Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
De afgelopen weken ontvingen we meerdere vragen van basisscholen omtrent het aanvragen van extra (halve) pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2025-2026. Het was tot voor de paasvakantie niet mogelijk om deze aanvraag te vervolledigen via Mijn Onderwijs. De afgelopen weken hebben we bij het departement en het kabinet aangedrongen op duidelijkheid aangezien de deadline van 1 mei al snel naderde. Op 18 april 2025 werd een verduidelijking toegevoegd aan de omzendbrief “Organisatie van het schooljaar in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs”:
Ben je beleidsondersteuner, zorgcoördinator, vakcoördinator, leraar of onderwijsondersteuner met minstens vijf jaar ervaring? Zoek je verdieping of ambieer je een nieuwe job? In de banaba schoolontwikkeling aan Odisee leer je verbeterprocessen participatief opzetten en het beleid en kwaliteitszorg versterken. Schrijf je nu in voor een infodag of voor een online infosessie.
In het leerplan staat dat leerlingen zelf oplossingen moeten ontwerpen voor concrete problemen waarna deze oplossing worden omgezet in een werkend programma. De huidige AI-toepassingen maken in een oogwenk een programma voor deze concrete problemen. Moeten leerlingen dan nog zelf leren programmeren? Op je leerplanpagina vind je een aantal inzichten en handvaten i.v.m. deze problematiek.
Wil je graag een schoolpakket ervaren? Wil je zien wat het aanbod van Bulskampveld echt inhoudt? Kom dan naar de leerkrachtendag op zondag 18 mei 2025! Van 9.30 tot 12 uur kan je in het bezoekerscentrum terecht om een pakket basis- of secundair onderwijs uit te testen. Leerkrachten secundair onderwijs kunnen het pakket Roots Binnenstebuiten meevolgen. Plaatsen zijn beperkt!
Op de leerplanpagina vind je bij basisinformatie een aantal overwegingen bij de organisatie van het 7de leerjaar commercieel assistent, geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes. Daarnaast schetsen we mogelijke organisatiemodellen voor de reguliere leerweg.
Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het complementair leerplan Ondernemerschap bestemd voor de studierichtingen in het 7de leerjaar.
We zijn te gast bij Thomas More – Campus GeelVoorstelling van de opleidingen én workshops van Thomas More Campus Geel die relevant zijn voor de studierichtingen Biotechnologische en chemische technieken en Biotechnologische en chemische (STEM-)wetenschappen.Rondleiding op de campus met bezoek aan enkele relevante labo’s.Uitwisseling in gespreksgroepen.BCT: informatie en uitwisseling tussen leraren rond mogelijkheden rond werkplekleren, stage (inhoud/aanbod – organisatie – evaluatie ...)BC(S)W: uitwisseling tussen leraren rond leerinhouden, practica, excursies …
In het leerplan staat dat leerlingen een applicatie moeten kunnen aanpassen of ontwerpen. Daarvoor moeten de leerlingen eerst kunnen programmeren. De huidige AI-toepassingen maken in een oogwenk een programma voor die concrete problemen. Moeten leerlingen dan nog zelf leren programmeren? Op je leerplanpagina vind je een aantal inzichten en handvaten i.v.m. deze problematiek.
Het leerplan is in alle betrokken scholen aan bod gekomen. Sommigen gaven het in het 5e jaar, sommigen in het 6e en sommigen in beide jaren van de 3e graad. Tijd om eens samen te komen en ervaringen uit te wisselen. In een lerend en delen netwerk kan je met je collega’s aanpak, ondervindigen, evaluatie, lesmateriaal … delen en leren van elkaar.
Ben je op zoek naar materiaal om aspecten van vervoersreglementering te laten onderzoeken en toepassen? Op de leerplanpagina Internationale handel en logistiek vind je een lessuggestie met didactische tips en opdrachten om met de leerlingen aan de slag te gaan. De focus ligt op het organisatorisch kader van wegvervoer.
Aanvullend op onze maandelijkse, algemene inforondes organiseren we in mei en juni live inforondes voor het basisonderwijs in elke regio. Naast de boeiende inhoud geven de inforondes je de kans om te netwerken en collega's te ontmoeten.
Aanvullend op onze maandelijkse, algemene inforondes organiseren we in mei en juni live inforondes voor het secundair onderwijs in elke regio. Naast de boeiende inhoud geven de inforondes je de kans om te netwerken en collega's te ontmoeten.
Na een jaar lang onderweg te zijn geweest als pelgrims, is het tijd om stil te staan bij thuiskomen. Niet zomaar thuiskomen, maar Anders Thuis. Dat is het jaarthema van Leeftocht voor 2025-2026. Het sluit inhoudelijk aan op het vorige jaar waarin we ‘Als pelgrims onderweg’ waren, en zet de tocht verder vanuit een nieuw perspectief.
