Studiedag: Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven

Op 3 mei organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over zin en onzin van sociale vaardigheden, “soft skills” en persoonsvorming in onderwijs. Je leest hier waarover de studiedag gaat en waarom we jou hier graag voor uitnodigen. Onderaan vind je verdere informatie over het programma en hoe je je kunt inschrijven.

In november stuurden we met een werkgroep rond 'sociale vaardigheden' een oproep uit aan een aantal mensen. Elk van deze mensen engageert zich op een bijzondere manier voor een betere samenleving, als vrijwilliger, onderzoeker of ondernemer (of een combinatie van deze rollen). Ze zetten zaken in beweging waardoor mensen aangemoedigd worden om te groeien én zich aanvaard voelen zoals ze zijn. Ze organiseren een onderneming op zo’n manier dat winst een zaak van financieel én sociaal kapitaal wordt. Ze brengen mensen samen zodat een verschil van mening een aanleiding tot verbindend gesprek wordt in plaats van een splijtend conflict.

Daarom vroegen we hen om voor ons te getuigen en ons vanuit hun ervaring te inspireren. Want wie al eens in een school komt, merkt hoe schoolteams soms tussen hamer en aambeeld zitten in discussies over onderwijs.

Moeten schoolprestaties prioriteit krijgen, of gaat het in de eerste plaats om welzijn en welbevinden? Behoren ‘sociale vaardigheden’ tot de opvoeding die kinderen en jongeren ‘van thuis uit’ moeten meekrijgen, of is dat een taak voor de school? Is ‘persoonsontwikkeling’ een vage vakterm voor dromers of een fundamenteel doel voor wie het verschil wil maken?

Daarom dus deze studiedag. De titel op zich kan al voer voor discussie opleveren. Want wat bedoelen we met ‘succes’ en wat verstaan we onder ‘welzijn’? En wat suggereren we over ‘persoonlijke groei’ met een beeld - één van de ontwerpen voor een affiche - waarin een man in maatpak een trap opstapt? We spitten het uit in een keynote, gegeven door Wouter Torfs, en doorheen verschillende getuigenissen en reflecties.

We willen op deze studiedag geen definitieve antwoorden formuleren maar als onderwijsmensen ons oor te luisteren leggen bij mensen vanuit de brede samenleving. Mensen die door hun ervaring, hun expertise en hun engagement die samenleving mee kleuren en richting geven. Door hun uitgesproken (misschien zelfs uitdagende) argumenten en getuigenissen willen we het denken en doen van leraren, directies, pedagogische begeleiders en andere actoren in onderwijs voeden.

Dat geldt ook voor ons eigen professionele denken en doen. Wat de sprekers op deze studiedag ons vertellen, willen we als inspiratie meenemen bij ons werk in en voor onderwijs. Het is dus beslist geen vrijblijvende intellectuele oefening. De gesprekken op deze dag leggen wat ons betreft de fundamenten voor goed begeleidingswerk rond sociale en emotionele vaardigheden in de komende maanden en jaren.

Daarom nodigen we ook jou van harte uit om met ons mee te luisteren en in gesprek te gaan. Laat ons horen wat jij over dit thema denkt. Benieuwd naar wie onze sprekers zijn? Check het programma hieronder! Afspraak op 3 mei?

Praktische informatie

sla link op in klembord

Kopieer

Verwante artikels

Contact

Tom Uytterhoeven
pedagogisch begeleider
      02 507 08 26

      OVER DEZE BLOG

      Inspirerend burgerschap is een project van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ontstaan vanuit de visie van een katholieke dialoogschool. Hiermee willen we leerlingen laten groeien tot geïnspireerde en inspirerende burgers die vanuit zichzelf verantwoordelijkheid opnemen voor een open, zinvolle, verdraagzame, duurzame samenleving.

      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio