Wat kan inspirerend burgerschap betekenen voor je school? Hoeft werken aan inspirerend burgerschap wel zo nodig? Is dat niet wat hoog gegrepen voor onze leerlingen? We tonen je in deze blogpost wat een groep leraren al doende antwoordde op dergelijke vragen.
Afgelopen maanden kwamen meer dan 30 deelnemers uit verschillende scholen in Oost- en West-Vlaanderen samen in een lerend netwerk. Onder de enthousiaste begeleiding van Kathleen Vandenhaesevelde en Ellen Bauwens werden zij helemaal meegenomen in het verhaal achter inspirerend burgerschap.
Met de input, ook van ‘gastoptredens’ door Els De Smet, Annelies Flamand en Tom Uytterhoeven, gingen de deelnemers zelf aan de slag in hun scholen. Wat dat laatste opleverde, toonden de leraren en directies aan elkaar op de laatste bijeenkomst van het netwerk.
In een ‘lapbook’ bracht ieder visueel naar voor wat in de school is gaan leven. Wat ons meteen opviel, is de grote creativiteit waarmee gewerkt werd. We mogen echt wel trots zijn op onze leraren! Waar we ook heel blij van werden, zijn de vele verbindingen die werden gelegd. We tonen enkele voorbeelden.
Een fijne manier om rond inspirerend burgerschap te werken, is om met prenten- en kinderboeken aan de slag te gaan. Lezen verruimt je blik op de wereld, dat weten we al langer. Lezen in de klas is dan ook enorm belangrijk.
Samen lezen, bespreken, reflecteren, …: door goede leesactiviteiten te organiseren in je klas oefen je belangrijke pijlers van inspirerend burgerschap. Ook rond moeilijke onderwerpen, zoals diversiteit, pesten, racisme, … kun je in het kader van inspirerend burgerschap op een veilige manier werken.
Er zijn ook andere invalshoeken om aan inspirerend burgerschap te werken. We zagen voorbeelden waarin vanuit oriëntatie op tijd, oriëntatie op de ruimte of vanuit rooms-katholieke godsdienst aan burgerschapsvorming werd gedaan. Onderzoeken (zin in leren!) en reflecteren (zin in leven!) gaan dan hand in hand.
Enkele teams gingen echt samen kijken naar hun hele schoolwerking: waar zagen ze nu al hoe er aan inspirerend burgerschap werd gewerkt, waar zagen ze nog bijkomende mogelijkheden? Werken aan inspirerend burgerschap is dan een opstap naar een breed gedeelde visie op welke school je samen wil zijn.
Je merkt dat inspirerend burgerschap als een soort bril op Zill werkt: je gaat als leraar en als team scherper zien welke keuzes je kunt maken in het leerplan, hoe je bepaalde elementen uit het leerplan zinvol kan samenbrengen.
Dat gaat natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Daarom organiseren we volgend jaar een uitgebreid pakket aan vormingen rond inspirerend burgerschap.
Je kunt als team intekenen op een nascholing ‘Dol op deze bol’. Daarin word je ingeleid in de pijlers van inspirerend burgerschap en bekijken we de mogelijkheden die Zill biedt om aan burgerschapsvorming te werken. Als je nadien nog graag ondersteund wordt om inspirerend burgerschap verder uit te werken in je school, kun je natuurlijk beroep doen op begeleiding.
Misschien wil je eerst met één of twee collega’s proeven van inspirerend burgerschap? En wil je daarna met collega’s uit andere scholen uitwisselen en van elkaar leren hoe je aan burgerschapsvorming kunt doen? Dan is de individuele nascholing, eventueel gevolgd door deelname aan een lerend netwerk, echt iets voor jou!
Heb je nog vragen over dit aanbod? Contacteer ons gerust (onze gegevens staan onderaan deze webpagina en bij de fiche van elke vorming) voor meer informatie. Hopelijk zien we je op één van deze initiatieven: tot dan!