Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Op 1 juni, Internationale Dag van de Ouder, roept onze ouderkoepel de Vlaamse Confederatie van ouders en ouderverenigingen (VCOV) scholen op om alle ouders in de bloemetjes te zetten. Want samen met het schoolteam geven ouders elke dag het beste van zichzelf om hun kind te laten groeien. Verstuur een bedankkaartje of plan die week een leuke actie uit de inspiratiebundel.
Planning en organisatie staan deze weken hoog op ieders agenda. Daarom deze reminder: van 11 tot 13 maart 2026 vindt de directiedriedaagse basisonderwijs van regio Antwerpen plaats aan zee. Tijd voor inspiratie en input, erkenning en bevestiging, ontmoeten en even niet-moeten.
Vanuit de christelijke inspiratie van ons vormingsproject zien we drie belangrijke aandachtspunten voor een evenwichtig, kwaliteitsvol curriculum dat alle leerlingen groeikansen biedt.
Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
We kiezen er niet zomaar voor om een nieuw leerplan te ontwikkelen. Drie belangrijke redenen voor deze beslissing vind je hier.
We baseren ons voor het nieuwe leerplan op de principes van een kennisrijk curriculum. Voor we uitleggen wat zo'n curriculum is, geven we je hier drie principes of uitgangspunten. Ze hangen met elkaar samen en bepalen mee hoe je een kennisrijk curriculum opbouwt.
Op 18 en 19 augustus vindt de ENIGMA-conferentie opnieuw plaats. Op de eerste dag is er een crashcourse pedagogische wetenschappen en op de tweede dag een verdieping in de internationale politiek. Op het einde van de dag is er telkens een terugkoppeling met de pedagogische begeleiding om te reflecteren over de linken van de gebrachte inhouden met de leerplandoelen. Ontdek het volledig programma.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen besliste in december 2024 om een nieuw leerplan te ontwikkelen voor basisonderwijs, inclusief leerlingen met een IAC, op basis van de principes van een kennisrijk curriculum.Op deze pagina geven we je meer informatie over:het waarom van deze beslissinghet wat van een kennisrijk curriculumhet hoe van de manier waarop we het nieuwe leerplan vormgeven Deze informatie zal geregeld worden geüpdatet, zodat je steeds op de hoogte bent van de meest recente stand van zaken. Vragen? Neem contact op met leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Het nieuwe leerplan is nog volop in ontwikkeling. Wat voldoende gerijpt is om te delen, posten we hier.
Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Antwoorden op de meest gestelde vragen verzamelen we hier.
Op dinsdag 27 mei 2025 wordt in Leuven het vernieuwde leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het basisonderwijs voorgesteld. De komende twee schooljaren zijn een ingroeiperiode met aanbod van vorming en begeleiding. Zo zijn er in elk bisdom meerdere introductiesessies. Vanaf 1 september 2027 is het gebruik voor alle scholen normatief. Contacteer je inspecteur-adviseur godsdienst voor meer info.
Een andere thuis: we kijken uit naar Jezus die anders aanwezig is, naar de Heilige Geest.
Hoopvol thuis: we zijn verwachtingsvol, we kijken uit naar de toekomst.
(t)huis op stelten: we zien een frisse wind waaien doorheen het huis, er groeit openheid.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
Anders thuis. Gedurende het schooljaar ontdekken we maand na maand een ander aspect van thuiskomen, aan de hand van Bijbelse figuren, actuele thema’s en visuele concepten die aansluiten bij het jaarthema.
Als leraar ben je de spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs. Met passie bouw je mee aan een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien. Dit vademecum ondersteunt jou en je collega’s, in zowel basis- als secundair onderwijs, om samen sterk onderwijs te realiseren. Het is geen extra taak, maar een gids die je inspireert om samen na te denken over visie, beleid en praktijk. Dit vademecum helpt je als team groeien in de keuze voor gelijke onderwijskansen en zorg. Deze keuze is essentieel voor een katholieke dialoogschool. Ga samen aan de slag en bouw aan duurzaam kwaliteitsvol onderwijs.
Als leraar ben je een spilfiguur in het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs en in de begeleiding van al je leerlingen. Vanuit je professionaliteit draag je mee verantwoordelijkheid voor het beleid dat je school op dat gebied voert. Dit vademecum is er in de eerste plaats voor jou en al je collega’s, of je nu werkt in het basisonderwijs of in het secundair onderwijs.
Als katholieke dialoogschool ben je een inclusieve school. Je zoekt hoe je op een kwaliteitsvolle manier tegemoet kan komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van al je leerlingen en hoe je de barrières die hen belemmeren om optimaal te leren, kan wegnemen. GOK en zorg gaan hierbij hand in hand.
Onderlinge samenwerking, beleidsvoering, en verbindend klimaat
In dit document wordt een vergelijking gemaakt van de leerplandoelen binnen het leerplan Sociale en gedragswetenschappen en Toegepaste sociale en gedragswetenschappen. Via de tabbladen kun je de verschillende leerplandoelen doorlopen.