Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
‘Hospitality Heroes: De essentie van hosten op toeristische bestemmingen’ is het resultaat van een unieke samenwerking tussen gemotiveerde en gepassioneerde leerkrachten van het lerend netwerk Toerisme.
Ben je op zoek naar een manier om digitalisering kwaliteitsvol vorm te geven in jouw? Wil jij zo ver mogelijk springen maar ook landen met de Digisprong?
In september gaan we van start met het nieuwe leerplan LO dat graadoverstijgend is, en dus voor de drie graden geldt.Zit je met vragen over dit leerplan dan kan je terecht op het digitaal vragenuurtje op maandag 23 september van 19 tot 20.00 uur. Ook volgende nascholingen staan op de planning. Klik op de link voor meer informatie en om in te schrijven. Evalueren van persoonsdoelen, hoe pak ik dit aan?De persoonsdoelen zijn groter in aantal dan voorheen. Hoe gaan we met deze doelen expliciet aan de slag? Hoe brengen we ze aan bij de leerlingen en hoe evalueren we deze doelen effectief en efficiënt, zonder in te boeten aan beweegtijd? Na een informatief gedeelte met inspiratievoorbeelden gaan we zelf aan de slag. Wat zijn mogelijke evaluatiecriteria? Hoe plannen we deze evaluaties in onze lessen? Effectieve feedback in de les LO.Een leraar LO is een op en top geoefende feedbackgever. Het zit in ons DNA. Heb je er al eens over nagedacht op welke manier feedback het beste werkt? Ontdek in deze nascholing hoe feedback nog meer effect kan hebben in de ontwikkeling van je leerlingen. Coaching in Lichamelijke opvoeding en Sport (Hans Mennes)In deze interactieve training leer je op een speelse manier concrete coachvaardigheden hanteren, veiligheid te stimuleren én duidelijke feedback te geven Dagen van de leraar lichamelijke opvoedingIn december staan er twee nascholingsdagen op de planning met tal van workshops:Op maandag 9 december in Merksem.Op dinsdag 10 december in Sport Vlaanderen HerentalsMeer info volgt.
Op onze planning staan een vorming over epigrafie, de dag van de klassieke talen en een herhaling van de vorming over leesvaardigheid. We overwegen ook een terugkomdag leesvaardigheid. Vergeet niet de enquête in te vullen die Dietske daarover aan jou bezorgd heeft.Om de netwerken en andere vormingen naar jouw wensen in te richten, vragen we je ook nog deze enquête in te vullen.
Motorische vaardigheden zijn heel belangrijk voor alle jonge kinderen tussen 3 en 8 jaar. Wie later volop wil genieten van sporten en bewegen, krijgt best al op jonge leeftijd de 12 fundamentele bewegingsvaardigheden onder de knie. Multimove helpt kinderen tussen 3 en 8 jaar om die zo belangrijke bewegingsvaardigheden te stimuleren en ontwikkelen.Dit document geeft werkvormen, bruikbaar binnen het domein 'Recreatie'
Van decorfunctie naar klimaatadaptatie, gezondheid en natuurbehoud …
Katholiek Onderwijs Vlaanderen is partner in het grensoverschrijdende Interreg project Klimaatrobuust StadsGroen. Centraal staat de bundeling van kennis en ervaring rond de bodem- en soortensamenstelling van groenaanleg. Uitgangspunt is om groenvoorzieningen bestand te maken tegen de invloeden van het weer. Samen met 11 andere partners worden demonstratieprojecten opgetuigd en de resultaten verwerkt in onderwijsprogramma’s voor aankomende hoveniers en (gemeentelijke) groenbedrijven. Deze samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het Interreg VI programma Vlaanderen Nederland met subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Toerisme & Recreatie is een belangrijke sector wereldwijd. Voor veel mensen is toerisme en recreatie een bron van ontspanning en vermaak. De sector draagt flink bij aan klimaatverandering, door de relatief hoge CO2-uitstoot. Tegelijk heeft klimaatverandering effecten op de sector zelf. Het bollenschema, ontwikkelt door Kennisportaal Klimaatadaptatie Nederland, brengt de effecten van klimaatverandering voor de sector ‘Recreatie en toerisme’ in beeld.
Het is belangrijk binnen de dagelijkse onderwijsactiviteiten voldoende aandacht te besteden aan reflectie. Bovendien is reflectie een tijdsinvestering die, wanneer goed geïmplementeerd, in de toekomst verbetering en/of tijdswinst in het leerproces oplevert.Leraren sturen deze leerprocessen. Leerlingen kunnen reflecteren op de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, op de samenwerking in een opdracht, op hun eigen of gezamenlijke aanpak van problemen, op zichzelf, hoe ze zijn en hoe ze leren.Om dit leren reflecteren te helpen concretiseren hebben Ingrid Molein, Tine Van Severen, Renilde Verhaegen een selectie gemaakt van reflectieve methodieken.
Het internaat ontwikkelt en voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken. Kwaliteitsverwachtingen 15 tot en met 23 hebben een inspanningsverbintenis.
Welke basisvoorwaarden zijn er om samen met je collega's tot leren te komen?
Het internaatsteam draagt in haar dagelijkse werking bij tot de ontwikkeling van alle internen. Kwaliteitsverwachtingen 5 tot en met 14 hebben een inspanningsverbintenis.
Vind handige materialen om een functioneel professionaliseringsbeleid te voeren voor je internaat.
Alles over het referentiekader voor internaatskwaliteit, ook wel het RiK genoemd.
Het internaat realiseert resultaten en effecten. De kwaliteitsverwachtingen 1 tot en met 4 hebben een resultaat- en effectenverbintenis.
30 van 25628