Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Bouwen aan een school voor iedereen

    Als leraar ben je de spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs. Met passie bouw je mee aan een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien. Dit vademecum ondersteunt jou en je collega’s, in zowel basis- als secundair onderwijs, om samen sterk onderwijs te realiseren. Het is geen extra taak, maar een gids die je inspireert om samen na te denken over visie, beleid en praktijk. Dit vademecum helpt je als team groeien in de keuze voor gelijke onderwijskansen en zorg. Deze keuze is essentieel voor een katholieke dialoogschool. Ga samen aan de slag en bouw aan duurzaam kwaliteitsvol onderwijs.

  • Een vademecum voor het hele team

    Als leraar ben je een spilfiguur in het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs en in de begeleiding van al je leerlingen. Vanuit je professionaliteit draag je mee verantwoordelijkheid voor het beleid dat je school op dat gebied voert.  Dit vademecum is er in de eerste plaats voor jou en al je collega’s, of je nu werkt in het basisonderwijs of in het secundair onderwijs.

  • GOK en zorg in een katholieke dialoogschool

    Als katholieke dialoogschool ben je een inclusieve school. Je zoekt hoe je op een kwaliteitsvolle manier tegemoet kan komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van al je leerlingen en hoe je de barrières die hen belemmeren om optimaal te leren, kan wegnemen. GOK en zorg gaan hierbij hand in hand.

  • Opbouw van het vademecum

    Onderlinge samenwerking, beleidsvoering, en verbindend klimaat

  • Vergelijking_ww_hw_3de_graad_per_leerplandoel

    In dit document wordt een vergelijking gemaakt van de leerplandoelen binnen het leerplan Sociale en gedragswetenschappen en Toegepaste sociale en gedragswetenschappen. Via de tabbladen kun je de verschillende leerplandoelen doorlopen.

  • Digiplan

    De Digisprong is omgedoopt tot Digiplan. Op deze pagina verzamelen we de info die we hierover hebben.

  • Veelgestelde vragen

    Hierbij vind je integraal de antwoorden die we ontvingen van het kabinet van Zuhal Demir, minister van Onderwijs.

  • Inspiratiebronnen voor filosofieonderwijs

    In dit document vind je allerlei bronnen om je filosofielessen te verrijken: wetenschappelijke literatuur, podcasts, video's, didactisch materiaal, films, series, documentaires, kunstwerken, korte verhalen, excursies... Alles om je lessen filosofie nóg beter te maken. Dit document wordt regelmatig aangepast en daar kan jij ook aan bijdragen: suggesties en opmerkingen zijn steeds welkom!

  • Goedkeuring AGION-dossiers april 2025

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in april 2025.

  • individuele observatieopdracht op een bouwwerf

    Leerplandoelen die de school met de leerlingen realiseert aan de hand van individuele werfbezoeken buiten de lesuren van school.In de leerplannen van de structuuronderdelen 'bouw- en houtwetenschappen (3de graad – D-finaliteit)' en 'bouwtechnieken (3de graad) – D/A finaliteit)' zijn leerplandoelen opgenomen die de school met de leerlingen realiseert via individuele werfbezoeken buiten de lesuren van de school. Tijdens de werfbezoeken observeert de leerling de voortgang van de werken en verricht de leerling zelf geen arbeid. Bij het uitvoeren van de observatieopdracht heeft de leerling op de werf de hoedanigheid van ‘bezoeker’.

  • JAL-document

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.

  • JAL-document

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.

  • Contact gegevens Katholiek Onderwijs Vlaanderen

    Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.

  • Hoe behandel je klachten?

    Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.

  • Hoe neem je de klachtenregeling op in het schoolreglement?

    Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.

  • Hoe omgaan met een klacht?

    Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.

  • Hoe stel je een klachtencommissie samen?

    Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.

  • Klachtenregeling

    Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft tot 30 juni 2025 een centrale regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en hun ouders over basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten. Deze regeling beoogt vanuit de eigenheid van het katholieke onderwijsnet een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling. De beoordeling van individuele klachten gebeurt door een klachtencommissie die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties. Ouders en leerlingen kunnen via onze webtool tot uiterlijk 30 juni 2025 klacht indienen bij de klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Vanaf het schooljaar 2025-2026 wordt deze centrale regeling echter afgeschaft. Ze bleekt niet te voldoen aan het vooropgestelde doel. Enerzijds heeft de klachtencommissie een onduidelijke rol. Zij kan geen beslissingen nemen. Ze probeert te bemiddelen zonder bemiddelingstraject. Ze probeert onafhankelijk/onpartijdig te zijn terwijl de leden ervan ten dienste staan van de schoolbesturen. Ouders verwachten vaak dat de klachtencommissie de plaats inneemt van de directeur en/of schoolbestuur. Dit leidt tot frustratie jegens Katholiek Onderwijs Vlaanderen als organisatie en de klachtencommissie als 'bemiddelingsplatform'.Anderzijds ervaren ook scholen de klachtenprocedure veelal als frustrerend. Ze voelen zich ter verantwoording geroepen. Er is dus voor geen van beide partijen sprake van enige louterend effect, noch vindt er ter zitting enig moment van genoegdoening plaats. Het eindresultaat zijn twee gefrustreerde partijen; ouders én schoolbestuur.  Duidelijk is geworden dat klachten dus enkel op school, onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, zelf opgelost kunnen worden, niet tijdens een zitting in Brussel, soms maanden na de feiten. Daarom beschrijft elke school vanaf het schooljaar 2025-2026 in het eigen schoolreglement hoe ze hun interne klachtenregeling organiseert. Ouders en leerlingen kunnen vanaf dan hun klacht daar indienen. Daarom bieden we hieronder verschillende handvaten aan voor het behandelen van klachten. Het is geen strikte set regels, maar eerder een korte praktische gids die je helpt het proces op een zorgvuldige en gestructureerde manier te doorlopen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de klacht serieus wordt genomen én dat er getracht wordt om samen te zoeken naar een oplossing.

  • Tabel met houtsoorten voor buitenschrijnwerk

    Doordat bepaalde houtsoorten verdwijnen en nieuwe mogelijkheden zich aandienen op de markt, is het niet altijd evident om de meest geschikte houtsoort voor raamkaders te bepalen. Deze poster zet je op het goede spoor met:  ​

  • Wat is een klacht?

    Je vindt hier informatie over welke klacht je als school mag behandelen.

  • Controlelijsttructuur&Cultuur

    Wij stelden voor jou een controlelijst voor informatie-uitwisseling op. Deze lijst bestaat uit twee delen:de meer zakelijke aspecten, de buitenkant of structuurde waarden- en cultuurgebonden aspecten, de binnenkant of cultuur

  • ToolRatioAnalyse

    Met deze tool kan je een ratio-analyse maken van een gereorganiseerde vzw

  • Bronnen voor de filosofieleraar

    In deze presentatie van prof. dr. Griet Galle uit 2021 vind je een zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk overzicht van verschillende bronnen die je kunnen inspireren voor je lessen filosofie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio