Aanmelden
 Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.
Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.
Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar;ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.
De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.
Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.De twee meest verregaande vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten
Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.
De toelatingsvoorwaarden tot het buitengewoon kleuteronderwijs
De toelatingsvoorwaarden tot het buitengewoon lager onderwijs
De toelatingsvoorwaarden tot het gewoon kleuteronderwijs
middenkadercongres - directiecongres bao - soep op de stoep - en route - sint en adventsdrink -...
Zorgmeerdaagse - Directiecongres SO - Dag van de Godsdienst - COBES - dag van de directeur-...
Didactische tips, ondersteunende documenten, duiding bij leerinhouden...
De rol van school en leraar in ondersteuning van jonge mantelzorgers
Voor dit kader rond sterk klasmanagement baseerden we ons op verschillende wetenschappelijke en praktijkgerichte bronnen. Een belangrijke inspiratiebron was het raamwerk “Van grenzen stellen tot verbinden” (Struyf et al., 2025), waarin negen bouwstenen worden voorgesteld om klasmanagement te versterken. Elke bouwsteen vormt een onderdeel van een samenhangend geheel. Ze staan met elkaar in wisselwerking en kunnen door het schoolteam worden benaderd via preventieve, remediërende en curatieve strategieën. De bouwstenen werden verder geclusterd tot thema’s waarmee scholen gericht aan de slag kunnen als basisvoorwaarde voor leren. Om sterk klasmanagement te realiseren, is het niet voldoende om op slechts één bouwsteen of cluster te focussen. Het is net de samenhang tussen de verschillende componenten die duurzame verandering en een positieve klasdynamiek mogelijk maakt.
Hoewel de leraar een sleutelrol speelt in het creëren van een krachtige leeromgeving, is hij of zij daarin nooit alleen. Sterk klasmanagement vraagt om een sterk onderwijskundig leiderschap en dus een gedeelde visie, gedeelde verantwoordelijkheid, consistente afspraken en structurele ondersteuning vanuit het hele schoolteam.
Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.
Het beleidsdomein Welzijn, volksgezondheid en gezin is verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid in de ruime zin: dit omvat onder andere zorg, geestelijke gezondheid, armoedebestrijding, gezinsondersteuning én jeugdhulp.Jeugdhulp is een subdomein binnen welzijn, net als ouderenzorg of gezondheidszorg dat zijn. Het Agentschap Opgroeien valt onder het beleidsdomein welzijn. Het organiseert en coördineert de jeugdhulp in Vlaanderen.Het welzijnsbeleid heeft als doel:de levenskwaliteit van burgers te verhogenkwetsbare groepen te ondersteunensociale uitsluiting, verwaarlozing, mishandeling of marginalisering tegen te gaan.De jeugdhulp sluit hier rechtstreeks op aan: ze richt zich op jongeren en gezinnen die hulp nodig hebben bij opvoeding, veiligheid of psychisch welzijn.