename mensen. - Directeur gewone school
Pedagogisch begeleiders die deelnemen aan het Vlaanderenbrede overleg zorg en kansen, belden scholen op om een enquête af te nemen met als focus de dienstverlening van Katholiek Onderwijs Vlaanderen tijdens de coronacrisis. Hieronder vind je het resultaat van deze bevraging
Hoewel de uiterst kleine steekproef ervoor zorgt dat we zeer voorzichtig moeten zijn met het trekken van conclusies uit de bevraging, doen we toch enkele interessante vaststellingen.
Elke bevraagde school deed minstens voor één van de thema's die onder zorg en kansen ressorteren een beroep op Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dat wijst erop dat we voorzichtig mogen veronderstellen dat ons aanbod relevant is. Tijdens de coronacrisis vonden de scholen het vaakst de weg naar het digitale aanbod rond 'Schoolorganisatie' en 'Afstandsleren en heropstart', gevolgd door 'Evalueren en delibereren' en 'Digisprong/laptopactie'.
De informatie bereikt onze scholen het vaakst via een pedagogisch begeleider, gevolgd door de nieuwsbrief en de website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Het lijkt erop dat het persoonlijke contact met een pedagogisch begeleider nog altijd primeert. Dat wordt bevestigd door antwoorden op meerdere vragen van de enquête. Een aantal scholen vindt de telefonische bereikbaarheid van de collega's met standplaats in Brussel onvoldoende.
De meningen over de website zijn verdeeld. Als er kritiek klinkt, gaat dat vooral over het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. De vernieuwde nieuwsbrief krijgt inhoudelijk veel lof, maar kan overzichtelijker.
Onze scholen doen niet alleen een beroep op Katholiek Onderwijs Vlaanderen, maar ook op een waaier van andere organisaties.
De coronapandemie stelt zorgen en kwetsbaarheden scherp. Om scholen hierin zo goed mogelijk bij te staan, stellen we een team van 'begeleiders leerondersteuning' samen. Dit team focust expliciet op het versterken van leraren om leervertraging om te buigen naar leerwinst en groeiend welbevinden.
Uit een bevraging bij leraren krijgen we zicht op de noden. Met thema's als Bijsprong, digitale didactiek, moeilijk begrijpbaar gedrag, motivatie, leerlingen in quarantaine, Nederlands, wiskunde, krachtige speel- en leerplekken, domeinspecifieke vakken STEM, Maatschappij en welzijn en Economie en organisatie bereiken we meteen 1000 leraren. In de verdere schoolnabije werking willen we nog meer aan de slag vanuit de concreet ervaren noden en vragen in onze onderwijsinstellingen.