Dit is een gastblog van Jelle Boeve-de Pauw, coördinator van het VALIES-project waarbij Katholiek Onderwijs Vlaanderen betrokken was. Vanuit de projectwerking inspirerend burgerschap hebben we de laatste jaren nauw samengewerkt met VALIES. We willen de waardevolle inzichten rond EDO goed integreren in burgerschapsvorming in een katholieke dialoogschool. We komen hier later zeker nog op terug in verdere blogs. Je kunt enkele materialen van VALIES trouwens ook in onze toolbox terugvinden.
Hier ben ik trots op! In het VALIES1-project voerden we vijf jaar samen onderzoek naar educatie voor duurzame ontwikkeling. Heerlijk om te doen: collega’s uit verschillende kennisinstellingen en praktijkorganisaties die samen het beste van zichzelf geven. Wat was het een plezier om dat team te coördineren. Ons gezamenlijke doel: Educatie voor Duurzame Ontwikkeling mét impact. Op 1 juni was het plots zover, na vijf jaar waren we klaar om de resultaten met de wereld te delen. We bundelden alle geleerde lessen en materialen op onze spiksplinternieuwe website www.edoschool.be
1VALIES staat voor Valorizing Integrated and Action-oriented Education for Sustainable Development at School. Het VALIES project werd financieel mogelijk gemaakt dankzij het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), onder de steunovereenkomst S010317N van het programma voor strategisch basisonderzoek (SBO).
Op 1 juni 2022 was het zover. Na vijf jaar waren we klaar om te tonen waar we geland zijn. Schoolteams, pedagogisch begeleiders, NGOs, onderzoekers, medewerkers van uitgeverijen, lerarenopleiders én grootouders voor het klimaat zakten af naar Antwerpen. Daar stelden we trots onze resultaten voor en lanceerden we de website www.edoschool.be.
Kennismaken met EDO, prikkelende praktijken en handvaten om het zelf ook te gaan doen: dat vind je op edoschool.be. En ga er nu vooral zelf mee aan de slag! De website staat vol praktijkvoorbeelden en vormingsmaterialen. Handig voor schoolteams om zelf EDO in de praktijk te brengen én voor organisaties die scholen begeleiden richting effectieve Educatie voor Duurzame Ontwikkeling.
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling? Wat moet je je daarbij voorstellen? Als je er al mee bezig bent, ken je de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen vast: 17 doelstellingen voor een betere wereld. Genoeg voor altijd voor iedereen. Maar hoe werk je daaraan op school? Hoe koppel je dat aan de leerplannen en eindtermen? Hoe laat je dat aansluiten bij de eigenheid van jouw school? En hoe weet je of je dat met impact doet?
We mochten 50 scholen begeleiden tijdens het VALIES-project. Unieke schoolteams, elk met een eigen pedagogisch project, eigen sterktes en eigen uitdagingen. Het was die grote diversiteit aan teams, leerlingen, interesses, werkwijzen, dromen die ons project mogelijk maakten. De grootste rijkdom voor een onderzoeker is diversiteit: verschillen onderzoeken helpt ons om te begrijpen wat is en te denken over wat kan. Elke school kreeg een VALIES-begeleider, elke begeleider kreeg het voorrecht verschillende scholen te begeleiden. Alle scholen namen samen deel aan een traject voor professionele ontwikkeling. We verkenden de doelen en aanpak van EDO, surften samen op hoogtes en gingen door laagtes. De vraag die we ons daarbij steeds stelden: hoe zorgen we ervoor dat dit alles bijdraagt aan de actiecompetentie van leerlingen? Daar lag voor ons immers de bedoelde impact.
Wil je impact maken met Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, dan zijn er drie wegen om te bewandelen. Die gaan hand in hand.
Interesse in de doctoraten die we maakten binnen VALIES? De teller staat momenteel op drie. Je kunt ze hier gratis downloaden (in het Engels).