Schrijf je nu in voor de nieuwe lesgeverscursus rond agro-ecologie voor leerkrachten van het land- en tuinbouwonderwijs.In samenwerking met de werkgroep Bio in onderwijs en Landwijzer VZW.
Op maandag 6 oktober 2025 organiseert ILVO een bezoekdag voor Vlaamse secundaire land- en tuinbouwscholen (3e graad) in Merelbeke-Melle. Op deze dag kunnen leerlingen en leerkrachten kennismaken met lopend en recent onderzoek in verschillende domeinen waarin ILVO actief is. Enkele actuele maatschappelijke thema’s worden gelinkt aan zowel dier- als plantgerelateerde onderwerpen.
Op 1 september 2025 start de modernisering van de 7de leerjaren. Voor sommige van die 7de leerjaren gericht op instroom arbeidsmarkt gelden naast de algemene toelatingsvoorwaarden ook specifieke toelatingsvoorwaarden.
Bij het maken van queries met SQL kan je soms vrij lange instructies krijgen die minder leesbaar zijn, zeker als je een relatie opneemt in je SQL-instructie. Een oplossing hiervoor is te werken met subqueries. Je splitst je probleem op in twee delen die je apart afhandelt. Meer info over het gebruik van subqueries en hoe ze toe te passen vind je bij Inspirerend materiaal op de PRO-site.
Naar aanleiding van de invoering van de ICT-diamant die de VOET- ICT voor het BaO en het SO bevatte, werd de ICT-DIA1 ontwikkeld, een diagnostische toets die de ICT-competenties van de leerlingen die instroomden in de eerste graad van het SO in kaart bracht. Naderhand werd ook de ICT-DIA2 gemaakt om de evolutie in die competenties gedurende de eerste graad op te volgen.
Ben je op zoek naar inspirerend materiaal om te werken aan de onderzoekscompetentie in deze studierichting? Op de leerplanpagina van het leerplan Bedrijfswetenschappen vind je een uitgewerkt voorbeeld rond duurzame logistieke ketens. In dit voorbeeld wordt een gevalstudie als onderzoeksmethode gesuggereerd. Gevalstudies worden vaak gebruikt in business-gerelateerd onderzoek.
Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.
Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.
Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.
Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.
Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft tot 30 juni 2025 een centrale regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en hun ouders over basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten. Deze regeling beoogt vanuit de eigenheid van het katholieke onderwijsnet een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling. De beoordeling van individuele klachten gebeurt door een klachtencommissie die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties. Ouders en leerlingen kunnen via onze webtool tot uiterlijk 30 juni 2025 klacht indienen bij de klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Vanaf het schooljaar 2025-2026 wordt deze centrale regeling echter afgeschaft. Ze bleekt niet te voldoen aan het vooropgestelde doel. Enerzijds heeft de klachtencommissie een onduidelijke rol. Zij kan geen beslissingen nemen. Ze probeert te bemiddelen zonder bemiddelingstraject. Ze probeert onafhankelijk/onpartijdig te zijn terwijl de leden ervan ten dienste staan van de schoolbesturen. Ouders verwachten vaak dat de klachtencommissie de plaats inneemt van de directeur en/of schoolbestuur. Dit leidt tot frustratie jegens Katholiek Onderwijs Vlaanderen als organisatie en de klachtencommissie als 'bemiddelingsplatform'.Anderzijds ervaren ook scholen de klachtenprocedure veelal als frustrerend. Ze voelen zich ter verantwoording geroepen. Er is dus voor geen van beide partijen sprake van enige louterend effect, noch vindt er ter zitting enig moment van genoegdoening plaats. Het eindresultaat zijn twee gefrustreerde partijen; ouders én schoolbestuur. Duidelijk is geworden dat klachten dus enkel op school, onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, zelf opgelost kunnen worden, niet tijdens een zitting in Brussel, soms maanden na de feiten. Daarom beschrijft elke school vanaf het schooljaar 2025-2026 in het eigen schoolreglement hoe ze hun interne klachtenregeling organiseert. Ouders en leerlingen kunnen vanaf dan hun klacht daar indienen. Daarom bieden we hieronder verschillende handvaten aan voor het behandelen van klachten. Het is geen strikte set regels, maar eerder een korte praktische gids die je helpt het proces op een zorgvuldige en gestructureerde manier te doorlopen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de klacht serieus wordt genomen én dat er getracht wordt om samen te zoeken naar een oplossing.
Doordat bepaalde houtsoorten verdwijnen en nieuwe mogelijkheden zich aandienen op de markt, is het niet altijd evident om de meest geschikte houtsoort voor raamkaders te bepalen. Deze poster zet je op het goede spoor met:
Je vindt hier informatie over welke klacht je als school mag behandelen.
Wij stelden voor jou een controlelijst voor informatie-uitwisseling op. Deze lijst bestaat uit twee delen:de meer zakelijke aspecten, de buitenkant of structuurde waarden- en cultuurgebonden aspecten, de binnenkant of cultuur